Vond ammeslutt - trenger tips!

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Ammer gutt på 19-20 mnd, og ønsker selv å stoppe. Han er ikke klar for det, og vi har forsøkt i det siste å kutte enten kveld eller eller morgen, som er de to gangene han vil ha pupp i døgnet (men mindre han er syk da vil han ha hele tida). Blir rabalder og ustanselig hyling, og det holder ikke at noen av oss foreldrene sitter med han og stryker på han og viser at vi er glad i han. Han skriker til puppen kommer fram :( I tillegg har han samsovet med oss siden han var 11 mnd og ikke lenger ville sove i sprinkelsenga. Aner virkelig ikke hvordan vi skal få sluttet. Hadde håpet å få sluttet helt før sommerferien. Vi skal prøve på nummer to i løpet av sommeren, og han begynner i bhg for første gang i august, samt at jeg skal tilbake i jobb da (hatt ett år ekstra perm uten lønn - med kontantstøtte)!

Tar i mot alle gode tips!!!
 
Vil han drikke morsmelk av kopp? :)

Nei, han har aldri villet drikker hverken morsmelk, morsmelkerstatning, eller kumelk av kopp eller flaske... Han spiser godt av all slags mat, så er ikke bekymret for at han skal slutte med morsmelk selv om han ikke liker kumelk. Handler nok om mye mer enn mat når han er blitt så stor :(
 
Huff, det er vondt med gråtende barn altså.
Hvor mange dager har dere forsøkt det over? Hvor lenge kan han holde på? Hvis han hele tiden får det som han vil skjønner han jo at det bare er å fortsette å hyle for å slippe slutte.... Skjønner det er vondt å høre på og vanskelig å la være altså.
Kan hende dere bare må bite tennene sammen gjennom gråten og være sammen med han til han roer seg likevel. Ikke ta ammeslutt og å ligge i egen seng samtidig ville jeg tenkt.
kanskje ligge inntil han til han roer seg eller gi han hud mot hud, bare ikke puppen sports bh eller noe for din del så det ikke er så lett å komme til....
Evt bare fortsette og vente til han er klar til å slutte...

Lykke til
 
Huff, det er vondt med gråtende barn altså.
Hvor mange dager har dere forsøkt det over? Hvor lenge kan han holde på? Hvis han hele tiden får det som han vil skjønner han jo at det bare er å fortsette å hyle for å slippe slutte.... Skjønner det er vondt å høre på og vanskelig å la være altså.
Kan hende dere bare må bite tennene sammen gjennom gråten og være sammen med han til han roer seg likevel. Ikke ta ammeslutt og å ligge i egen seng samtidig ville jeg tenkt.
kanskje ligge inntil han til han roer seg eller gi han hud mot hud, bare ikke puppen sports bh eller noe for din del så det ikke er så lett å komme til....
Evt bare fortsette og vente til han er klar til å slutte...

Lykke til

Vi har forsøkt tre dager siste uka, og har gått 1,5 time med skriking før jeg har gitt opp. Hadde tenkt å bruke påska til ammeslutt, men fikk norovirus både han og meg :( Her lå jeg polstret vedsiden av han i senga med Ulvang Rav opp til halsen, og kjente det sprengte i puppene da han vrælte! Kjenner det er tungt å ta de kampene :( Han bare reiser seg og roper han vil ned når jeg forsøker å ligge inntil han og han ikke får pupp. Hjalp ikke noe med pappa heller da! Lurer på hvor lenge det er før han er klar til å slutte selv...
 
Huff, det er fryktelig vondt for mammahjertet!
Vet ikke hva jeg skal si akkurat nå
 
Huff, det er fryktelig vondt for mammahjertet!
Vet ikke hva jeg skal si akkurat nå

Ja, føles bare vondt når det er sånn :( Han er jo en ekstremt etterlengtet gutt også, så tenker at det faktisk ikke er sikkert vi får flere barn heller igjen, så da er det for galt å ha sånne kamper når han ikke er klar!
 
Huff, så vondt for dere begge :(

Det er jo som du sier, det handler om helt andre ting på så store barn, er jo ikke bare å gi en flaske eller kopp liksom.. lest denne https://www.emmapickettbreastfeedin...-how-do-you-stop-breastfeeding-an-older-child er litt tips der på hvordan forberede og snakke om det.

Min er 22 mnd og ammer et par ganger i døgnet, har vært 1-2 ganger på natt, men nå driver jeg og kutter den nattammingen, puppen sover 00-05, og det tolererer han faktisk. Men jeg kan jo si at han skal få etterpå da :/
 
Ja, føles bare vondt når det er sånn :( Han er jo en ekstremt etterlengtet gutt også, så tenker at det faktisk ikke er sikkert vi får flere barn heller igjen, så da er det for galt å ha sånne kamper når han ikke er klar!
Skjønner det.
Det varierer jo så veldig når de er klare, men det er frustrerende når man egentlig er klar for å slutte selv og ikke har den samme kosen lenger.
kan det være at det er for tett på at dere var syke og han virkelig kjente på hvor trygt og godt det var?
 
Skjønner det.
Det varierer jo så veldig når de er klare, men det er frustrerende når man egentlig er klar for å slutte selv og ikke har den samme kosen lenger.
kan det være at det er for tett på at dere var syke og han virkelig kjente på hvor trygt og godt det var?

Ja, det kan godt være at det at vi hadde norovirus for kort tid siden begge to har gjort at han kjenner ekstra på at han trenger «puppe» som han sier :) Av og til tenker jeg at jeg heller ikke er klar for å slutte, men når han innimellom vil ha pupp fra kl 05-07 og vil ligge oppå meg i senga, så blir jeg helt klår :p
 
Ammet til min var 2 år. Han ville ikke slutte egentlig.
Jeg dekket nipplene med plaster, sa jeg hadde au.
Han godtok det.
 
Ja, det kan godt være at det at vi hadde norovirus for kort tid siden begge to har gjort at han kjenner ekstra på at han trenger «puppe» som han sier :) Av og til tenker jeg at jeg heller ikke er klar for å slutte, men når han innimellom vil ha pupp fra kl 05-07 og vil ligge oppå meg i senga, så blir jeg helt klår :p
haha, det skjønner jeg veldig godt!
 
Prøver du å avvenne samsoving og pupp samtidig?

Jeg sluttet å amme da eldste var rundt 2 år (husker ikke nøyaktig, skrev det ikke ned noe sted). Vi samsov fremdeles, men jeg sov med trange T-skjorter på som hun ikke klarte å dra opp/ned, og gikk og hentet vann til henne om hun maste mye. Gikk seg til etter en uke eller to.

Samsoving var mye verre å bli kvitt.
 
Du ammer ikke på natt, bare morgen og kveld? Så samsoving er egentlig ikke en del av "problemet"? Vi kutta nattamming rundt samme alder, han fikk pupp på kvelden, også avslutta jeg med "nå må puppen sove" - hvis han ba om i løpet av natta svarte jeg bare at puppen sov. Det fungerte overraskende bra med nattamming. Amma på dag ca et år til, så da var han jo 2,5, da sa jeg feks at puppen sov, eller at puppen ikke hadde tid, eller at puppen var sliten. Gikk fra at han fikk når han ba om til at jeg i større grad bestemte, òg da gikk avvenning fint.

Jeg må bare spørre, må du slutte og amme de to gangene i døgnet? Hadde det føltes lettere hvis dere sluttet med samsoving istedet feks? Handler dette om at du føler at du trenger litt mer frihet, slik at du føler at du må gjøre noe for å ta puppen eller natta tilbake?
 
Ammet til min var 2 år. Han ville ikke slutte egentlig.
Jeg dekket nipplene med plaster, sa jeg hadde au.
Han godtok det.
Oi, plaster faktisk :eek: Kanskje verdt et forsøk. Må være plaster med Cars på ;)
 
Prøver du å avvenne samsoving og pupp samtidig?

Jeg sluttet å amme da eldste var rundt 2 år (husker ikke nøyaktig, skrev det ikke ned noe sted). Vi samsov fremdeles, men jeg sov med trange T-skjorter på som hun ikke klarte å dra opp/ned, og gikk og hentet vann til henne om hun maste mye. Gikk seg til etter en uke eller to.

Samsoving var mye verre å bli kvitt.
Prøver i første omgang å avvenne pupp i senga. Tenker han feks kan få pupp i sofaen i stua før vi legger han. Så får vi slutte med samsoving etterhvert. I natt dro han opp nattkjolen min i søvne og da våknet jeg og fant en liten gutt på puppen og klokka var 03, så har eskalert med pupp på natt også etter han var syk. Før var det kveld og morgen.
 
Du ammer ikke på natt, bare morgen og kveld? Så samsoving er egentlig ikke en del av "problemet"? Vi kutta nattamming rundt samme alder, han fikk pupp på kvelden, også avslutta jeg med "nå må puppen sove" - hvis han ba om i løpet av natta svarte jeg bare at puppen sov. Det fungerte overraskende bra med nattamming. Amma på dag ca et år til, så da var han jo 2,5, da sa jeg feks at puppen sov, eller at puppen ikke hadde tid, eller at puppen var sliten. Gikk fra at han fikk når han ba om til at jeg i større grad bestemte, òg da gikk avvenning fint.

Jeg må bare spørre, må du slutte og amme de to gangene i døgnet? Hadde det føltes lettere hvis dere sluttet med samsoving istedet feks? Handler dette om at du føler at du trenger litt mer frihet, slik at du føler at du må gjøre noe for å ta puppen eller natta tilbake?

Etter han var syk har det blitt amming på natt også. Våknet av at han bare har plukket opp nattkjolen selv. Samsoving gjør det nok ikke enklere. Nå jeg sier puppen sover så vræler han og sier «nei nei nei» og knytter hendene og rister i sinne :eek: Blir helt vanvittig og en ny liten person jeg aldri før har sett. Kanskje han er for liten å si det til...

Jeg er så usikker på hvor veien er å gå. Hadde håpet på både ammeslutt og at han sover i egen seng før midten av august, men vet sannelig ikke hva som er veien å gå. Jeg kjenner at jeg er sliten i kroppen for tida da han elsker å ligge oppå meg selv om han ikke vil ha pupp også. Vil bare bruke meg som pute. Sliter med mye vondt i ryggen. Ønsker jo å forsøke på nummer to i sommer, og husker sist at jeg la meg på gjesterommet for orket ikke å ligge i samme seng som mannen. Måtte bare ha «mitt eget space» og det kan jeg jo ikke om jeg har en som vil sove oppå meg.

Usikker på om samsovingen eller puppen må gå først, for ser at begge deler kan ikke gå samtidig!
 
Et triks til jeg husker jeg har fått på amming som jeg har prøvd litt er å forkorte ammestundene, min er ihvertfall sånn at han kan amme i en halv evighet om han er i humør til det. Så når jeg begynner å få nok sier jeg "nå teller mamma ned fra 10, og så er puppen tom", også teller jeg høyt og viser med fingrene og tar vekk puppen på null, da syns han det er gøy å avslutte istedetfor å bli lei seg. Kanskje et triks å gjøre ammestundene kortere og så kose på en annen måte fremfor å ta puppen helt vekk? Mulig han er en som må ha det skiiikkelig gradvis
 
Om han får pupp etter å ha skreket vil det jo bare fortsette. Enten gi med en gang eller ikke gi.

Om det er vanskelig for deg så gå ut og la mannen være sammen med han. Om dere først skal kutte ut en av ammingen må dere bestemme dere for hvilken og ikke være usikre på det, for det merker barna. Vet det er forferdelig når de skriker, men fortsett å være sammen med han, gi han vann om han vil ha det, kosestund, men vær rolig og bestemt på at det ikke blir pupp. Å vingle gjør bare barna enda mer forvirra og usikre
 
Back
Topp