Barnehage og skole, Hvor lenge?

Virrehøna

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Jeg har alltid litt dårlig samvittighet når jeg ikke henter ungen i barnehagen med en gang jeg har muligheten på dagen. Han er der ofte fra kl 07.30 til 15.15 og er 1 år gammel.

Hvor lenge er deres i bhg og på skolen? Henter dere med en gang dere kan eller tar dere litt egentid? Legg gjerne med hvor gammel barnet er også!
 
Når vi begge er i jobb blir det så fort vi kan siden det fort blir lange nok dager likevel, mens nå som jeg er i permisjon, så er de så klart ikke hjemme hele tiden (skolebarn). Eldste slutter nå med sfo, så det blir korte dager (ca 8.30-13), mens førsteklassingen er der litt mer.
 
08.30-15.00 omtrentlig. Jeg studerer, begynner vanligvis klokka 9. Og eldste begynner halv 9.
Får dårlig samvittighet for at jeg lar dem gå i bhg og sfo når jeg har ferie, men vet at jeg har godt av det.. Jeg har mye å rydde og få gjort rett og slett.
 
Jeg leverer så tidlig som vi er klar og henter så tidlig som jeg klarer. I praksis varierer levering mellom 8 og 8.30 på skolen og 5 min senere i bhg, og hentes gjør de innen skolen stenger 1630, tidvis på hengende håret.

Yngste er 2,5 år og har gått i bhg i et år.
Mellomste er 7,5 år og er straks ferdig med første klasse.
Eldstemann er snart ti og går selv for der meste så han har ikke så lange dager. Han er straks ferdig med fjerde klasse og da har han jo ikke sfo lenger så vi har brukt våren på gradvis tilvenning til å bare gå hjem og være alene noen timer.
 
Jeg er hjemme, så leveres 9-9.30 og hentes 15-15.30, 4 år nå, men hatt det sånn i alle 3 årene han har gått i bhg
 
Henter tidlig når jeg kan [emoji4]
 
Er jeg alene med ungene og skal på jobb så leveres ungene senest 7:30 og hentes litt over 16. Da har jeg litt dårlig samvittighet :/ Men det er heldigvIs bare tre ganger i uka x 2 siden pappaen er i Nordsjøen i to uker. Når jeg har fri eller pappaen er hjemme leveres de til 9-9:30 og hentes mellom 15:45 og 16. Det syns jeg er passelig. Har prøvd å henne tidligere, men da er det ingen som vil være med hjem fordi de er nylig kommet ut og inni en god lek. Så det gjør jeg ikke lenger :p

Ungene er 6 og 3 år.
 
Last edited:
Jeg har redusert stillingen min for å være mest mulig sammen med barna, så jeg leverer så sent jeg kan, og henter så tidlig som jeg kan. De er max 7 timer i bhg., 4 dager i uken. Jeg drar ikke engang på butikken før jeg henter de, vil raskest mulig til bhg. ☺️ Men, det er meg, og jeg forstår jo at andre ønsker litt egentid.

Barna er snart 4, og 2. ❤️
 
Her vil frøkna være på SFO etter skolen, så henter 15.30 når sambo kommer hjem. :)
 
Det varierer etter hvilken vakt jeg har. De er vanligvis fra 8 til enten 14 eller 15, eller fra 9/9.30-15/15.30. Onsdager har jeg fri og da leverer jeg seint og henter tidlig hvis de er i bhg.
 
Jenta mi på 3 storkoser seg i barnehage. Leveres i 7-tida (når vi er på vei til jobb), og hentes mellom 15.30 og 15.45 som regel. Det er ikke for lange dager for henne. Hun er fult opptatt i lek og koser seg når vi henter, vil vise oss ting og vil ikke dra hjem med en gang.

Ser ikke grunnen til å levere seinere de gangene vi kan. Hun liker å spise frokosten sin i barnehagen, og hun liker rutiner og at ting er som de pleier.
 
Eldste på 9 går til og fra skolen selv og har knapt vært på Sfo etter jul, så han er på skolen fra 8.30/09.00-13/13.15 alt ettersom når de starter og slutter.

Yngste på 6 leveres i bhg når jeg drar på jobb, sånn rundt 8 og hentes når jeg kommer hjem, sånn ca 15.45. Den dagen jeg har fri leveres hun til 09 og hentes mellom 15 og 15.30. Samboer har hentet tidligere på fredager.

Nå er jeg sykmeldt, og hun leveres til 9 hver dag og har blitt hentet mellom 14 og 15 siste tiden fordi det har vært mye avslutninger og bursdager.
 
Når begge jobber så har de så kort dag vi klarer, men det blir likevel for lenge syns jeg. Når jeg har fri har de kortere dager eller fri.
 
Hun får ofte bestemme litt selv siden jeg går hjemme i permisjon. Noen ganger vil hun sitte på med pappaen og er der da ca 0745. Ellers leverer jeg når hun er klar, oftest rundt 9.
Jeg hentet henne alltid ca 15 før lillebror ble født, men sjelden hun egentlig ville bli med hjem. Så nå henter ofte pappaen ca 1630. Om jeg henter henne, selv om det er avtalt på forhånd så vil hun ikke bli med hjem, så da er det like greit at jeg leverer sent også lager jeg middag mens jeg venter på at de skal komme hjem.
Kan finne på å ta en fridag innimellom da, da det er lettere, koseligere og mindre stress enn å "krangle" for og få henne med hjem tidlig.
Hun blir straks 3.
 
Hentet alltid med en gang og hadde fri når keg hadde fri, min elsket første bhg men det var helt uaktuelt for meg å ikke hente med engang
Min var der stort sett maks 6 t
 
Når jeg ikke er sykemeldt blir de levert i bhg når den mellom kl 6.45 og 7 (åpner 6.45) og hentes mellom 15.15 og 15.30 avhengig av trafikken på vei hjem. Når jeg har fri, kveldsvakter eller nå som jeg er sykemeldt blir de levert en gang mellom 8 og 9.15 avhengig av hvor sløve vi er på morgenen. Hentes mellom 14.30 og 15 somregel. Er jeg på kveldsvakt blir kl fort 16-16.15
 
Er i permisjon så leverer kl 9.30 og henter kl 14.30. Når vi begge begynner å jobbe fullt igjen leveres ungene kl 7.30 og hentes kl 15. Bruker å prioritere korte dager, men hvis jeg er syk, har legetime el andre avtaler hender det at det blir litt lengre dager. Synes heller ikke at det er noe galt i å prioritere litt alene tid hvis man har behov for det. Barna trenger at foreldrene tar vare på seg selv :)
 
Mine ble som regel levert 09.00-09.30 og hentet igjen kl. 1500-15.30 Nå har de korte dager begge to for de kommer rett hjem etter skoleslutt.
 
De to eldste på 7 og 9 er på skolen fra 8.30-13.45.

Minste er i bhg 7,5 time 4 dager i uka (går i bhg jeg jobber i)
 
Back
Topp