Måle hcg nivå hos lege.

Kms92

Forumet er livet
Desemberlykke 2018
Augustbarna 2021
Septemberlykke 2021
Jeg ringte legekontoret for å høre om jeg kunne komme innom for å måle hcg nivået for å sjekke at det er en grei stigning.

Så sier hun i tlf at dette er noe de vanligvis gjør mellom uke 12 og 18 som en kontroll, og da ble jeg litt forfjamset for det virker som på flere her at det bare er å dra innom? [emoji54]
Må man bestille legetime for å sjekke hcg? Snakker dere med legen etterpå?
Jeg fikk heldigvis en time i dag hos en annen dame enn min fastlege og det går greit det egentlig så lenge jeg får se at nivået er bra. [emoji4]
 
Har egentlig ikke helt skjønt dette med denne målingen jeg? Det må jo bare skape mer stress og bekymring da verdiene kan variere voldsomt! Har vært hos legen min og de har ikke for vane å måle denne som en del av normalen.... Skjønner det om man mistenker avvik og har blødninger for å undersøke evt SA da!
 
Jeg hadde legetime forrige uke. Legen sa egentlig at jeg ikke trengte komme inn før etter uke 12, men siden jeg ikke hadde vært gravid før og siden jeg hadde litt spørsmål fikk jeg en time likevel. Tror ikke de målte HCG, men de målte blodtrykk, blodsukker og litt andre greier.
 
Ok, forstår. Det har bare sett slik ut i forhold til flere her inne at de sjekker nivået på hcg. Trodde det var normalt. Jeg aner ikke helt hva som er normalt og ikke, for jeg har aldri vært gravid før..
 
Da kan jeg vel sikkert bare avbestille timen igjen, hvis det strengt talt ikke er noe å hive etter?
 
Jeg hadde et ønske om å sjekke hcg i forrige svangerskap på grunn av en SA tidligere da jeg hadde småblødninger i flere uker og hcg stigningen gikk opp men noe sakte. Fikk da til svar at de ikke måler hcg hvis det ikke er noe mistanke om noe galt. Altså hvis man ikke blør på det tidspunktet. Ellers hadde det blitt for lang kø og for store utgifter for staten.

Fikk bare ta en vanlig g-test stripe som viste med en gang at jeg var gravid. Svaret var "Du er gravid, trenger ikke noen andre tester nå". Kom når du er 10+ uker på vei for å registrere seg.

Samtidig leste jeg at mange bare dro innom etter eget ønske, så var litt satt ut, men forstod det også.
 
Jeg hadde et ønske om å sjekke hcg i forrige svangerskap på grunn av en SA tidligere da jeg hadde småblødninger i flere uker og hcg stigningen gikk opp men noe sakte. Fikk da til svar at de ikke måler hcg hvis det ikke er noe mistanke om noe galt. Altså hvis man ikke blør på det tidspunktet. Ellers hadde det blitt for lang kø og for store utgifter for staten.

Fikk bare ta en vanlig g-test stripe som viste med en gang at jeg var gravid. Svaret var "Du er gravid, trenger ikke noen andre tester nå". Kom når du er 10+ uker på vei for å registrere seg.

Samtidig leste jeg at mange bare dro innom etter eget ønske, så var litt satt ut, men forstod det også.
Skjønner den. Hvis man tidligere har hatt SA eller blødninger og trenger en bekreftelse på at alt går bra eller ikke så forstår jeg absolutt at folk ønsker en blodprøve.

Jeg trodde som sagt at dette var helt normalt. Men da avbestiller jeg heller timen min når jeg faktisk ikke har behov for det :) så kan noen andre som trenger den mer enn meg få den timen.
 
  • Liker
Reactions: TPL
Standard er jo sånn eeegentlig å ha første legetime rundt uke 12. Tror de færreste får målt hcg jevnlig. Mulig man har mer oppfølging dersom man har assistert/har hatt flere SA tidligere.
 
Standard er jo sånn eeegentlig å ha første legetime rundt uke 12. Tror de færreste får målt hcg jevnlig. Mulig man har mer oppfølging dersom man har assistert/har hatt flere SA tidligere.
Forstår :) men det er godt å vite. Da vet jeg jo det til neste gang. Er helt ny i gamet [emoji23] jeg trodde det kom til å bli noe mer rundt dette her. Først får man en positiv gtest, også bærer det videre til lege og slikt. Men men. Så feil kan man ta [emoji29]
 
Jeg måler alltid hcg tidlig. Men dette er grunnet jeg har mistet 4 ganger.
Forstår. Uff, kan ikke forestille meg hvor sårt det må være :( Da skjønner jeg at du ønsker å måle hcg.
 
Du måler ikke hcg ved 12 uker. det er et hjelpemiddel tidlig i graviditeten. Allerede fra fullgåtte 6 uker gir UL mye bedre indikasjon på utfall enn hcg.
Blodprøve og du tar helst med to-tre dagers mellomrom fordi doblingstiden gir mer info enn en enkelt verdi
 
Du måler ikke hcg ved 12 uker. det er et hjelpemiddel tidlig i graviditeten. Allerede fra fullgåtte 6 uker gir UL mye bedre indikasjon på utfall enn hcg.
Blodprøve og du tar helst med to-tre dagers mellomrom fordi doblingstiden gir mer info enn en enkelt verdi
Ja, og det var det jeg trodde var normalt at stort sett alle gjorde og ikke bare ved tidligere erfaringer.

Men hva med tidlig ul? Er dette noe som er vanlig å ta selv om man ikke har gjennomgått SA eller blødninger tidligere? Sist jeg var hos gynekolog fortalte han meg at jeg kunne komme på en tidlig ultralyd da exu er kjent i min familie.
 
Ja, og det var det jeg trodde var normalt at stort sett alle gjorde og ikke bare ved tidligere erfaringer.

Men hva med tidlig ul? Er dette noe som er vanlig å ta selv om man ikke har gjennomgått SA eller blødninger tidligere? Sist jeg var hos gynekolog fortalte han meg at jeg kunne komme på en tidlig ultralyd da exu er kjent i min familie.
I utgangspunktet måles ikke hcg, det er mer en ekstraservice til de som har ekstra grunn til bekymring eller noen klinikker ved IVF-svangerskap evt om man har grunn til å tro at det er noe galt.
Hcg kan gi indikasjon på ex u, men ikke nødvendigvis f.eks.

Hvis gynekologen din sa du kunne komme dit kan det hende du bare kan ringe direkte uten henvisning. Det er ikke vanlig med TUL egentlig, men veldig mange bestiller privat eller har ok lege/gyn og får det selv om de "ikke har grunn". Hvis du spør legen om henvisning er nei det verste du kan få, men dersom gyn sa det ville jeg bare ringt direkte og referert til det. lykke til
 
Ok, flott med en ordentlig oppklaring :) takk for det.

Gynekologen jeg var hos er privat. Skjønner. :) Er det lurt å forhøre seg tidlig med fastlege i forhold til tidlig ul da? For det kan jo kanskje være noe ventetid. Tusen takk for oppklarende svar :)
 
Jeg dro bare innom. Fikk måle siden jeg har hatt en SA før. Jeg syntes det var betryggende å se stigning :)
 
Ok, flott med en ordentlig oppklaring :) takk for det.

Gynekologen jeg var hos er privat. Skjønner. :) Er det lurt å forhøre seg tidlig med fastlege i forhold til tidlig ul da? For det kan jo kanskje være noe ventetid. Tusen takk for oppklarende svar :)
Du kan spørre, men ikke sikkert du får og kan også måtte vente lenger. Har din gyn offentlig refusjonsavtale? Så kan du bruke henvisningen til å få det billigere...
 
Du kan spørre, men ikke sikkert du får og kan også måtte vente lenger. Har din gyn offentlig refusjonsavtale? Så kan du bruke henvisningen til å få det billigere...
Nei, han har dessverre ikke det. :/ men men. Gjør i og for seg ikke noe at det koster litt. Men jeg kan høre med fastlegen også :) takk.
 
Skjønner den. Hvis man tidligere har hatt SA eller blødninger og trenger en bekreftelse på at alt går bra eller ikke så forstår jeg absolutt at folk ønsker en blodprøve.

Jeg trodde som sagt at dette var helt normalt. Men da avbestiller jeg heller timen min når jeg faktisk ikke har behov for det :) så kan noen andre som trenger den mer enn meg få den timen.
Som du ser fra min erfaring, så til og med basert på tidligere historikk med SA og blødninger vil ikke fastlegene bruke kapasiteten på hcg måling. All medisinsk hjelp til gravide er jo gratis, dvs. staten må dekke alt. Derfor er verken hcg måling eller tidlig UL et av tilbudene for alle. Det er ikke vanlig, nei.
 
Back
Topp