Hva er i dine øyne den optimale aldersforskjellen på søsken?

Mens jeg har en lillebror som er 13 år yngre enn meg. Vi er veldig sammensveiset og finner på mye sammen. Så det er jo ikke nødvendigvis bare alder som avgjør det.
Nettopp, og det finnes tette søsken som ikke kommer overens. Så jeg tenker at det viktigste i planleggingen av aldersforskjell er hva foreldrene er komfortable med. Og hva som fungerer best for familien :)
 
Mens jeg har en lillebror som er 13 år yngre enn meg. Vi er veldig sammensveiset og finner på mye sammen. Så det er jo ikke nødvendigvis bare alder som avgjør det.
Neida såklart ikke, det skal jeg ikke påstå heller. Bare mine tanker og min opplevelse. Jeg og min bror er jo heelt totalt forskjellige også.
 
Nettopp, og det finnes tette søsken som ikke kommer overens. Så jeg tenker at det viktigste i planleggingen av aldersforskjell er hva foreldrene er komfortable med. Og hva som fungerer best for familien :)
Såklart, man skal ikke føle noe press for å få et barn tett opp i den forrige bare pga det synes jeg :) Ville heller ikke jeg gjort.
 
Jeg synes det er like viktig at det er håndterbart for foreldrene så for oss er det 3-4 år.
 
Det kommer jo så an på personligheten til søsken hvordan dem blir knyttet sammen.

Jeg har to jenter med 18 mnd mellom som nå er 18, og 19 år. De har et så godt, og sammensveiset bånd, og to jenter med 23 mnd mellom som nå er 1, og 3 år, og de har også et tett bånd.
Har en gutt på 13, og han, og 18 åringen står hverandre veldig nær. Hun på 19, og han der i mot har i grunnen alltid våre hund, og katt. MEN når det gjelder så har de mye kjærlighet, og omsorg for hverandre :)
 
To år mellom våre, fint det :) tenker at et år mellom heller ikke er sø dumt :p
 
3-4 år. Da slipper man to bleiebarn, to vogner eller søskenvogn og eldste klarer mye selv... uten at det blir for stor aldersforskjell. Det blir fire år og fire mnd mellom mine... skulle gjerne hatt nr 2 litt tidligere, men slikt er jo vanskelig å planlegge :)

Selv har jeg storesøster som er ti år eldre enn meg og storebror som er syv år eldre. Synes også det har vært helt topp. Fikk også mamma og pappa for meg selv i mange år da de ble tenåringer og til slutt flyttet ut. Har kjempegodt forhold til søsteren min i dag, så tror aldersforskjell har mest å si når man er barn.
 
Tror dere det er vanskeligere å bli kjent med barn nummer to hvis man har to tette? Er det viktig at foreldre gir barna sjansen til å få alenetid med dem? Eller trengs det ikke?
 
Back
Topp