Nattamming

Lilleklomp18

Forelsket i forumet
Flere som nattammer?
Her har jeg fra han var noen uker bare fått sovet 4,5-6,5timer mellom måltidene på natta, mens de siste dagene har det gått maks 3,5timer mellom!! Har jo fått sjokk hver natt og er sikkelig trøtt ;p har det med regulering av nokk melk å gjøre eller begynner melka å minke?
Savner den laaange nattesøvnen, så håper det går fort tilbake!! Den reddet meg så mye ang energinivå og slapp unna hodepine.
Gått i en konstant hodepinesirkus siden dette startet. Men skal og sies at jeg får lett migreneanfall, så det å sove lite om gangen over lengre tid hjelper svært lite...
 
Last edited:
Min på 8 uker sover 6-7 timer mellom måltidene på natten.
Mener jeg husker at førstemann hadde en urolig periode mellom 5 uker til 3m. Det gikk seg til etter det. Tror det var en liten fase. (Mine får veldig tidlig tenner) så tror de ble påvirket av det.
 
Min på 8 uker sover 6-7 timer mellom måltidene på natten.
Mener jeg husker at førstemann hadde en urolig periode mellom 5 uker til 3m. Det gikk seg til etter det. Tror det var en liten fase. (Mine får veldig tidlig tenner) så tror de ble påvirket av det.
Takk for svar :)
Her er mini 9 uker
Husker ikke så mye fra storebror sin nattamming annet enn 1-2 måltider per natt. Nå har vi gått fra 1 måltid på tidligmorgenen til 3-4måltid gjennom hele natten....
Håper det er som du sier, en fase
 
Mi sovner mellom 21 og 22 nå og har våknet for mat 4.30 de siste dagene. For noen uker siden våknet hun mellom 06 og 07. Men da sovnet hun rundt 23. Så vi har fått litt voksentid på kvelden hvertfall. Og hun sovner jo med en gang etter maten. Mellomste startet dagen klokken 4.30 uansett når hun la seg så jeg håper jeg ikke får en sånn til [emoji85] gikk seg til da hun var 2 år og begynte i BHG.
 
Her går det maks 4 timer mellom hver amming på natten, og oftest 3. Av og til 2,5. Vært sånn hele tiden, og ser ikke ut til han har tenkt å gi seg med det med det første.. 9 uker nå, lengter etter litt mer søvn ;-)
 
Helt frem til uke 9 ammet jeg hver 2. time hver natt. Holdt på å bli tullete. Men i forrige uke (mini er 10 uker nå) har hun begynt å sove mellom 4 og 6 timer mellom måltidene. Jeg tror det kommer av at hun er veldig mye mer våken på dagtid nå, og generelt mer aktiv. Begynner sånn smått å tillegge oss kvelds/leggerutiner.
 
Wow, så heldige dere er. Hvis jeg er HELDIG får jeg 3 timer mellom måltidene. Snork. Oftest først én soveøkt hvor jeg får 3 timer, også er det 1-2 timer søvn før neste måltid.
 
Helt frem til uke 9 ammet jeg hver 2. time hver natt. Holdt på å bli tullete. Men i forrige uke (mini er 10 uker nå) har hun begynt å sove mellom 4 og 6 timer mellom måltidene. Jeg tror det kommer av at hun er veldig mye mer våken på dagtid nå, og generelt mer aktiv. Begynner sånn smått å tillegge oss kvelds/leggerutiner.

Aaaa, godt å høre noen som har fått lenger intervaller, synes bare jeg hører om babyer som sover 5-8 t i strekk når de er bittesmå. Øyner et håp om at min på 8 uker kan sove 4timer+ snart :angelic:
 
Aaaa, godt å høre noen som har fått lenger intervaller, synes bare jeg hører om babyer som sover 5-8 t i strekk når de er bittesmå. Øyner et håp om at min på 8 uker kan sove 4timer+ snart :angelic:

Ja, det snudde som sagt i uke 9 til meg. Uke 7-8 var verst. Tror kanskje det var litt pga utviklingssprang også. Håper det varer, man vet jo aldri, synes de utvikler seg så mye hele tiden [emoji6]
 
Ja, det snudde som sagt i uke 9 til meg. Uke 7-8 var verst. Tror kanskje det var litt pga utviklingssprang også. Håper det varer, man vet jo aldri, synes de utvikler seg så mye hele tiden [emoji6]

Ja, akkurat når man tror man er inne i en rutine, skjer det noe nytt virker det som. Men kan være det bedrer seg snart her. Var bare våken 00 og 04 i natt for spise, men selve måltidet pluss å sovne igjen varer ofte 45 min. Også var han våken 05 igjen for å få kos og 06 for mat. Og våken 07 igjen, haha.
 
Kom på at den dagen vi sluttet med minifom, pga for mye luft i magen hos den lille, var også den natten han begynte å kreve mer mat. Tilfeldig eller en sammenheng?
 
Her varierer det litt, men som regel får jeg kanskje én periode med 3 t sammenhengende og ellers er det maks 2 t mellom hver amming. Blir som regel 2-3 måltider ila natten. Én natt fikk jeg fire timers sammenhengende søvn, det føltes helt vidunderlig. Men så, som i natt, er han plutselig våken hver bidige time mellom kl 2 og 7. Da er man ganske gåen på morgenen... Vet ikke om jeg skal bli imponert eller misunnelig på alle de som har babyer som sover nesten hele natten...? Lurer jo på om det er noe jeg gjør galt eller om enkelte bare er heldigere enn oss.
 
Her er det ikkje mykje samanhengande søvn. Er eg heldig får eg ei natt innimellom 2 1/2 t på første runde.. ellers så er det amming stort sett heile natta... om eg lar han ligge oppå meg kan vi sove bortimot 3 t meeeen då søv ikkje eg noko godt!
Vi må øve litt til med smukk, for mor her er trøtt :sleep011
 
Her varierer det litt, men som regel får jeg kanskje én periode med 3 t sammenhengende og ellers er det maks 2 t mellom hver amming. Blir som regel 2-3 måltider ila natten. Én natt fikk jeg fire timers sammenhengende søvn, det føltes helt vidunderlig. Men så, som i natt, er han plutselig våken hver bidige time mellom kl 2 og 7. Da er man ganske gåen på morgenen... Vet ikke om jeg skal bli imponert eller misunnelig på alle de som har babyer som sover nesten hele natten...? Lurer jo på om det er noe jeg gjør galt eller om enkelte bare er heldigere enn oss.

Du gjør i hvert fall ingenting galt. Min første var som din, våken nesten hver time og gjerne våken flere timer i strekk på natta. Min andre sover mye bedre på natta, våken kun 1-2 ganger, uten at jeg har gjort noe annerledes denne gangen [emoji4] Har nok bare med flaks å gjøre!
 
Flere som nattammer?
Her har jeg fra han var noen uker bare fått sovet 4,5-6,5timer mellom måltidene på natta, mens de siste dagene har det gått maks 3,5timer mellom!! Har jo fått sjokk hver natt og er sikkelig trøtt ;p har det med regulering av nokk melk å gjøre eller begynner melka å minke?
Savner den laaange nattesøvnen, så håper det går fort tilbake!! Den reddet meg så mye ang energinivå og slapp unna hodepine.
Gått i en konstant hodepinesirkus siden dette startet. Men skal og sies at jeg får lett migreneanfall, så det å sove lite om gangen over lengre tid hjelper svært lite...

Jeg nattammer. Her er det nesten på klokka 3 timer mellom hver amming bortsett fra i natt. Da var det plutselig 4,5 time mellom de to siste ammingene.

Jeg pumper i tillegg etter 1 eller 2 av nattammingene + at jeg tar bleieskift på lille hver gang jeg ammer. Det er jeg helt nødt til pga at lille reagerer veldig med bleiesår hvis bleien er bare litt for våt.
Jeg sovner fort igjen av utmattelse. Er nokså utmattet for tiden.
 
Whaaat jeg er litt overrasket over at det går an å forvente sammenhengende søvn med små baby [emoji23][emoji85]
Jeg fikk det først når storebror var ca 17/18 mnd og da var jeg allerede gravid igjen. Han ammet jeg ihvertfall hver 3. Time og oftere når han var liten baby. Nå syns jeg det er luksus med lille frøken som jeg ammer hver 4-5 time i løpet av natten. Før jeg fikk barn så måtte jeg ha 10 timer sammenhengende søvn for å fungere. Og søvn hjelper også på de kroniske smertene mine. Men nå har jeg altså gått ca 2 år uten sammenhengende søvn og man blir overraskende godt vant med det, selvom det var så viktig for meg før :)
Kan jeg bare spørre hva man gjør hvis man ikke nattammer? Alle barn må vel ha mat om natten til de er runde 9-10 mnd vel? Sikkert litt individuelt :)
 
Whaaat jeg er litt overrasket over at det går an å forvente sammenhengende søvn med små baby [emoji23][emoji85]
Jeg fikk det først når storebror var ca 17/18 mnd og da var jeg allerede gravid igjen. Han ammet jeg ihvertfall hver 3. Time og oftere når han var liten baby. Nå syns jeg det er luksus med lille frøken som jeg ammer hver 4-5 time i løpet av natten. Før jeg fikk barn så måtte jeg ha 10 timer sammenhengende søvn for å fungere. Og søvn hjelper også på de kroniske smertene mine. Men nå har jeg altså gått ca 2 år uten sammenhengende søvn og man blir overraskende godt vant med det, selvom det var så viktig for meg før :)
Kan jeg bare spørre hva man gjør hvis man ikke nattammer? Alle barn må vel ha mat om natten til de er runde 9-10 mnd vel? Sikkert litt individuelt :)

Både med sammenhengende søvn og mat om natt varierer fra barn til barn. Når man ikke nattammer så sover man sikkert? Aner ikke hva andre gjør om natten, men jeg prøver å sove så mye jeg kan da iallefall. Her sluttet jeg med nattamming på førstemann da han var 5/6mnd, han våknet ikke opp lengre å krevde mat da, men spiste seg veldig opp på kvelden før leggetid.
 
Det er ihvertfall helt normalt å amme hver 2. time natten igjennom ifølge min helsesøster og lege.
Tror ikke jeg har sovet mer enn tre timer sammenhengende siden lille ble født, men synes det går overraskende bra. Alle sier: "sov om dagen når babyen sover", men det har jeg ikke greid. At dagene skal bli ok krever dog at jeg enten legger meg mye tidligere på kvelden enn jeg er vant til, eller at vi ikke starter dagen så tidlig på morgenen (og det blir oftest det siste alternativet). Vi er gjerne ikke oppe før i 10-tiden. Nå er jo dette det første barnet vårt så vi er så heldige at vi kan tilpasse dagene helt etter han, vil tro at det hadde vært ekstremt mye tøffere hvis vi hadde hatt et barn til. Så creds til alle med flere barn :) Skjønner faktisk ikke hvordan dere får det til!
 
Min baby har veldig nærhetsbehov på dagtid og vil sove mens han blir bært i sjal eller trillet på dagen (kan sove halvannen time i stillestående vogn om vi har trillet på forhånd) og jeg kan jo ikke akkurat sove mens jeg bærer eller han er ute i vogn, så det der med "sov når babyen sover" kan ta seg en bolle :hilarious:
Han er også klar til å stå opp mellom 06-07 en gang så vi kan heller ikke sove utpå formiddagen. I hverdagene tar samboer han fra 06-07 og i helgene pumper jeg så han kan ta fra 06-09/10, og sånn går det rundt, men har ikke overskudd til å gjøre masse i løpet av hverdagene. Det kan man jo bli litt frustrert av, men nå har jeg klart å endre tankesett til at det faktisk er en jobb å bysse, bære, amme og stelle baby, og jeg må ikke klare mye annet. Lager middag og rydder litt hver dag, men samboer tar nesten alt annet av husarbeid. Plutselig er vi sikkert der at mini krabber rundt føttene mine og kaaaanskje har litt lenger strekk mellom matingene.
Krever litt å klare å nyte babytida med søvnunderskudd, men du så koselig det er når jeg får det til ❤️❤️❤️❤️ TENK så heldige vi er som får fått vårt helt eget barn og får se dem vokse opp❤️❤️❤️ Alternativer er så utrolig mye verre. Slik prøver jeg å tenke, men såklart, det er lov å si at man blir sliten av å sove lite også ❤️
 
Både med sammenhengende søvn og mat om natt varierer fra barn til barn. Når man ikke nattammer så sover man sikkert? Aner ikke hva andre gjør om natten, men jeg prøver å sove så mye jeg kan da iallefall. Her sluttet jeg med nattamming på førstemann da han var 5/6mnd, han våknet ikke opp lengre å krevde mat da, men spiste seg veldig opp på kvelden før leggetid.

Da har du vært utrolig heldig syns jeg [emoji28] samme nå også hvis du som regel får 3,5-6,5 time med sammenhengende søvn.
Men hvis du sliter veldig med det så kan du jo prøve og pumpe deg og sette flasken klar i kjøleskapet, så kan pappaen ta matingen om natten?
Med min første så var han så urolig om kveld og natt at jeg ofte måtte bysse han til langt på natt før han sovnet og da måtte han sove på meg frem til morgenen også sov han i sengen min frem til formiddagen. Så vi sto ofte ikke opp før i 13 tiden.
Denne gangen har jeg ikke den luksusen at babyen kan styre helt som den vil siden jeg har en 2 åring i tillegg som våkner av og til midt på natten. Og i tillegg sover mellom mamma og pappa. Men vi er bortskjemt denne gangen med en sovebaby som spiser bare 1-2 ganger i løpet av natten. Hun må bare av og til bysses i søvn etter puppen. [emoji1316][emoji1316] syns det er helt fantastisk jeg da. Men det er vel kanskje fordi jeg har en annen erfaring fra før av og forventning deretter [emoji23]
 
Back
Topp