utstøtt

Bkno9612292

Første møte med forumet
familien min har alltid vært nær og vi har et godt forhold til hverandre helt til den dagen jeg sa at jeg var gravid, alle ble sinte å skøv meg vekk... føler jeg ikke kan snakke med min egen mor om svangerskapet da hun ikke vill snakke med meg.. er 19 år og dette er førstegangs. har ingen anelse på hva jeg skal gjøre.. har så mange spørsmål og ingen å gå til... hva skal jeg gjøre?
 
Huff hørtes ikke bra ut.. dumt de ikke kan støtte deg selv om de kanskje ikke er enige. Var det med vilje eller var det et uhell? Er barnefar i bilde?

Har ikke så mange råd, men håper de bare trenger litt tid å at de endrer seg.. uansett om det var planlagt eller ikke om de er uenige i valget ditt syns jeg det er dårlig gjort at de ikke støtter deg..

kan eventuelt være greit med en legetime for å få svar på spørsmål?
 
er sammen med barnefar, barnet var ikke planlagt.. takk for svar, håper de bare trenger tid

Masse lykke til videre[emoji173]️ familien din snur helt sikkert på det! Er nok bare i litt sjokk «skuffelse» stadiet.. de hadde sikkert andre planer for deg, men det går nok over. Husk at dette er ditt liv og ditt valg[emoji4]
 
Håper at det ordner seg [emoji177] mange som får sjokk når barna selv skal ha barn, men som oftes snur det seg til glede. Du må bare spørre om det er noe du lurer på [emoji4] (dårlig erstatning for mamma... men er i allefall en mamma)
 
Huff , det er absolutt ikke noe godt å gå gjennom. Har hatt det litt sånn fra familien fra min mor sin side men det snudde heldigvis etter noen uker , håper det ordner seg for deg[emoji173]️. Jeg er her om du trenger en venn eller bare noen å snakke med , bare å ta kontakt i innboksen [emoji2][emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️. ( Jeg er 21 år og venter tvillinger ) [emoji173]️
 
Jeg håper det går seg til når dem har fått summet seg litt. Husker selv hvor vondt det var når jeg slapp bomben for mora mi.
Jeg var rundt samme alder som deg, og det var ikke planlagt. Gikk på p-piller.
Var i fast forhold, men han var eldre enn meg. Hun prøvde, og overtale meg til å ta abort. Det var utrolig sårende. Jeg ga selvsagt aldri etter, og hun kom over det.
Hun måtte bare innse at det var mitt liv, og ikke hennes. Og jeg fortsatte på skole...
 
Ikke lett når familien oppfører seg slik! Håper de snur om når de ser at du klarer deg fint og de får verdens flotteste barnebarn!! Hvis du har mye du lurer på så husk at du kan få ekstra hjelp og støtte av jordmor/helsesøster der du skal gå på kontroll. Lykke til :) Det går seg nok til skal du se!
familien min har alltid vært nær og vi har et godt forhold til hverandre helt til den dagen jeg sa at jeg var gravid, alle ble sinte å skøv meg vekk... føler jeg ikke kan snakke med min egen mor om svangerskapet da hun ikke vill snakke med meg.. er 19 år og dette er førstegangs. har ingen anelse på hva jeg skal gjøre.. har så mange spørsmål og ingen å gå til... hva skal jeg gjøre?
 
Uff så leit å lese![emoji173]️ jeg fikk også beskjed av min mor å ta abort om jeg var gravid (noe jeg var men ikke visste på dette tidspunkt). Hun mente det ikke passet pga økonomi og bosituasjon.
Hun tok det veeeldig raskt tilbake[emoji173]️[emoji173]️ det gjør nok dine foreldre også. Er overgang for de å skulle bli besteforeldre også! Gi dem litt tid!
 
Heisann, så trist å høre. Det er jo nå du og babyen trenger dem som mest. Har barnefaren en familie du kan lene deg på? Kan helsestasjonen bistå deg i en samtale med dem? Helsevesenet skal være der for deg uansett. Lege, jordmor, kommune psykolog. Vet at det ikke veier opp for familie men bedre enn å stå alene.

Du kan også ta kontakt med familievernkontoret og spørre om hjelp til en familiesamtale.

Trenger du ekstra oppfølging i tiden mot fødsel og når barnet er kommet når det gjelder økonomi, oppfølging, samtaler og lignende så kan barnevernet og NAV også hjelpe deg. Barneverntjenesten kan også hjelpe deg med ulike tiltak når barnet er født for å hindre at det blir en uheldig start for dere. De har både familieråd, der hele familien kan bli samlet sammen med en koordinator for å løse konflikter og de har andre mindre tiltak. Er det flere ting du lurer på vedrørende dette så ta kontakt i innboksen

Ønsker deg uansett lykke til. Husk at det å bli mor det lærer man etterhvert uansett. De aller fleste har et naturlig morsinstinkt og klarer det urolige også når ting ser håpløst og vanskelig ut.
 
familien min har alltid vært nær og vi har et godt forhold til hverandre helt til den dagen jeg sa at jeg var gravid, alle ble sinte å skøv meg vekk... føler jeg ikke kan snakke med min egen mor om svangerskapet da hun ikke vill snakke med meg.. er 19 år og dette er førstegangs. har ingen anelse på hva jeg skal gjøre.. har så mange spørsmål og ingen å gå til... hva skal jeg gjøre?
Hadde det sånn jeg og..jeg var 17 år og gravid.
Det ble bedre etter at barnet var født. Men fortsatt (7 år senere) har vi ikke snakket ut om at jeg ble utstøtt og ekskludert fra familien.
Kanskje du kan spørre direkte hvorfor de oppfører seg sånn? Du er jo voksen.. mine foreldre unnskyldte oppførselen sin i bryllypstalen til meg og barnefar tre år etter at barnet var født med at de var bekymret for fremtiden min, at jeg ikke kom til å få utdanning osv..

Håper du kan få svar på det du lurer på hos andre. Kanskje hos bestemor/tante/søster/jordmor/lege?

Lykke til! :)
 
Utrolig trist å lese. Og ja, håper det bare er et tids- og tilvenningsspørsmål, så de aksepterer det og blir glade for barnet etter hvert.

Du kan jo kontakte helsestasjonen og snakke med jordmor. Jeg bestilte time veldig tidlig i graviditeten fordi jeg hadde så mange spørsmål. Det gikk helt fint, og jeg fikk alle svarene jeg ønsket. Jordmoren kan også henvise deg videre til andre steder om du trenger hjelp.

Lykke til!!!
 
Back
Topp