Barn som ikke liker

Kengu

Forumet er livet
VIP
Hva gjør dere med besøk som ikke liker ditt og datt, får de brødskive eller noe annet?
 
Nei. Da får de eventuelt spise det de liker, og så får foreldrene beskjed om at barnet har fått tilbud om sånn og sånn til mat, men at hen ikke ville ha.
 
Her gir vi alltid noe annet. Enten brødskiver eller frokostblanding.
Det er jo opp til hver enkelt. Mine barn får svært sjelden tilbud om noe annet, så da gir jeg ikke tilbudet til andres barn heller.
 
Kjører samme som til egne barn, noe på bordet spiser de uansett - om d enten er kun potet eller kjøttkake, lager ikke noe ekstra. Hadde blitt urettferdig overfor barna våre om besøket hadde fått noe annet og ikke de når reglene er slik de er hos oss.
 
Her i huset spiser vi det som serveres. Er ikke det godt nok så får de vel mat hjemme håper jeg. Jeg tilrettelegger ikke med mindre det er avtalt med foreldre på forhånd. Det har jeg verken økonomi, tid eller overskudd til. Vi handler inn for 14 dager om gangen, og da har vi middagsliste. Klart vi kan endre på den, men da må jeg jo faktisk vite at det kommer noen som ikke liker ditt og datt. Dessuten har vi aldri lagt til rette for at det er greit å pirke i maten/grine på nesa eller si vi ikke liker her i huset. Det er greit at vi ikke syns all mat er like god mat, men her i huset smaker vi og spiser nok til at vi klarer oss til kvelds dersom man ikke egentlig syns noe særlig om retten, og da er det akkurat likt for de som kommer til middag. Jeg har ALDRI tilbydd min sønn alternativer hvis han ikke har vært overbegeistret for maten, og da gjør jeg heller ikke det for andre barn. Da kan jeg evt gi beskjed til foreldre med en gang om at barnet ikke vil ha, slik at de alternativt kan få barnet hjem for å spise der.
 
Nå er det sjelden vi har besøk på tider hvor det serveres noe annet enn det barn liker, som regel har vi unger til middag her i helga, og da er det som regel taco som spises.

Er det ellers i uka så er det mulig vi bytter på ukesmenyen sånn at vi serverer en safe rett. Feks pasta med kjøttsaus.

Har noen ganger hatt barn her som ikke vil ha mat i det hele tatt, men da sier jeg bare at barnet ikke ville ha noe det ble tilbudt.
 
De må smake og evt spise det de liker. Har jeg ansvaret for de (at de ikke bare kan gå hjem å spise), og de ikke spiser noe, så får de noe annet. De skal ikke gå sulten.

Men synes det er uhøffelig å ikke like, så liker ikke om barn sier det. Hadde et barn på besøk med hjem fra bhg en gang og hun spiste masse potet med saus og sa «mmm så god saus» men spiste ikke fisken. Fortalte moren det og hun fortalte at hun ikke er så glad i fisk, men hun var høffelig nok til å ikke vise misnøye når hun får servert mat. Liker ikke at unger griner på nesa før de egentlig vet om de liker det.
 
Siden jeg alltid har pølser i hus pga minste, får barna velge om vi skal ha planlagt middag. Med mindre jeg spørr etter middagsønske når jeg får spørsmålet om h*n kan være med hjem fra skolen. Og slik unngår jeg problemet stort sett..
 
Tilbyr alltid brødmat eller noe annet. Ingen skal gå sultne heller.
Og det er HELT lov å ikke like.

Det skjærer meg litt i hjertet å lese svarene her, for et av mine barn er svært kresen og undervektig. Han sliter med dårig selvfølelse pga det. At andre voksne dermed stempler ham som uhøflig er utrolig vondt.
 
De må smake og evt spise det de liker. Har jeg ansvaret for de (at de ikke bare kan gå hjem å spise), og de ikke spiser noe, så får de noe annet. De skal ikke gå sulten.

Men synes det er uhøffelig å ikke like, så liker ikke om barn sier det. Hadde et barn på besøk med hjem fra bhg en gang og hun spiste masse potet med saus og sa «mmm så god saus» men spiste ikke fisken. Fortalte moren det og hun fortalte at hun ikke er så glad i fisk, men hun var høffelig nok til å ikke vise misnøye når hun får servert mat. Liker ikke at unger griner på nesa før de egentlig vet om de liker det.
Uhøflig å ikke like?
Jøss, sldri sett på det som uhøflig
 
Tilbyr alltid brødmat eller noe annet. Ingen skal gå sultne heller.
Og det er HELT lov å ikke like.

Det skjærer meg litt i hjertet å lese svarene her, for et av mine barn er svært kresen og undervektig. Han sliter med dårig selvfølelse pga det. At andre voksne dermed stempler ham som uhøflig er utrolig vondt.
Enig med deg Jeg, å at man ikke liker betyr ikke at man er uhøflig altså
 
Uhøflig å ikke like?
Jøss, sldri sett på det som uhøflig

Uhøffelig å uttrykke misnøye mot vertskap. Som voksen ville man aldri sagt «æsj dette smakte ikke godt» på besøk der du får servert mat, og barna skal lære slike sosiale normer.
 
Hadde oppfordret til å smake, latt barnet spise ekstra av det hen likte og tilbudt en brødskive om barnet fremdeles ikke ble mett.
Det er lov å ikke like mat og ingen skal tvinges til å spise noe man ikke liker.
 
Rundt her er det heldigvis vanlig å servere brldskive/knekkebrød om det er noe gjesten ikke liker.
For min del er det helt uaktuelt at barn skal presses til å spise eller gå sultne.


Hvis dette var ment som svar til meg så tror jeg du misforsto litt.. jeg mener på ingen måte å la barn gå sultne, og dersom det avtales på forhånd at noen skal spise hos oss kan vi ta hensyn i den grad at vi lager en middag på lista vår som barnet liker bedre hvis det ikke passet med det vi skulle ha. Er det derimot sånn at en kompis tilfeldigvis kommer på besøk i middagstiden eller har vært her en stund uten at vi har hørt noe ang middag så tilbyr vi barnet den middagen vi har. Om ikke barnet liker og derfor ikke vil ha kan jeg som nevnt kontakte foreldre for å gi beskjed om at middag har blitt tilbydd men at barnet ikke ville ha.
 
Rundt her er det heldigvis vanlig å servere brldskive/knekkebrød om det er noe gjesten ikke liker.
For min del er det helt uaktuelt at barn skal presses til å spise eller gå sultne.

Enig. Alle kan ikke like alt, man skal vel ikke sultes av den grunn :eek:

Tilbyr alltid brødmat eller noe annet. Ingen skal gå sultne heller.
Og det er HELT lov å ikke like.

Det skjærer meg litt i hjertet å lese svarene her, for et av mine barn er svært kresen og undervektig. Han sliter med dårig selvfølelse pga det. At andre voksne dermed stempler ham som uhøflig er utrolig vondt.

Uhøffelig å uttrykke misnøye mot vertskap. Som voksen ville man aldri sagt «æsj dette smakte ikke godt» på besøk der du får servert mat, og barna skal lære slike sosiale normer.

Seriøst?! Uhøflig fordi man har fått de smaksløkene man har fått?!? :eek: om noen sier "jeg er ikke så glad i pannekaker" så syns du det er en unge uten folkeskikk? Man lærer barna at de ikke skal ljuge, men når det kommer til mat så SKAL man plutselig ljuge?

Når jeg leser svarene her er jeg ekstremt glad for at foreldrene her i området evner å gi ut en brødskive. Hjelpes :eek:
 
Jeg pleier å avtale før de kommer på besøk, ellers spør jeg når de har kommet og ordner noe de liker.Enten det da er varmmat eller brødskiver.
 
Back
Topp