Pumpe før fødsel?

2725020070603

Glad i forumet
Fikk et råd om å pumpe allerede før fødsel for å stimulere melkeproduksjonen. Noen som har erfaring med dette??
Jeg hadde ikke nok melk sist, og vil veldig gjerne få til fullamming denne gangen! Tar imot alle råd <3
 
Hvor nære termin er det?

Jeg vet ikke helt, men det er jo også sånn at brystvortestimulering kan sette igang fødsel, så hvis det er noen uker igjen til termin ville jeg nok ikke gjort det siden stimuleringen ved pumping vil være noenlunde likt det.

Jeg er ganske sikker på at min første fødsel kom igang på den måten, ved stimulering av brystvortene siden fødselen begynte den natta jeg hadde stimulert mye på dagen. Og jeg kjente det trakk seg sammen i livmoren mens jeg gjorde det.

Dessuten så vil jo produksjonen stå i stil med etterspørselen, og er det ikke noen hormoner som frigjøres ved fødsel som setter igang produksjonen da? Når baby suger. Husker ikke hva det heter på stående fot..
 
Hvor nære termin er det?

Jeg vet ikke helt, men det er jo også sånn at brystvortestimulering kan sette igang fødsel, så hvis det er noen uker igjen til termin ville jeg nok ikke gjort det siden stimuleringen ved pumping vil være noenlunde likt det.

Jeg er ganske sikker på at min første fødsel kom igang på den måten, ved stimulering av brystvortene siden fødselen begynte den natta jeg hadde stimulert mye på dagen. Og jeg kjente det trakk seg sammen i livmoren mens jeg gjorde det.

Dessuten så vil jo produksjonen stå i stil med etterspørselen, og er det ikke noen hormoner som frigjøres ved fødsel som setter igang produksjonen da? Når baby suger. Husker ikke hva det heter på stående fot..

Oxytocin?
 
Fikk et råd om å pumpe allerede før fødsel for å stimulere melkeproduksjonen. Noen som har erfaring med dette??
Jeg hadde ikke nok melk sist, og vil veldig gjerne få til fullamming denne gangen! Tar imot alle råd <3

Hei, jeg anbefaler deg å kontakte ammehjelpen eller snakke med jordmor om et opplegg etter fødsel. Sjekk forøvrig www.tungeband.com
 
Jeg har aldri gjort det og ammingen har gått fint.
Andre igjen har jo problemer med amming, men jeg er usikker på om pumping på forhånd utgjør stor forskjell.
Som det blir nevnt lenger oppe kan stimulering av brystvorter fremskynde fødsel, så ville ikke gjort det før nært termindato ihvertfall :)
 
Fått beskjed om at pupming før fødsel ikke bidrar til å øke melkeproduksjon, den ekete melken kommer ikke før morkaka e ute. Men fått beksjed om at jeg får en pumpe på føde/barsel å begynne med en gang etter fødsel med pumpe, siden jeg plagdes så mye sist.
 
Fått beskjed om at pupming før fødsel ikke bidrar til å øke melkeproduksjon, den ekete melken kommer ikke før morkaka e ute. Men fått beksjed om at jeg får en pumpe på føde/barsel å begynne med en gang etter fødsel med pumpe, siden jeg plagdes så mye sist.


Hvem har fortalt deg at det ikke hjelper?
Jeg har snakket med en ammehjelper som også jobber på barsel, og hun påstår at melken jeg pumper ut allerede nå er veldig positiv. Og at de stadig anbefaler flere denne teknikken.... Men den var ny for meg, så lurte på om flere hadde erfaring :)
 
Det er ikke noe vits i har jeg hørt.
Men du må gjerne stimulere masse rett etter fødsel. Både med baby og med pumpe.

La barnet komme rett opp på brystet etter fødsel og die med en gang. La det ligge nakent hud mot hud uten å bli løftet vekk minst en time og gjerne mer.

Mest av alt. Kos deg med babyen og ikke stresse. Stol på at kroppen ordner opp. Selv om det ikke gikk forrige gang kan det bli helt annerledes denne gangen. Legg vekk mobil og alt som forstyrrer og vær sensitivt tilstede for barnets signaler. Ligg masse hud mot hud.
 
Back
Topp