Hva gjør man når man planlegger bryllup, da?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Mannen mener at dette er min jobb. :p Og jeg har like liten lyst til å planlegge som han, haha! Her inne er det jo så mange som har giftet seg og som kan mye, så da spør jeg dere. :)

Hva finner man ut av først? [emoji23]

Vi skal ikke ha kirkebryllup, men kan tenke oss å la ordføreren vie oss under en liten seremoni. Så vil vi ha bryllupsfest på kvelden, muligens på kroa.

Hva er lurt med tanke på økonomi?
På festen vil det være alkohol. Hvem kan være barnevakt når alle er i bryllup? [emoji23] Vet venninna mi hadde svigermor som barnevakt, men vet ikke om mamma syns dette er ok. Svigermora mi er ikke et alternativ.

Hva er vanlig å ha av pynt og sånt dill?

Sikkert mye annet jeg ikke har tenkt på også. Så om noen gidder å fortelle om sitt bryllup så blir jeg kjempeglad. :)
 
Vi gifta oss på tinghuset. Bestilte dag i der før vi gjorde noe annet. Desverre greide vi å kun ha 4 uker på å planlegge. Hehe. Men gikk fint. Kjøpte ringer. Ordnet selskap hos mamma. Kjøpte kjole. Og mamma bestilte og betalte fotograf. Jeg lagde også kake selv. Trur vi havnet på ca 7000 kr. Hadde ett lite selskap hos mamma den dagen og litt mer fancy selskap 3 mnd senere. Litt flaks var at jeg hadde mens uka før siste festen og positiv test 4 uker senere. Perfekt timet.
 
Jo, men ikke på festen når folk skal drikke. :p De skal jo selvfølgelig være med på sermonien.

Nei da vet jeg ikke. De bryllup jeg har vært i har ungene vært i også. Helt til sent på natta. Selv med alkohol. Foreldrene har jo ansvar for å ikke drikke så mye at de ikke kan passe på barna sine - og så er det jo et bryllup og normalt sett drikker ikke folk seg snydens der.

I vårt bryllup var det 4 barn under 12 og de dro hjem ca kl 24 med mor og far (min svigersøster og svoger). Vi andre holdt på en stund til. Var ingen som ble overstadig beruset og vi var 80 gjester og hadde fri bar.
 
Tror det er viktig at dere finner ut hva dere ønsker selv. :)

Jeg ville ikke ha dyr brudekjole eller dyre blomster så det droppet vi. Jeg ville ha tre-rettersmiddag så det hadde vi.. etc.

Jeg satte opp excelark med arbeidsoppgaver og ting som måtte ordnes. Tante ditt baker den kaka, mannen ordner med musikk og alkohol, jeg fikser bordkort og snacks.. Og så spurte jeg mamma om hjelp til "hva må jeg ha??".

Jeg hater også å planlegge, så jeg gjorde ting enkelt.. Giftet oss på tinghuset, da var det bare å møte opp til gitt tidspunkt!
 
Nei da vet jeg ikke. De bryllup jeg har vært i har ungene vært i også. Helt til sent på natta. Selv med alkohol. Foreldrene har jo ansvar for å ikke drikke så mye at de ikke kan passe på barna sine - og så er det jo et bryllup og normalt sett drikker ikke folk seg snydens der.

I vårt bryllup var det 4 barn under 12 og de dro hjem ca kl 24 med mor og far (min svigersøster og svoger). Vi andre holdt på en stund til. Var ingen som ble overstadig beruset og vi var 80 gjester og hadde fri bar.

Det tar ikke jeg sjansen på. Vet at noen ikke kommer til å beherske seg, og uansett har jeg ikke lyst til å eksponere ungene for det. Hvor godt overblikk har man over 80 gjester? Jeg dømmer ikke, altså, bare lurer. Vet venninna mi sin svigermor tok med seg ungene ca kl 20, da begynte folk å drikke mer.
 
Det tar ikke jeg sjansen på. Vet at noen ikke kommer til å beherske seg, og uansett har jeg ikke lyst til å eksponere ungene for det. Hvor godt overblikk har man over 80 gjester? Jeg dømmer ikke, altså, bare lurer. Vet venninna mi sin svigermor tok med seg ungene ca kl 20, da begynte folk å drikke mer.

Nå drakk ikke alle de 80, det må sies! Kanskje halvparten tok 1-2 glass utenom middagen, og halvparten av de igjen desto mer.

Men helt sikkert fornuftig å sende barna hjem før folk blir for beruset, men litt utpå kvelden kan de nok være med. Da er nå kanskje din mor fornøyd med dagen også?
 
Nei da vet jeg ikke. De bryllup jeg har vært i har ungene vært i også. Helt til sent på natta. Selv med alkohol. Foreldrene har jo ansvar for å ikke drikke så mye at de ikke kan passe på barna sine - og så er det jo et bryllup og normalt sett drikker ikke folk seg snydens der.

I vårt bryllup var det 4 barn under 12 og de dro hjem ca kl 24 med mor og far (min svigersøster og svoger). Vi andre holdt på en stund til. Var ingen som ble overstadig beruset og vi var 80 gjester og hadde fri bar.
Tenker det er opp til brudeparet om de ønsker å ha barn der :) Vi hadde helt "barnefritt" bryllup, av flere grunner. Hovedsakelig fordi vi ikke hadde barn selv, og ikke ønsket en barnefest. Barna har mange andre dager i året de kan bråke, feste og kose seg, men denne dagen handlet om oss. De som ammet fikk selvsagt ha med seg barnet :) Og tenåringene fikk også være med. Resultatet var en koselig fest der alle foreldrene fikk slappe av og nyte, ingen avbrudd i taler, og alle fikk med seg alt som skjedde. For brudepar med barn kan jeg forstå hvis de tenker annerledes. Men selv om foreldrene ikke drikker så mye, er det ofte noen andre som gjør det.
 
Meld deg inn i bryllupsgruppa på Facebook der er det mange tips å få [emoji6]
 
Nå drakk ikke alle de 80, det må sies! Kanskje halvparten tok 1-2 glass utenom middagen, og halvparten av de igjen desto mer.

Men helt sikkert fornuftig å sende barna hjem før folk blir for beruset, men litt utpå kvelden kan de nok være med. Da er nå kanskje din mor fornøyd med dagen også?

Ja, det kan godt hende. :) Mamma er ikke av den supersosiale typen uansett. Samtidig er jeg litt redd for å fornærme også. :p
 
Begynn med å sette en maksgrense for utgifter, skriv så gjestelisten og prøv å lage et budsjett. Antall gjester bestemmer gjerne hvilket lokale dere kan være i, og maten blir gjerne bestemt av budsjettet.

Vil absolutt anbefale å prioritere å ha en profesjonell fotograf, da bildene var det viktigste vi satt igjen med. Det var fantastisk å ha de der hele dagen, da vi fikk mange fine bilder av gjestene våre.

Lykke til :)
 
Begynn med å sette en maksgrense for utgifter, skriv så gjestelisten og prøv å lage et budsjett. Antall gjester bestemmer gjerne hvilket lokale dere kan være i, og maten blir gjerne bestemt av budsjettet.

Vil absolutt anbefale å prioritere å ha en profesjonell fotograf, da bildene var det viktigste vi satt igjen med. Det var fantastisk å ha de der hele dagen, da vi fikk mange fine bilder av gjestene våre.

Lykke til :)

Fotografen har vi muligens valgt ut. Er ei i bygda som er kjempeflink som jeg håper har lyst til å være der. :) Burde det være to? Hva koster fotografer sånn ca? Hva annet "forventer" de av mat? Noe de betaler selv eller spiser de bare maten som er der? :)
 
Jeg syns det er en grei regel at unga drar med barnevakt rundt eller etter desserten.
Rundt da begynner det å bli kjedelig for de minste gjestene uansett.
 
Vi giftet oss i kulturhuset i nabokommunen en fredag. Da var barna med hele den dagen. De ordnet håret hos frisøren, var med på vielsen, vi tok bilder og var ute og spiste med forlovere og nærmeste familie. Lørdag hadde vi bedt inn til «voksenfest». Da var ingen barn bedt. Mine barn var da hos ei venninne av min eldste datter hvor moren tilbød seg å passe begge. Festen var litt «dugnadsarbeid». [emoji4] Grandtanter pynter lokalet på fredag, noen baket kaker, ei ordnet blomster og svigermor laget mat. Alkohol ble kjøpt i Sverige i forkant. Begge dagene kom på totalt 10 000kr inkludert kjole og sko til meg, skjorte og slips til mannen og frisør til 4 stk [emoji4]
 
Tenker det er opp til brudeparet om de ønsker å ha barn der :) Vi hadde helt "barnefritt" bryllup, av flere grunner. Hovedsakelig fordi vi ikke hadde barn selv, og ikke ønsket en barnefest. Barna har mange andre dager i året de kan bråke, feste og kose seg, men denne dagen handlet om oss. De som ammet fikk selvsagt ha med seg barnet :) Og tenåringene fikk også være med. Resultatet var en koselig fest der alle foreldrene fikk slappe av og nyte, ingen avbrudd i taler, og alle fikk med seg alt som skjedde. For brudepar med barn kan jeg forstå hvis de tenker annerledes. Men selv om foreldrene ikke drikker så mye, er det ofte noen andre som gjør det.

Hvis man ikke har barn selv så er det er mer naturlig valg å ikke ha barn i bryllupet. Blir med en gang litt annerledes når man har barn selv, men joda - selvsagt brudeparets valg. Blir bare vanskelig - for hvem skal passe barna? De naturlige å spørre er jo også naturlige gjester i bryllupet
 
Sett opp budsjett slik at dere ikke svir av for mye penger, med forskjellige poster.
Det neste du må planlegge: Dato og lokale både for vielse og fest.
Deretter: Mat og drikke til fest.
Det er faktisk det aller viktigste!

Når det gjelder barnepass er jeg usikker siden jeg ikke kjenner familien din.
Men jeg hadde barna i familien i mitt første bryllup.
(Det var veldig barnevennlig, giftet oss i hunderfossen, var nesten mer for dem enn for oss :p)
Det er mulig å lage til et bra opplegg for barna og kanskje dere har noen i familien som eeeelsker barn (en sånn som meg :p) som faktisk hadde synes det var kjempestas å få lov å henge med ungene?
Hvis dere vil ha barnefritt bryllup forstår jeg selvfølgelig det også :)
Kanskje dere kan leie en barnepasser (et ungdomsbarn av noen venner feks?)

Lykke til med planlegginga!
 
Mannen mener at dette er min jobb. :p Og jeg har like liten lyst til å planlegge som han, haha! Her inne er det jo så mange som har giftet seg og som kan mye, så da spør jeg dere. :)

Hva finner man ut av først? [emoji23]

Vi skal ikke ha kirkebryllup, men kan tenke oss å la ordføreren vie oss under en liten seremoni. Så vil vi ha bryllupsfest på kvelden, muligens på kroa.

Hva er lurt med tanke på økonomi?
På festen vil det være alkohol. Hvem kan være barnevakt når alle er i bryllup? [emoji23] Vet venninna mi hadde svigermor som barnevakt, men vet ikke om mamma syns dette er ok. Svigermora mi er ikke et alternativ.

Hva er vanlig å ha av pynt og sånt dill?

Sikkert mye annet jeg ikke har tenkt på også. Så om noen gidder å fortelle om sitt bryllup så blir jeg kjempeglad. :)
Høres ut som dere har en god plan allerede :D
Skriv ned alle planer, ring rundt for å undersøke ting. Snakk med folk om de kan hjelpe med ditten og datten. Annet enn det: Gjør akkurat som dere vil selv, velg musikken, pynten og maten dere vil. Det er deres dag :D Til lykke!
 
Høres ut som dere har en god plan allerede :D
Skriv ned alle planer, ring rundt for å undersøke ting. Snakk med folk om de kan hjelpe med ditten og datten. Annet enn det: Gjør akkurat som dere vil selv, velg musikken, pynten og maten dere vil. Det er deres dag :D Til lykke!

Takk for at du sier det [emoji16] Hjelper å høre det da det bare baller på seg med detaljer som må være på plass. :p
Takk!
 
Back
Topp