Løs mage og allergi hos barn

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Poden her på 1,5 år har flere løse bleier enn faste (ikke ren diaré, mer grøtete). Ped.leder i bhg mente vi burde høre med helsesøster eller lege om allergier. Men pleier ikke de som har f.eks cøliaki eller melkeproteinallergi å ha magesmerter i tillegg?
Noen som vet hva en «allergiutredning» går ut på når det gjelder løs avføring? Har en veldig gammel og traus lege som sikkert vil si at det ikke er noen grunn til bekymring - så vil bare ha noen holdepunkter å slå i bordet med [emoji6]
Kan legges til at han vokser og utvikler seg normalt, og går ikke ned i vekt pga dette.
 
Er dette nytt?
Vår på 2 år og 4 mnd. Har hatt «løs» avføring siden fødselen omtrent. Tror han totalt har hatt 7 faste bleier, og jeg har jo stusset på det, men han er ikke plaget med magesmerter, går fint opp i vekt, spiser variert og er ellers sunn og frisk. Har vært både hos helsesøster, fastlegen og drøftet med barnelegene på jobb, og de sa at det var ganske normalt, regner med det vil bli fastere etter hvert, men hos noen tar det visst litt tid før avføringen blir mer lik vår, men dersom dette er nyoppstått, og du er bekymret, ring legen eller helsestasjon, helsestasjonen får jo ikke gjort stort, dersom du mistenker allergi så er det legen du må til, for da må det tas prøver
 
Her er han snart 1 år. Vi har allerede funnet ut at han ikke tåler laktose. Var skummende grønn avføring i starten, mye promping som ikke ble bedre av noe, og reagerte ganske heftig når vi introduserte melkeprodukter. Her har vi nå kuttet det meste av ren melk for en periode. Han har ikke magesmerter her, kun promp og løs mage. Ofte litt gulaktig diaré om noen har stappa i han noen skjeer med is osv.
Er jo ikke verre enn at dere tar noen eliminerinstester. Noen ting er bra etter et par uker bare:)
 
Tja, lille her har helt samme situasjon uten at det er noe vi har vært bekymret for. Hørt at det som regel løser seg når de blir litt eldre :)
 
Her har akkurat storebror på,2 år fått konstatert cøliaki. Han har har hatt diaré bleier så lenge jeg kan huske. Fått med meg møkkete tøy hjem fra barnehagen så og si hver dag pga bleielekasjer. Blitt en del ekstra vask av tøy og sengetøy opp igjennom. Han har ikke hatt vondt i magen, men vært oppblåst og mye luft som kom ut. Det mest uttalte symptomet foruten diaré var manglende vektoppgang (gikk i en lang periode bare ned i vekt) på tross av godt matinntak + forsinket motorisk utvikling.
Han hadde melkeprotein allergi fra tidlig av, men nå går laktosefri yoghurt og ost greit. Legen mente at etter ca 3 mnd på glutenfri kost var det store sjanser for at han vil kunne tåle laktose og ren kumelk for da skal tarmen hans være bra igjen.

Her var det en blodprøve som først slo ut på cøliaki deretter måtte vi ta biopsi av tarmen hans.
Ville bedt om å få tatt en blodprøve hos legen hvis dere er bekymret, bare ikke begyn på glutenfri kost før blodprøven da vil den ikke slå ut. Ellers er det som flere sier å prøve melkefri kost el laktosefri kost over en periode å se om det har noe effekt.
 
For noen år siden hadde vi ei som var laktoseintolerant og hun hadde løse bleier, men ingen magesmerter såvidt vi så.
 
Begge mine gutter har hatt «grøtkonsistens» på avføringen sin, feiler dem ikke noe som jeg vet om i alle fall.
 
Er dette nytt?
Vår på 2 år og 4 mnd. Har hatt «løs» avføring siden fødselen omtrent. Tror han totalt har hatt 7 faste bleier, og jeg har jo stusset på det, men han er ikke plaget med magesmerter, går fint opp i vekt, spiser variert og er ellers sunn og frisk. Har vært både hos helsesøster, fastlegen og drøftet med barnelegene på jobb, og de sa at det var ganske normalt, regner med det vil bli fastere etter hvert, men hos noen tar det visst litt tid før avføringen blir mer lik vår, men dersom dette er nyoppstått, og du er bekymret, ring legen eller helsestasjon, helsestasjonen får jo ikke gjort stort, dersom du mistenker allergi så er det legen du må til, for da må det tas prøver

Nei, det er ikke nytt. Han har stort sett hatt løse bleier hele tiden, men mer etter at han begynte i bhg i januar (som jeg tenker bare er naturlig, får han spiser jo på alt mulig der). Han kan også ha både fast og løs/grøtete avføring på samme dag, og jeg synes ikke det helt passer med allergi heller.
Nå er det snart tid for 18 mnd-kontroll på helsestasjonen, så tenker jeg spør da i første omgang [emoji4] Er overhodet ikke bekymret selv, og det er sjeldent så løst at det renner ut av bleia.
 
Her er han snart 1 år. Vi har allerede funnet ut at han ikke tåler laktose. Var skummende grønn avføring i starten, mye promping som ikke ble bedre av noe, og reagerte ganske heftig når vi introduserte melkeprodukter. Her har vi nå kuttet det meste av ren melk for en periode. Han har ikke magesmerter her, kun promp og løs mage. Ofte litt gulaktig diaré om noen har stappa i han noen skjeer med is osv.
Er jo ikke verre enn at dere tar noen eliminerinstester. Noen ting er bra etter et par uker bare:)

Takk for beskrivelsen [emoji6] Hvis dette er «klassikeren» for reaksjon på laktose, så er det nok ikke det her tror jeg.
Men skal ha elimineringsdiett i bakhodet, så får vi evt teste dette [emoji4]
 
Her har akkurat storebror på,2 år fått konstatert cøliaki. Han har har hatt diaré bleier så lenge jeg kan huske. Fått med meg møkkete tøy hjem fra barnehagen så og si hver dag pga bleielekasjer. Blitt en del ekstra vask av tøy og sengetøy opp igjennom. Han har ikke hatt vondt i magen, men vært oppblåst og mye luft som kom ut. Det mest uttalte symptomet foruten diaré var manglende vektoppgang (gikk i en lang periode bare ned i vekt) på tross av godt matinntak + forsinket motorisk utvikling.
Han hadde melkeprotein allergi fra tidlig av, men nå går laktosefri yoghurt og ost greit. Legen mente at etter ca 3 mnd på glutenfri kost var det store sjanser for at han vil kunne tåle laktose og ren kumelk for da skal tarmen hans være bra igjen.

Her var det en blodprøve som først slo ut på cøliaki deretter måtte vi ta biopsi av tarmen hans.
Ville bedt om å få tatt en blodprøve hos legen hvis dere er bekymret, bare ikke begyn på glutenfri kost før blodprøven da vil den ikke slå ut. Ellers er det som flere sier å prøve melkefri kost el laktosefri kost over en periode å se om det har noe effekt.

Er ikke bekymret per dags dato, og han går fint opp i vekt og er blid og fornøyd [emoji4] Alltid vært litt treg motorisk, men ikke utenfor det som regnes som «øvre normal».
Takk for tips om å ikke prøve glutenfritt før test [emoji106] Skal huske det hvis det blir aktuelt å teste.
Av ren nysgjerrighet (og litt noia), hvordan tar de blodprøve av så små barn?
 
Yngste her var slik og de kalte det for "småbarnsdiare" eller noe slikt, det var helt vanlig for barn å ha det slik opp til 3 års alder ble vi fortalt av legen,og det gikk over her når hun ble eldre.
 
Tantebarnet mitt hadde veldig problemer med magen, visste seg at hun ikke tålte laktose.
Så tror nok det er verdt å sjekke ut!
 
Er ikke bekymret per dags dato, og han går fint opp i vekt og er blid og fornøyd [emoji4] Alltid vært litt treg motorisk, men ikke utenfor det som regnes som «øvre normal».
Takk for tips om å ikke prøve glutenfritt før test [emoji106] Skal huske det hvis det blir aktuelt å teste.
Av ren nysgjerrighet (og litt noia), hvordan tar de blodprøve av så små barn?

Det tar blodprøver i armhulen akkurat som hos voksne, men de bruker mindre nål + at blodet ikke går rett i glasset med i en liten slange som føres nedi blodprøve glasset. På sykehuset er det spesial utdannede som tar blodprøver på barn også får de premie etterpå :)
 
Eldste hadde omtrent alltid løs mage. Det gikk over og ingen allergier. Ingen andre regn på noe enn kun løs mage. Man skal alltid teste for allergi og drøfte med leger før man kutter noe fra kosten.
 
Eldste hadde omtrent alltid løs mage. Det gikk over og ingen allergier. Ingen andre regn på noe enn kun løs mage. Man skal alltid teste for allergi og drøfte med leger før man kutter noe fra kosten.

Litt godt å høre at det er flere som har barn som har hatt løs mage uten at det har vært noe galt. Allergier er jo overkommelig, men fryktelig pes (spesielt for ei som ikke er spesielt glad i lage mat i utgangspunktet, og da må begynne å tenke nytt [emoji28]).
Skal definitivt ikke begynne med noen eliminasjonsdiett før jeg har rådført meg med lege, nei [emoji6]
 
Takk for beskrivelsen [emoji6] Hvis dette er «klassikeren» for reaksjon på laktose, så er det nok ikke det her tror jeg.
Men skal ha elimineringsdiett i bakhodet, så får vi evt teste dette [emoji4]

Jeg tåler ikke laktose selv. Jeg er dog motsagt, vond og oppblåst mage, og stein hard :) her er det ingen fasit tror jeg :)
 
Back
Topp