Stoffskifte og dødfødsel/missdannelser

takk for info :) håper du får noen gode svar fra noen som vet

Hei
Sent svar her. Men jeg har ikke skjoldbruskkjertel og går på Levaxin. Doseringen må økes gradvis ca 60+- % første trimester.Blir litt humpete økning og har alltid ubalansert stoffskifte i 1termin. Likevel født 2 friske barn. Også hatt noen avvik, MA og spontanabort av en tvilling. Er 35-år.
 
Det har en sammenheng.

Vi mistet mange ganger tidlig denne gangen, kan ha vært pga. Stoffskifte. Ellers så vet jeg om andre som har lavt stoffskifte og som ikke har fulgt opptrappingen som er anbefalt og som har mistet senere. Blant annet avbrutt svangerskap i uke 20 pga misdannelser. Ikke 100% vitenskap om det var pga stoffskifte, men det er en klar misstenkt
 
Jeg vet ikke om trådstarter leser denne lenger, men i tilfelle også noen andre lurer så har vi erfaring med at mest sannsynlig det lave stoffskiftet forårsaket at vi mistet datteren vår i uke 13. Stoffskiftet ble ikke fulgt opp av fastlegen og doseringen ikke økt i svangerskapet og kona spontanaborterte. Da hadde vi sett datteren vår sprelle levende på ultralyd noen timer før. Stoffskifteblodprøven som ble tatt etterpå visste verdier meget langt utenfor referanseområdet.
Vi mistet enda en gang, i uke 6, før vi bestemte oss for å ta kontrollen selv. Så da vi ble gravide med tvillinger og skjønte at det var viktigere enn noen gang å styre dosering riktig, så leste vi oss selv opp på forskningsartikler vedrørende nyeste råd for doseringsøkning. Vi bestilte time hos fastlegen for å få tatt blodprøver jevnlig og ba om henvisning til spesialist teamet på Aker sykehus, som fulgte henne tett opp resten av svangerskapet. Vi fikk to velskapte barn, selv om de kom 2 måneder før termin. Men det var nok ikke pga stoffskiftet.
 
Back
Topp