Dere som har født

liillemyy

Gift med forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Hva var det som var verst med å føde? Var det tiden før dere fikk presse, eller under pressinga? Beklager om det er et dumt spørsmål, bare lurer så fælt[emoji85]
 
Tiden før pressing var verst!!
 
Tiden før pressing var nok vondest, men det var ikke uutholdelig - jeg prøvde å sove mest mulig før pressinga [emoji23]
 
Slik som jeg husker det, og jeg har glemt nesten alt :facepalm: så syns jeg det verste var akkurat når hodet sto i åpningen og skulle ut. Den verste smerten iallefall. Da var iallefall de andre timene med rier glemt :p
 
Tiden før pressriene ja[emoji28] men etter pressriene syns jeg alt var enkelt og greit [emoji4] mine kom veldig raskt og tett, så ble veldig intenst
 
Definitivt før pressriene. Mye mindre vondt når man får presse og styre litt selv i stedet for bare å ta i mot riene uten å kunne gjøre noe med dem. Jordmor var redd jeg skulle slite meg ut med å presse for tidlig siden jeg hadde rier i 38 timer til sammen, men da pressa jeg bare litt i smug når hun snudde seg :p
 
Tror det kommer litt an på type smertelindring du får. Jeg hadde epidural og var helt smertefri fra 4 cm til full åpning, så da pressriene kom (som epiduralen ikke tar) så ble dette den desidert vondeste delen. Sjokk for kroppen rett å slett etter så mange timer smertefri! Men heldigvis er den delen fort overstått da:)
 
Det var nok sånn mellom 6 og 10 cm, men da var jeg så fjern, så rakk ikke reflektere så mye over hvor vondt det var.
 
Siste centimeterne før pressriene ja, mellom 8 og 10 cm kanskje, men jeg «åpner» raskt, så er kanskje ekstra vondt når det er så intenst på så kort tid, men raskt overstått da :) har født tre barn, på første gikk det ca fire timer i aktiv fødsel, og tre på de andre to :)
 
Tror det kommer litt an på type smertelindring du får. Jeg hadde epidural og var helt smertefri fra 4 cm til full åpning, så da pressriene kom (som epiduralen ikke tar) så ble dette den desidert vondeste delen. Sjokk for kroppen rett å slett etter så mange timer smertefri! Men heldigvis er den delen fort overstått da:)

Joda, epidural tar pressriene også, men de pleier å justere ned styrken når pressriene kommer.
De gjorde det med førstemann, men ikke med andre. Da merket jeg bare at det presset mer mot rumpa, og jordmoren sa at hun ikke trengte å skru den ned.. det var nesten litt rar følelse, kjente jo bortimot ingenting!
Med tredje hadde jeg ingen smertelindring, og håper på å gå for det nå også. Var en veldig fin fødsel, men ja, det er absolutt vondest under riene...
 
Utrolig hva man glemmer...men uten tvil pressrier ... hadde styrtfødsel...så fra 4-10cm tok det en time.... og presset i 36min før hun var ute...
 
Tiden før pressriene, hvertfall på første fødsel for den var laaaang :)
 
Dei 2 siste var reine helvete med strekk på sidene av låra. Kramper på begge sider av låra og det er nok nerver som er under klem når barnet presser nedover. Varte i ca 3 timer. Det stoppa opp da pressrier kom. Riene var ein bagatel mot krampene på sida av låra.
 
Uten tvil tiden før pressriene! Gikk fra 2-10 cm på ca 3 timer, og det var rett og slett grusomt!! Når jeg endelig kunne presse gikk det kjempegreit og fort:D
 
Alt var bare helt og holdent jævli og jeg var traumatisert i flere år [emoji24]
 
Åpningsriene og pressriene er veldig forskjellig men begge deler var vondt syns jeg. Åpningsriene var verst da og siden epiduralen ikke virket kan man trygt si det var et helvete. Det verste med pressriene var når hodet skulle ut, husker jeg fikk litt panikk, redd for at jeg ikke skulle greie å presse ham ut siden riene hadde vart i 30 timer, livredd for at ungen skulle få oksygenmangel. Men da hodet endelig var ute var resten av kroppen ute på ett press
 
Back
Topp