Det blir født færre barn

R

RoseBusk

Guest
Det blir født færre barn i Norge enn tidligere. I fjor ble det født 56 633 (kilde: SSB) barn.

Hvorfor blir det født færre og færre barn? Venter vi for lenge med å få barn?
 
Venter vel lengre, mange ønsker ikke barn, og kjenner flere som sier stopp ved 1 - 2 barn fordi de bor i storby.
 
Jeg tror det har mye med økonomiske og sosiale/sosioøkonomiske grunner.

Så det at vi venter har jo noe med det å gjøre, men hvorfor venter vi?
Flere og flere tar lengre utdanning (veldig mange tar mastergrad nå) og flere og flere jobber krever også nettopp dette. Samtidig har boligprisene skutt i været. Og det er flere og flere bemanningsbyråer og vikariater og vanskeligere å få fast jobb.

For å ta mannen min og jeg som eksempel brukte vi mange år på utdanningene våre (vi har begge mastergrader). Så måtte vi leie lite og dyrt mens vi spinket og sparte, dro ikke på en eneste ferie på tre år mens vi sparte opp 500 000 i egenkapital (krav om 15%), så vi fikk kjøpt en leilighet med plass til et barn. I tillegg tok det meg noen år etter utdanninga var ferdig før jeg fikk meg fast jobb.

I tillegg var vi så «uheldig» å få vinterbarn da vi først fikk barn og med høyt boliglån og andre utgifter var jeg likevel nødt til å ta flere måneder ulønnet permisjon før vi fikk barnehageplass først da dattera vår var 20 mnd.

Vi ville komme oss litt mer ovenpå økonomisk før vi fikk barn nummer to. Nå har vi hus og ting mer på plass. Og får snart nummer to

Så om vi ikke hadde følt vi hadde trengt å ta så lange utdanninger, hvis vi hadde fått raskt fast jobb og kommet tidlig inn på boligmarkedet, og ikke hatt så høyt lån, hadde vi nok fått første flere år før. Og hadde vi fått barnehageplass da eldste var ett år, ELLER fått betalt permisjon til hun hadde krav på barnehageplass, hadde vi nok blitt klare for nummer to før.

I tillegg kommer jo det sosiale med at det er mer vanlig og sosial akseptert å vente, spesielt i kretser med høyere utdanning og/eller i storbyer

Så det er sosioøkonomisk. Småbarnsforeldre har store utgifter og må ofte jobbe fult begge to for å få det til å gå rundt. Man må betale boliglån i mange år for å ha bolig stor nok til seg og sine. Da er det ikke rart at ikke alle får 2-3 barn og vel så det
 
Last edited:
Jeg syns det er bra jeg [emoji14] nå har ikke Norge så mye å si. Men på verdensbasis så blir det født alt for mange barn i året og kloden er veldig overbefolket. Og det blir bare verre og verre. Om vi vil at barna våre og deres barn og barnebarn skal ha et godt liv så må en endring til.
 
Jeg syns det er bra jeg [emoji14] nå har ikke Norge så mye å si. Men på verdensbasis så blir det født alt for mange barn i året og kloden er veldig overbefolket. Og det blir bare verre og verre. Om vi vil at barna våre og deres barn og barnebarn skal ha et godt liv så må en endring til.
Det blir født flere og flere barn i fattige land, og færre i rike land. Burde vært omvendt
 
Jo, for de får oftere bedre utdanning og bidrar mer til samfunnet.
Det spiller fortsatt ingen rolle. Det er kloden som er overbefolket som er problemet. Ikke hvem som har utdanning/bidrar til samfunnet. Nå sier jeg ikke at det er bra de får mange barn i fattige land, men når det gjelder overbefolkning så spiller det ingen rolle hvor de er født eller hvor mye de bidrar
 
Det spiller fortsatt ingen rolle. Det er kloden som er overbefolket som er problemet. Ikke hvem som har utdanning/bidrar til samfunnet. Nå sier jeg ikke at det er bra de får mange barn i fattige land, men når det gjelder overbefolkning så spiller det ingen rolle hvor de er født eller hvor mye de bidrar
Og jeg mener du tar feil. Så da kan vi bare være uenige da
 
Det er mer sosialt akseptert å ikke få barn. Noe jeg synes er bra. Før skulle alle gifte seg og få barn uansett. Synes det er bra folk ikke får barn om de egentlig ikke har veldig lyst.

Bedre prevensjon?

Men det sies at økt alder og uønsket barnløshet er en stor faktor.

Jeg heier på alle som får mange barn! Da veier det opp for meg som ikke orker å gå gravid flere ganger hehe
 
Jo, for de får oftere bedre utdanning og bidrar mer til samfunnet.

Det er nettopp det ja. Vi som har gode oppvekstvilkår burde fått mange flere barn. Og de som har dårlig oppvekstvilkår, jeg skjønner ikke at de tørr å få så mange unger, eller unger i det hele tatt. Under krig og sult osv. Hurra for utdanning!
 
Og jeg mener du tar feil. Så da kan vi bare være uenige da
Joda. Vi kan være enige om å være uenige.
Det er jo også flere grunner til at kloden vår ikke kommer til å være beboelig om få generasjoner. For mye kjøttproduksjon til vestlige land, for mye plast som ødelegger både dyreliv og planteliv. For mye eksosutslipp. Alt dette er det i all hovedsak oss "rike" som bidrar med. Spiller jo ingen rolle om du har mastergrad eller ikke, når man holder på som man gjør.
 
Joda. Vi kan være enige om å være uenige.
Det er jo også flere grunner til at kloden vår ikke kommer til å være beboelig om få generasjoner. For mye kjøttproduksjon til vestlige land, for mye plast som ødelegger både dyreliv og planteliv. For mye eksosutslipp. Alt dette er det i all hovedsak oss "rike" som bidrar med. Spiller jo ingen rolle om du har mastergrad eller ikke, når man holder på som man gjør.

Mye fornuftig i det du skriver, selv om ikke det var direkte tema i denne tråden
 
Det er nettopp det ja. Vi som har gode oppvekstvilkår burde fått mange flere barn. Og de som har dårlig oppvekstvilkår, jeg skjønner ikke at de tørr å få så mange unger, eller unger i det hele tatt. Under krig og sult osv. Hurra for utdanning!
Er vel gjerne at de ikke har god tilgang til prevensjon som bidrar til at de får mange flere barn enn de klarer å ta vare på. Den vestlige verden burde satse mye mer på å få ned antall barn som blir født i slike land. De klarer det ikke uten hjelp fra oss. Men dessverre så virker det som det er viktigere å krige og å lage faenskap overalt enn å hjelpe de som trenger det
 
Er vel gjerne at de ikke har god tilgang til prevensjon som bidrar til at de får mange flere barn enn de klarer å ta vare på. Den vestlige verden burde satse mye mer på å få ned antall barn som blir født i slike land. De klarer det ikke uten hjelp fra oss. Men dessverre så virker det som det er viktigere å krige og å lage faenskap overalt enn å hjelpe de som trenger det

De lager nok mange barn med vilje også. Både av kulturelle og religiøse årsaker, men også av uvitenhet og lite utdanning.

Ja veldedige organsisasjoner burde sponset med prevensjon og seksualundervisning (og seksuell moral).

Tenker litt på det når vestlige land må inn å hjelpe barn med å vokse opp med både mat og helsehjelp. Og vokse opp til hva da? Å redusere antall barn i dårlige oppvekstvilkår burde prioriteres. For ungenes beste.
 
De lager nok mange barn med vilje også. Både av kulturelle og religiøse årsaker, men også av uvitenhet og lite utdanning.

Ja veldedige organsisasjoner burde sponset med prevensjon og seksualundervisning (og seksuell moral).

Tenker litt på det når vestlige land må inn å hjelpe barn med å vokse opp med både mat og helsehjelp. Og vokse opp til hva da? Å redusere antall barn i dårlige oppvekstvilkår burde prioriteres.
De vokser jo dessverre opp på samme måte. Det hjelper lite å gi de mat osv uten å gi de kunnskap og midler til å ikke få så mange barn.
 
Hans Rosling har en fantastisk TED talk der han gjennomgår sammenhengen mellom befolkningsvekst og fattigdom. Anbefaler alle å se den.

Når det gjelder antall barn som fødes i Norge tror jeg det har mye å si at vi venter lenger med å få barn. Da blir det slik at noen som ønsker barn, ikke får det.
 
Hans Rosling har en fantastisk TED talk der han gjennomgår sammenhengen mellom befolkningsvekst og fattigdom. Anbefaler alle å se den.

Når det gjelder antall barn som fødes i Norge tror jeg det har mye å si at vi venter lenger med å få barn. Da blir det slik at noen som ønsker barn, ikke får det.
Bra du nevnte Hans Rosling, tenkte på han jeg også da jeg leste kommentaren lenger oppe her. Synd han døde, utrolig flink fyr!

Men ja, poenget hans er jo nettopp det at overbefolkningen ikke er et så stort problem som mange tror, og at det flater ut.

Uansett hjelper det jo ikke at vi kniper igjen her i Norge
 
I Norge trenger vi ikke å få barn for å sikre alderdommen vår, som også er en sikkerhet for mange i andre fattige land. De vet ikke hvor mange som faktisk vokser opp og de trenger noen til å hjelpe seg på sine eldre dager.

Ellers tror jeg absolutt at trenden i Norge dels henger sammen med at vi blir eldre og eldre før vi får barn. Mange venter til midten av 30-årene. Ikke noe unormalt i det, men for noen vil det kanskje vise seg å ikke være så lett å få barn, og det går fort noen år før de oppdager at de ikke får det til på egenhånd, og så starter en prosess som igjen blir mindre fruktbar enn den kunne vært fordi alderen innvirker osv. Dels henger den nok også sammen med at flere tør å si at de ikke vil ha barn, og at det er mer sosialt akseptert enn tidligere.

På verdensbasis hjelper det ikke at nordmenn får færre barn. Vi er i utgangspunktet altfor få til å ha stort med innvirkning i det totale bildet. Vi har dessuten langt bedre kår og forhold til å få flere barn, om ikke kulturelt, så i alle fall ifht levekår og muligheten for oppvekst og trygt liv.
 
Mener å ha lest hovedgrunnen er økt alder. Skjønner ikke at noen tør å vente så lenge jeg. Både pga at de kan få problemer med å få barn, men også økt risiko.
 
Back
Topp