Hvor tidlig/sent gav dere godteri/is/brus?

Elisabethh

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg lurer på hva dere tenker med å gi godteri til deres små. Jeg får høre jeg er streng, men har ikke lyst til å introdusere ungen for søtsaker enda. Det er jo ikke sånn at hun kommer til å mislike godteri om hun ikke får det tidlig. Hun er 10,5 mnd, og jeg syns til og med ettårsdagen er tidlig. Men jeg får høre jeg er slem som ikke da ønsker å la henne få kake. Så hva mener dere? Gjerne argumenter både for og imot!
 
Gutta fikk smake litt kake på 1-års dagen sin, men kun en liten smak. De var egentlig storfornøyd med oppskjært frukt, og det er de enda - de er snart 4, og akkurat blitt 2. De får ikke ren godteri nå heller, kake i bursdager, ellers litt kjeks innimellom, is i dag da. Godteri drøyer jeg så lenge som det går, de elsker frukt, og de tørkede bringebærfiskene osv. som man får kjøpt på matbutikken (Kiwi).

Brus har de ikke fått enda, og det kommer til å gå enda mange år før de får smake på dette. Brus er i mine øyne unødvendig, når de elsker vann og melk.

Jeg har også fått noen kommentarer fra familie, venner og kollegaer, men det bryr jeg meg fint lite om. Det er mannen og jeg som kjenner barna våre, og hvorfor skal de få godteri og brus, når de er minst like fornøyde med bedre alternativer.
 
Tre-og-et-halvt-åringen vår får så og si aldri godteri. Hun fikk første gang godteri før jul av julenissen i barnehagen (en liten godtepose). Vi lot henne få ta to biter hver dag så den varte lenge. Da vi var og handla på lørdag spurte hun om hun kunne få litt smågodt (det har vi aldri kjøpt til henne før). Hun fikk velge seg 5 biter. De fikk hun til barne-TV. Men vi har ikke tenkt å fortsette med det fast på lørdager. Rett og slett fordi det ikke er noe behov.

I påskeegget fikk hun to pakker sånne fruktsnører for barn (som er 100% tørket frukt) og to marshmallows. Det er vel alt godteriet hun har fått i år, i tillegg til det hun evt. får når hun er hos besteforeldrene en gang i mnd :)

Hver dag til barneTV spiser hun et helt eple. Nesten hver dag drikker hun en liten Bama-smoothie etter middag. Jeg har laget is av de samme smoothiene, og hun synes det er like stas med is som bare er frossen smoothie som med usunn is, typ kroneis osv.

Hun kan også kose seg med rosiner osv. Og liker alt av frukt. Akkurat som pappaen kan hun maule ost.

Hun tror farris osv er brus, så når hun ikke drikker vann «skeier» hun ut med farris eller bris. Pappaen drikker mye av det så hun drikker ofte et glass farris til middag med han. Hun får kanskje litt juice en gang i mnd eller noe, men liker det ikke spesielt godt. Tror hun synes det er for søtt. Hun er veldig glad i smoothie da.

Tror det er fort at en tenker at fordi en selv synes det er stas med godteri og søtsaker bør barna få litt også. Men det er så mye sunt og godt og enkelt å få tak i nå i forhold til da vi var barn :) frukt var det jo også da, men nå er det alle smoothiene, og «godteri» laget av 100% frukt, og annet sunt snacks. Mye gode epler også. Dattera mi liker alle epler (og spiser skallet og alt) men om barn er litt kresne på epler, kan jeg ikke se for meg et eneste barn som ikke liker Pink lady -epler som er skrella og delt i biter :)

Tilsatt sukker og e-stoffer (som det jo er haugevis av i smågodt) vil jeg helst gi minst mulig av så lenge jeg har et valg.

Selvfølgelig synes dattera mi det er stad med sjokoladepålegg (vil jeg tro, for hun har aldri smakt det hjemme) eller sjokolademelk (det har hun smakt et par ganger). Men når det er vel så stas med gulost eller makrell i tomat på brødskiva eller smoothie så hvorfor ikke heller gi det. Og hun er tidvis småspist og er kresen på en del ting, spiser absolutt ikke grønnsaker som hun ser/finner. Men man finner nok uansett alltid noe de liker som ikke har sukker i, om man prøver :)
 
Gutta fikk smake litt kake på 1-års dagen sin, men kun en liten smak. De var egentlig storfornøyd med oppskjært frukt, og det er de enda - de er snart 4, og akkurat blitt 2. De får ikke ren godteri nå heller, kake i bursdager, ellers litt kjeks innimellom, is i dag da. Godteri drøyer jeg så lenge som det går, de elsker frukt, og de tørkede bringebærfiskene osv. som man får kjøpt på matbutikken (Kiwi).

Brus har de ikke fått enda, og det kommer til å gå enda mange år før de får smake på dette. Brus er i mine øyne unødvendig, når de elsker vann og melk.

Jeg har også fått noen kommentarer fra familie, venner og kollegaer, men det bryr jeg meg fint lite om. Det er mannen og jeg som kjenner barna våre, og hvorfor skal de få godteri og brus, når de er minst like fornøyde med bedre alternativer.
100% enig med deg :)

I dag fikk treåringen en kroneis. Noen timer etter fikk hun en hjemmelaget is som bare var frossen smoothie. Det var jo like stas det.

Eple til barneTV er godteri nok for ei som elsker epler
 
Vår toåring får stadig tilbud, men er ikke interessert.
Fikk sjokolade første gang ved 10 mnd alder, is litt tidligere, men liker ikke søtsaker noe særlig.
 
2 åringen får ikke lørdagsgodt, men han får litt kake når det er bursdager, 17.mai etc. Han får heller ikke Nugatti etc..
 
Eldste var nesten 3 år. De to minste har nok vært yngre. Men over året var de ihvertfall..
 
Eldstejenta fikk vel smake kake for første gang på 1-årsdagen sin. Is første gang på 17. Mai da hun var 15 mnd. Synes ikke det er å være streng egentlig. De vet jo ikke hva de går glipp av, og hun ga ikke uttrykk for å ha lyst på før rundt den alderen der. Ingen vits i å putte det i henne da [emoji4] nå er hun 3 år og det er fast med lørdagsgodt, og hun kan gjerne få is og lignende innimellom på ukedager med fint vær. Så vi er ikke så strenge nå, men holdt igjen ganske mye de to første årene.
 
Prøver å utsette kaker, godteri og is så lenge som mulig. Storebror fikk en bolle når han feiret 2 års dag denne mnd og det var første gang han har fått det. Foreløpig vet han ikke hva kake, godteri, is o.l er og er tenker vi å holde på det så lenge som mulig. Besteforeldre er av samme oppfatning, men gutten er i ekstase når han kommer til bestefar for han vet at bestefar alltid har banan til han. Når gutten er storfornøyd med banan ser jeg ingen grunn til å introdusere noe annet. Lillesøster på 9 mnd koser deg med litt hjemmelaget fruktmos :joyful:
 
Eldste var vel nærmere 2 år.
Mellomste 10,5 måneder når eldste "foret" henne med lørdagsgodteriet sitt i et øyeblikk hvor vi så en annen vei.
Yngste rett over 1 år når han også bel "foret"
 
Jeg lurer på hva dere tenker med å gi godteri til deres små. Jeg får høre jeg er streng, men har ikke lyst til å introdusere ungen for søtsaker enda. Det er jo ikke sånn at hun kommer til å mislike godteri om hun ikke får det tidlig. Hun er 10,5 mnd, og jeg syns til og med ettårsdagen er tidlig. Men jeg får høre jeg er slem som ikke da ønsker å la henne få kake. Så hva mener dere? Gjerne argumenter både for og imot!

Du trenger ikke våre synspunkter eller vite hva vi andre gjør. Du er mammaen til ditt barn og det er du som bestemmer.
Så lenge du tar ett fornuftig og gjennomtenkt valg så kan ingen si noe på det ;)
 
Tre-og-et-halvt-åringen vår får så og si aldri godteri. Hun fikk første gang godteri før jul av julenissen i barnehagen (en liten godtepose). Vi lot henne få ta to biter hver dag så den varte lenge. Da vi var og handla på lørdag spurte hun om hun kunne få litt smågodt (det har vi aldri kjøpt til henne før). Hun fikk velge seg 5 biter. De fikk hun til barne-TV. Men vi har ikke tenkt å fortsette med det fast på lørdager. Rett og slett fordi det ikke er noe behov.

I påskeegget fikk hun to pakker sånne fruktsnører for barn (som er 100% tørket frukt) og to marshmallows. Det er vel alt godteriet hun har fått i år, i tillegg til det hun evt. får når hun er hos besteforeldrene en gang i mnd :)

Hver dag til barneTV spiser hun et helt eple. Nesten hver dag drikker hun en liten Bama-smoothie etter middag. Jeg har laget is av de samme smoothiene, og hun synes det er like stas med is som bare er frossen smoothie som med usunn is, typ kroneis osv.

Hun kan også kose seg med rosiner osv. Og liker alt av frukt. Akkurat som pappaen kan hun maule ost.

Hun tror farris osv er brus, så når hun ikke drikker vann «skeier» hun ut med farris eller bris. Pappaen drikker mye av det så hun drikker ofte et glass farris til middag med han. Hun får kanskje litt juice en gang i mnd eller noe, men liker det ikke spesielt godt. Tror hun synes det er for søtt. Hun er veldig glad i smoothie da.

Tror det er fort at en tenker at fordi en selv synes det er stas med godteri og søtsaker bør barna få litt også. Men det er så mye sunt og godt og enkelt å få tak i nå i forhold til da vi var barn :) frukt var det jo også da, men nå er det alle smoothiene, og «godteri» laget av 100% frukt, og annet sunt snacks. Mye gode epler også. Dattera mi liker alle epler (og spiser skallet og alt) men om barn er litt kresne på epler, kan jeg ikke se for meg et eneste barn som ikke liker Pink lady -epler som er skrella og delt i biter :)

Tilsatt sukker og e-stoffer (som det jo er haugevis av i smågodt) vil jeg helst gi minst mulig av så lenge jeg har et valg.

Selvfølgelig synes dattera mi det er stad med sjokoladepålegg (vil jeg tro, for hun har aldri smakt det hjemme) eller sjokolademelk (det har hun smakt et par ganger). Men når det er vel så stas med gulost eller makrell i tomat på brødskiva eller smoothie så hvorfor ikke heller gi det. Og hun er tidvis småspist og er kresen på en del ting, spiser absolutt ikke grønnsaker som hun ser/finner. Men man finner nok uansett alltid noe de liker som ikke har sukker i, om man prøver :)
Det der hørtes for "perfekt " ut til å være sant. Og er det sant ( jeg tror du pynter på sannheten) så mener jeg du er overhysterisk og kontrollsyk i mine øyne..
 
Han fikk smake kake på 1 årsdagen sin, det falt ikke i smak og han spiste bare frukt. Han var godt over 2 før han likte kake, men fremdeles ingen favoritt.
Nå er han snart 4, får ikke lørdagsgodt fast, men når vi kommer på det. Får brus til mat når vi har det i helgene og kanskje et lite glass utenom.
Is, kake, brus ol når vi er borte og det serveres.

Vi har ikke hvert superstrenge, og latt han smake etter som han blitt større og vist interesse.
 
Det der hørtes for "perfekt " ut til å være sant. Og er det sant ( jeg tror du pynter på sannheten) så mener jeg du er overhysterisk og kontrollsyk i mine øyne..
Hvis dattera mi bli like glad for frukt og smoothie som for søtsaker, hva er da poenget med å gi henne sistnevnte? Hun vil nok få mer enn nok søtsaker i livet sitt. Vi «kontrollerer» ingenting sånnsett. Er hun i barnehagen og de får pannekaker, is, kake osv. så er det da helt i ordne. Samme hos besteforeldrene. Og som jeg skrev har hun fått av oss noen få ganger også. Men når hun blir like glad for et eple så hvorfor skal vi prakke på henne godteri hun ikke ber om eller ikke har behov for? Sånn helt seriøst? :p jeg ser ikke poenget.

Men kan også ha med å gjøre at jeg ikke er glad i kaker og å bake (jeg har veldig lav toleranse for søte ting, blir fort kvalmende!), og jeg er ikke glad i godteri heller. Til gjengjeld er jeg veldig glad i potetgull så sånt spiser jeg, men det er som regel i 20-21-tida så da er hun lagt. Og hun har fått smake og sa bare æsj... tror hun synes det var for mye krydder. Men uansett da, når vi så og si aldri har søtsaker og aldri har bakst unntatt på bursdager så blir det liksom ikke naturlig. Å, glemte at vi steker vafler innimellom, kanskje 1-2 ganger i mnd. Spiser da med syltetøy og det er vanlige vafler med sukker i altså, ikke fullkornsgreier. Så det er ikke noe «diettopplegg» eller noe. Mannen min er mer glad i sjokolade og godteri enn jeg er, men han spiser det ikie så mye hjemme, eller koser seg med det på kvelden, og da sover jo dattera vår uansett. Om hun ser sjokoladen og spør om å få smake får hun selvfølgelig det.

Så det handler ikke om å være «perfekt» eller å være kontrollfreak eller hysterisk, men at vi ikke spiser mye søtt hos oss, at hun blir vel så glad for (egentlig faktisk mer glad for) ting som smoothie og frukt eller ost enn godteri/is/kaker. Så da ser jeg ikke poenget med å kjøpe inn masse og gi henne, om du skjønner?
 
Last edited:
Det der hørtes for "perfekt " ut til å være sant. Og er det sant ( jeg tror du pynter på sannheten) så mener jeg du er overhysterisk og kontrollsyk i mine øyne..
Og alt jeg sa er 100% sant. Men hun har jo fått søtsaker flere ganger enn hun har fått fra oss. I bhg og hos besteforeldre. Særlig sistnevnte er veldig glad i å gi henne søtsaker.

Å, for noe uker siden tok vi henne med til Bolleland, og tenkte å kjøpe boller til alle sammen. Hun spiste ei halv bolle, også spurte hun om hun kunne få et eple. Nei jeg lyver ikke. Og hun er ikke «perfekt» hun heller. Hun nekter å spise alt av grønnsaker. Plukker bort alt som er, eller spiser ikke om det er blanda med annen mat. Spiser ikke løk, paprika, tomat, agurk, gulrot... annet enn om det er most/ugjenkjennelig i saus da. Sier æsj det er ekkelt og går heller sulten enn å spise det... Men vi stresser ikke med det. Siden hun spiser de andr tingene (pasta/ris og fisk/kylling/kjøtt) og får en smoothie eller et eple etterpå, og uansett får i set grønnsaker om vi har tomatsaus eller suppe, så tenker jeg det kommer når det kommer. Vi maser aldri om noe, hun gjør som hun vil. Og har sine veldig bestemte meninger om ting. Går ikke an å pushe henne til å spise noe hun ikke vil
 
Jeg var foresten streng på at han ikke skulle ha sukker før han ble ett år. Herregud så mye motbør jeg fikk på det, spesielt fra svigers. De er forøvrig ekstreme på å fore han med kake og is, vi er ganske forsiktige til han hjemme. Han elsker kake og godteri, og jeg tror noe av årsaken er at svigers framstiller det som veldig flott. Greia er at han elsker feks agurk, gulrot, druer, blåbær og tomat og, så hjemme gir vi heller det hvis han skal kose seg.
 
Back
Topp