Er du nøye på hva barna har på seg?

M

Moderator Wilma

Guest
Får barna plukke ut klær de vil ha på seg selv eller styrer du det? :) Ber du de skifte hvis de har valgt noe som ikke passer sammen i det hele tatt? :)
 
Skulle ønske jeg kunne styre det litt mer, ikke alltid like enig i 6-åringens valg av klær. Men så lenge det er passende til været så får hun styre det selv.
 
Han bryr seg fint lite selv, tar på seg det jeg finner fram. Gidder ikke gjøre det selv :p de gangene han vil, bestemmer han helt selv og får gå i akkurat det han vil. Så lenge det passer været. Ber han ikke skifte.
Velger jeg, er jeg nøye og opptatt av at det passer sammen ;)
 
Min datter vet veldig godt hva hun vil og jeg gidder ikke ta alle kampene. Fordelen med en slik personlighet er at hun alltid har villet gjøre alt selv. Så hun skifter selv, tar på seg alt av klær og sko osv. selv, smører seg mat selv (hun er 3 år...!), dekker på, rydder av. Går og vasker hender selv. Går og finner tannbørsten og tar på tannkrem selv (men hun får IKKE lov å pusse selv. Dvs vi pusser først også får hun pusse over etterpå), åpner og tar ut én fluortablett og lukker selv (før vi setter boksen utenfor rekkevidde, så hun ikke skal bli fristet til å ta mer enn en). Jo mer hun får gjøre selv jo mer fornøyd blir hun. Hun var sååå frustrert som baby :p

Så om morgenen når hun skal i barnehagen finner hun de klærne hun vil ha på seg, kommer opp fra rommet sitt, kaster nattbleia (hun bruker fortsatt bleie på natta) i riktig søppelpose selv, tatt av seg pysjen, tar på seg klær, pakker sekken sin, minner oss om å gi henne vitaminbjørn, tar på seg yttertøy, tar på seg sekk og lukker den, tar på sko og sitter og venter ved ytterdøra til den av oss som leverer er klar til å gå til barnehagen med henne :D

Høres sikkert ut som det englebarnet haha, men hun er veldig kreativ, energisk, rampete og har veldig sterk viljestyrke/stahet og kan få DE raserianfallene. Men jo mer hun får bestemme og gjøre selv, jo bedre går det :)

Men hun har vært sånn siden hun var baby. Hun var tidlig ute med alt og veldig klåfingra. Og ville absolutt ikke bli matet osv.
 
Jeg er nøye, men vi inngår bestandig et kompromiss om hva de skal ha på seg. ☺️ De velger bukse, jeg velger genser eller omvendt, som passer til det de har valgt. Det aller viktigste er at de ikke går med hull- eller flekker, og det gjør de aldri. Og selvfølgelig, at de er med på å velge (om de ønsker det). Dette har jo litt med selvfølese og selvtillit å gjøre også, at de faktisk får lov til å være med på å velge hva de selv skal ha på seg, og at DE føler seg fine. :)
 
Ja, jeg er nøye. Jeg har litt motstand så jeg veileder mer og mer nå. F.eks så får ikke 3 åringen gå i ballerina drakt i barnehagen, da finner vi andre typer kjoler.
10 åringen får ikke gå i shorts eller sandaler i regn og 10 grader, og klærne skal være hele og pene, så da inngår vi ofte kompromisser og skal vi pynte oss så bestemmer jeg.
 
Nei. Så lenge det er passende klær for vær og vind bryr jeg meg ikke overhodet.

Det eneste er at jeg synes det er viktig at klærne er rene.
 
Hun får bestemme selv. Hun vet godt hva hun vil ha på seg, så om jeg finner frem noe går hun raskt og bytter [emoji14] men det er jeg som kjøper klærne stort sett da, og de fleste klær passer greit sammen :D
 
Nei. Så lenge det er passende klær for vær og vind bryr jeg meg ikke overhodet.

Det eneste er at jeg synes det er viktig at klærne er rene.
Enig.
 
Får velge selv :)
Men ofte legger jeg fram noe :)
 
Min datter vet veldig godt hva hun vil og jeg gidder ikke ta alle kampene. Fordelen med en slik personlighet er at hun alltid har villet gjøre alt selv. Så hun skifter selv, tar på seg alt av klær og sko osv. selv, smører seg mat selv (hun er 3 år...!), dekker på, rydder av. Går og vasker hender selv. Går og finner tannbørsten og tar på tannkrem selv (men hun får IKKE lov å pusse selv. Dvs vi pusser først også får hun pusse over etterpå), åpner og tar ut én fluortablett og lukker selv (før vi setter boksen utenfor rekkevidde, så hun ikke skal bli fristet til å ta mer enn en). Jo mer hun får gjøre selv jo mer fornøyd blir hun. Hun var sååå frustrert som baby :p

Så om morgenen når hun skal i barnehagen finner hun de klærne hun vil ha på seg, kommer opp fra rommet sitt, kaster nattbleia (hun bruker fortsatt bleie på natta) i riktig søppelpose selv, tatt av seg pysjen, tar på seg klær, pakker sekken sin, minner oss om å gi henne vitaminbjørn, tar på seg yttertøy, tar på seg sekk og lukker den, tar på sko og sitter og venter ved ytterdøra til den av oss som leverer er klar til å gå til barnehagen med henne :D

Høres sikkert ut som det englebarnet haha, men hun er veldig kreativ, energisk, rampete og har veldig sterk viljestyrke/stahet og kan få DE raserianfallene. Men jo mer hun får bestemme og gjøre selv, jo bedre går det :)

Men hun har vært sånn siden hun var baby. Hun var tidlig ute med alt og veldig klåfingra. Og ville absolutt ikke bli matet osv.

Jeg har også en sånn ;)
 
5åringen bestemmer stort sett selv og tar som regel greie valg. Kjole er helt OK på vinteren, så lenge vi har strømpebukse under.
Han på 11 må styres, både ifht temp ute og skift av skitne klær.
 
Får ikke styrt påkledningen til 3 åringen. Mange klær som er så å si ubrukt.
 
Eldste er ikke så opptatt av hva det er. Jeg legger frem, og så tar han det bare på [emoji13]
Etter sommeren skal han få finne frem kvelden før selv.

Yngste er heller ikke veldig opptatt av det, jeg finner frem kvelden før til henne og. Men hun kan fort finne på å protestere og vil ha noe annet. Da får hun lov så lenge det passer været.
 
Jeg legger stort sett frem klær hver kveld til dagen etter. De tar på seg det. Ellers om dagene viss de blir våte eller skitne, ber jeg de gå å skifte selv. Da gjør de det, og jeg bryr meg ikke om hva de tar på. Har de for lite klær, får de ta på mer viss de skal ut el.
 
Jeg har gitt litt opp, så så lenge klærne ikke er på bærtur ifølge været så får det bare være! :p
 
Får barna plukke ut klær de vil ha på seg selv eller styrer du det? :) Ber du de skifte hvis de har valgt noe som ikke passer sammen i det hele tatt? :)
11 åringen får beskjed om å bytte om toppen er for kort eller skjørtet for kort. Minstemann kler jeg behagelig og praktisk
 
Hun styrer det selv, jeg blander meg bare om jeg synes det er kaldt. Men isåfall ber jeg henne ha på en genser, så velger hun hvilken selv.

Skryter mye av stilen hennes. Hun har faktisk veldig god smak :)
 
Back
Topp