Hvordan pleier dere forholdet?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
De siste 3 årene har jeg og sambo vært veldig dårlige til å ta vare på forholdet vårt og å sette av tid til kun oss to, og dette er etter vi fikk datteren vår for 3 år siden. Vi har også blitt dårligere på å kommunisere sammen, og det kan ofte ende med diskusjon og evt. krangel. Dette tror jeg egentlig kommer av mangel på kjærestetid der kun oss to er i fokus. Vi har heller nesten aldri sex lenger, og der kan det fort gå 3-6 mnd mellom hver gang. Vi har vurdert å prøve parterapi, men da vet vi også at hvis det ikke funker så er forholdet over noe jeg syns er utrolig trist. Neste lørdag så har vi vært kjærester i 8 år å jeg håper at vi kan være sammen i mange flere år. Men vi har som sagt ikke vært flinke til å ta oss tid til å bare være kjærester. Vi har jo vært noen ganger på kino, kanskje ett par ganger i løpet av 1 år, og noen festligheter når det har vært noe bursdager eller andre ting. Men det er veldig sjeldent. Jeg syns det veldig viktig at man tar seg tid til å pleie forholdet med å gjøre noe sammen kun oss to. Og jeg kunne tenkt meg å sette av en lørdag i måneden til å begynne med der jeg og samboeren min kan gå ut å finne på noe kun oss to.

Er dere flinke til å pleie forholdet? Hva gjør dere da?

Har dere noen tips til hva man kan gjøre?
 
Nå skal de sies at vi ikke har barn enda, venter vårt første.

Men kjærestetid er viktig, men det trenger ikke nødvendigvis være så lenge og tidskrevende at det ikke blir gjort. Jeg tenker det er like viktig med de små hverdagslige tingene, som hei/hade kyss eller klem, berøringer gjennom dagen osv. Vise at man tenker på hverandre og ikke minst at det kan hjelpe på å få sexlivet i gang. Litt flørting rett og slett.

Og så tror jeg heller ikke det er dumt å sette av en dag regelmessig der dere finner på noe sammen og for bare være dere to.

Vi er veldig flinke å pleie forholdet og jeg håper vi ikke glemmer oss ut når lille kommer.

Masse lykke til og håper det ordner seg. [emoji173]️
 
Tja. Tror det er viktigere å ha en åpen og ærlig kommunikasjon enn å hele tiden fokusere på egentid/romantikk. Her snakker vi mye og er åpne med hverandre om ting er vanskelig. Også fokuserer vi på hverdagen - lage middag til den andre, små lapper/meldinger (typ «Ha en fin dag» eller «Glad i deg») på morgenen innimellom, rose hverandre for de gode tingene og heller snakke ut om ting vi syns er vanskelig/irriterende, enten hos den andre eller generelt i livet.
 
Det viktigste er hverdagen. Ikke den ene gangen i måneden man går ut.

Mannen min og jeg har faktisk ikke vært på kino sammen en eneste gang siden vi fikk barn for 3 1/2 år siden, og vi hadde første gang et par timer alenetid som par da hun hadde innkjøring i barnehagen 20 mnd gammel(!!).

Men vi koser oss mye sammen om kvelden etter hun er lagt. Prøver å finne ting å se på sammen som vi liker. Man kan liksågodt ha «kino» i stua. Gratis og krever ikke barnevakt.

Vi hjelper og avlaster hverandre mye. 9 av 10 kvelder (minst) er vi begge hjemme og deltar på leggingen av treåringen begge to. Vi har alltid hatt god kommunikasjon og snakker mye sammen.

Bare det å dra og handle på butikken sammen som familie kan gjøres til en hyggelig hverdagsaktivitet. Eller å holde på ute i hagen. Det er mange muligheter.

Vi er ikke perfekte vi heller, og nå som jeg er gravid har jeg vært og er veldig dårlig, og det har gått utover humøret mitt i tillegg til at jeg har vært hormonell. Det tar på.

Men det viktigste er at man står i det sammen, at man ser forholdet og familien som et livsvarig prosjekt det er verdt å satse på og som er pri1. Både mannen min og jeg har det blant våre grunnleggende verdier.

Litt sånn: Det er ikke jeg vs deg. Det er oss. Vi står i dette sammen. Begge må føle det sånn. Om dere eller en av dere ikke gjør det nå kan det godt tenkes dere klarer å endre det og satse igjen. Jeg håper det for deres del ❤️

Viktig å vise at man ser hverandre og at man setter pris på hverandre og det den andre gjør.

Ikke uenig med deg at det er fint med alenetid som par innimellom også. Men det aller aller viktigste er hverdagen, at man har det hyggelig sammen da. Så sats på den biten også

Klem
 
Nå har ikke jeg noen oppskrift.
Men vi har vært gjennom MYE sammen.... flere brudd,samboerskap,andre kjærester.... før vi fant ut det rett og slett ikke er noe annet riktig for oss enn hverandre.
Som har ført til at vi kommuniserer MYE... og ofte. Er vi ikke sammen så tekster vi. Hele dagen.. ikke fordi vi må men fordi vi ønsker det.
Vi prioriterer kjærestetid så ofte vi kan. Sex er viktig... for intimitet og kos. Trygghet. Tilhørighet. Man må skape den tiden,og man må prioritere det...
og får ikke sagt det nok. Kommunikasjon. Jeg tror det å snakke om følelsene sine,når man krangler og når man er glad,når man er trist og når man er lei er så utrolig viktig!
Og det å vise den andre at den er viktig. At den er ønsket. Og savnet. Og elsket.
 
Vi pleier å se film/serier sammen om kvelden etter at barna har lagt seg, og kanskje lage en god middag eller noe annet mat sammen :)
 
Vi pleier å se film/serier sammen om kvelden etter at barna har lagt seg, og kanskje lage en god middag eller noe annet mat sammen :)
Det gjør vi også.
Film/serie og god mat etter ungene er i seng.
Blir liksom kjærestetid hjemme.

Syns det er viktig at man prøver å ha kjærestetiden hjemme slik at man også kan forbinde hjemmet men det å være glade i hverandre.
Dersom man må ut og spise eller på kino for å være kjærester føler jeg det blir litt feil på en måte.
Ved å ha det hjemme blir det lettere å flytte kjærligheten inn i hverdagen
 
Viktig å sette pris på hverandre i hverdagen, og ikke bare for eks «en dag i mnd» hvor man tar seg ekstra tid. Samboer er veldig flink til å vise meg daglig hvor glad han er i meg, og små ting betyr mye:)
 
Vi pleier å sitte når vi ser serier og ta fullkroppsbarbering og/eller massasje på hverandre, det er fantastisk å gjøre for kos, og følelsen som blir sittende igjen etterpå. :) også dusjer vi sammen, skrubber hverandre osv. Fotmassasje, neglestell, jeg liker å fikse øyenbrynene hans og han har lært seg å flette hår :happy:
Hvis vi er noe sted er det fort gjort at vi knør litt i nakken på hverandre bare for å være nær.

Vi er også veldig raske å ta tak i hverandre for litt kyssing om vi holder på å gå forbi hverandre i gangen eller noe sånt.
Står han og lager mat så kan jeg godt finne på å stille meg bak han og holde rundt han, kysse han i nakken osv.

..Vi er visst klissete, håper bare vi klarer å opprettholde det :wacky:
 
Vi havnet også der...

Prat sammen, ha mye sex!! Det hjalp oss :p
Og vi har nå en lørdag i måneden der vi går på kino eller ute å spiser :)
 
Det gjør vi også.
Film/serie og god mat etter ungene er i seng.
Blir liksom kjærestetid hjemme.

Syns det er viktig at man prøver å ha kjærestetiden hjemme slik at man også kan forbinde hjemmet men det å være glade i hverandre.
Dersom man må ut og spise eller på kino for å være kjærester føler jeg det blir litt feil på en måte.
Ved å ha det hjemme blir det lettere å flytte kjærligheten inn i hverdagen

Ja, enig med deg :)
 
De siste 3 årene har jeg og sambo vært veldig dårlige til å ta vare på forholdet vårt og å sette av tid til kun oss to, og dette er etter vi fikk datteren vår for 3 år siden. Vi har også blitt dårligere på å kommunisere sammen, og det kan ofte ende med diskusjon og evt. krangel. Dette tror jeg egentlig kommer av mangel på kjærestetid der kun oss to er i fokus. Vi har heller nesten aldri sex lenger, og der kan det fort gå 3-6 mnd mellom hver gang. Vi har vurdert å prøve parterapi, men da vet vi også at hvis det ikke funker så er forholdet over noe jeg syns er utrolig trist. Neste lørdag så har vi vært kjærester i 8 år å jeg håper at vi kan være sammen i mange flere år. Men vi har som sagt ikke vært flinke til å ta oss tid til å bare være kjærester. Vi har jo vært noen ganger på kino, kanskje ett par ganger i løpet av 1 år, og noen festligheter når det har vært noe bursdager eller andre ting. Men det er veldig sjeldent. Jeg syns det veldig viktig at man tar seg tid til å pleie forholdet med å gjøre noe sammen kun oss to. Og jeg kunne tenkt meg å sette av en lørdag i måneden til å begynne med der jeg og samboeren min kan gå ut å finne på noe kun oss to.

Er dere flinke til å pleie forholdet? Hva gjør dere da?

Har dere noen tips til hva man kan gjøre?
Vi tar en dusj sammen mens storesøster underholder lillebror eller passer på babycallen om han sover. Ser film sammen og vi innstiller på oss at kjæresteparet vi var før er over, nå er vi kjærester sammen med barna. Så vi har kjærestetid når barna er i nærheten også. Men Vi skulle hatt litt mer tid alene for de dype samtalene, men de får vi på trilleturer også.
 
Prøver å pleie forholdet , noen dager bedre enn andre :p
 
Vi ser serier og film sammen, nå sitter vi gjerne ute på altanen og snakker sammen på kveldene, spiser kveldsmat sammen når jeg ikke er på senvakt.

Vi er blitt mye flinkere til å kommunisere enn vi var før.

Sex har vi i periodevis sjelden, men med 3 barn og turnus jobb så er det begrenset med tid, men vi er flinke til å gi hverandre kjærtegn iløpet av dagen:)

Vi har hatt barnevakt utenom pga jobb ca en gang i året de 4 årene vi har vært sammen, da går vi ut og spiser, går på kino og overnatter gjerne på hotell

Når ungene er større tenker vi at vi skal prøve å få reist på weekendturer alene, har aldri vært på tur alene siden jeg hadde ett barn fra før:)

Men vi er begge veldig glad i familielivet og ganske innstilt på at barna kommer først akuratt nå, så får vi mer tid alene når de er litt større:)
 
Vi går så og si aldri ut men prioriterer hverandre og hverandre som familie. Har ikke vært på kino siden vi fikk barn for 3,5 år siden, men opplever vi har nærhet for det om;)

Synes familietid er like viktig som kjærestetid;)
 
Vi ser film serier sammen, lager god mat, tar oss en natt på hotel i ny og ne hvor vi går ut og spiser [emoji173]️
 
Back
Topp