Valg av vogn- jeg gir opp

Aléria

Gift med forumet
Junilykke2018
Marshmallows2021
Jeg er så fryktelig usikker på valg av vogn. Vi har vurdert stokke trailz, bugaboo fox, emmaljunga edge duo og nxt90f, britax smile 2 osv osv. Vi har noen kriterier og retningslinjer vi prøver å gå etter, men alle har sine positive og negative sider. Jeg googler meg ihjel og blir veldig påvirket av andres erfaringer og synsinger om de ulike vognene. Jo mer jeg undersøker, jo mer usikker blir jeg. Vinglepetter deluxe :rolleyes: Jeg har kjøpt bæresjal og satser på å få en bærebaby, for jeg tror jeg gir opp hele vognkjøpet :p Trengte bare en liten utblåsning :wacky:
 
Chérie Petite Chérie Classic Duovogn 2017, kjøpte denne ny. Kan ikke verken skryte eller si noe negativ da jeg hadde simo vogn før, men denne virker lett å god. Og ikke minst kjempe fiiin♡♡
 
Haha!!! Kanskje du skal prøve å ikke legge så veldig mye tanker i det? Til syvende og sist så vil de fleste vognene fungere på samme måte. Du legger baby oppi, triller tur, tar baby utav når han/hun våkner... :p
Om du er førstegangs så skjønner jeg at valget er vanskelig, men vogn er tilslutt bare ei vogn...
Hva mener mannen?
 
Hva er de viktigste tingene for dere i en vogn? Er det noe som er mer viktig enn andre? Alle disse er jo gode vogner, som kan brukes i både terreng og by, og som har mye av den samme funksjonaliteten.

Da jeg ventet forrige og vi skulle kjøpe vogn, syntes jeg det var veldig vanskelig. Men da jeg begynte å tenke på at jeg måtte bære vognbaggen fire etg opp til leiligheten ble det plutselig mye enklere. Da ble det kun Bugaboo av de jeg vurderte som var en god løsning.
 
Forstår deg godt! Skikkelig valgets kval!
Vi gikk for Emmaljunga Mondial med Deluxe understell, fikk en nesten ubrukt fra 2017 for 7500 :) den ser helt ny ut. Trillet den hjem gjennom masse snø og slaps og det var lett som en lek (og jeg er liten og svak, hehe). Store hjul er geniale i snøen.

Vi hadde Simo sist og likte den godt, elsker fire faste hjul og god demping. Men fint med en vogn som babyjogger city mini GT eller city elite som vogn nummer to. Vi har city mini GT som vi bruker til og fra bhg. Knallgod.

jeg synes ikke det er for råflott med to vogner, men skal jo tross alt bruke dem daglig i tre år!

Så jeg ville gått for en klassisk med fire hjul (da helst Emmaljunga, gjerne pent brukt om du vil spare en del penger og fortsatt få en veldig god vogn), og så en litt billigere god vogn med svingbare forhjul. Velger du en av babyjogger-vognene blir du ikke misfornøyd. Selv om de ikke er så pene å se på er de virkelig fantastiske og alle som har dem er fornøyde med dem.

Men nå er jo min mening bare enda en mening fra enda en person, hehe :)

Det føles veldig vanskelig, men velger du et av de anerkjente vognmerkene blir du nok ikke misfornøyd uansett hva du velger. Har inntrykk av at de som velger Emmaljunga, Babyjogger, Bugaboo og Stokke stort sett er veldig fornøyde.

I aller verste fall kan du selge den brukt på Finn og kjøpe en ny.

Bedre å bare ta et valg, det synes i allefall jeg :)

Og selv med evt. bærebaby er det veldig kjekt å ha vogn, spesielt på vinteren.

Lykke til med valget!
 
Haha!!! Kanskje du skal prøve å ikke legge så veldig mye tanker i det? Til syvende og sist så vil de fleste vognene fungere på samme måte. Du legger baby oppi, triller tur, tar baby utav når han/hun våkner... :p
Om du er førstegangs så skjønner jeg at valget er vanskelig, men vogn er tilslutt bare ei vogn...
Hva mener mannen?
Dette!

De fleste vogner på markedet nå er gode vogner, det er vanskelig å gjøre et veldig feil valg. Jeg synes det blir lettere å velge for hvert barn, fordi jeg vet hva som funket og ikke funket for meg med forrige barn, og kan luke ut vogner basert på det.

Så, velg ei vogn som treffer på de viktigste punktene deres, og gjør dere egne erfaringer. Kanskje finner dere ut at andre kriterier er viktigere, og da kan man bytte. Andres preferanser er vanskelige å ta et valg på, for man er så forskjellige. Snuppsemammaen preker om fire faste hjul, og deres fortreffelighet f.eks, mens jeg ikke kan fordra det - og har valgt en vogn med svingbare forhjul. Vi er dog enige om merke da.
 
Enig i de som sier at de fleste vogner i dag er gode vogner, og det er bare smak og behag som skiller hva en foretrekker (både mtp bruk og utseendet). Her ble vi styrt av plassen i bilen, så klarte å velge vogn ganske raskt. Det ble babyjogger city elite. Nå kjøpte jeg ei ekstravogn med fire faste hjul i tillegg nå da, for å få ei vogn hvor sportsdelen kan vendes begge veier. Fant ei fin og grei vogn brukt på finn.no. Litt tilfeldig for jeg skulle ikke ha ei til før det ble aktuelt å skifte til sportsdel, for å se om jeg trengte en som kan vendes mot meg - men så surfer man da litt på finn.no og vips var det gjort. :rolleyes: Tenkte egentlig ikke å kjøpe vogn med bagdel i tillegg, men det ble da bare sånn. :p

Det vanskeligste syns jeg, er å velge bare en - eller ehm to *host* - for det er da så veldig mange fine gode vogner på markedet nå!
 
Vi har kjøpt ABC Viper graphite grey med tilhørende stellebag og adapter til bilstol, kjempe fin [emoji7] God å lett å trille og lett å legge sammen. Gleder meg veldig til å bruke den. Ligner Stokke vogna. Kjøpte den på babybanden. Der kan du se/prøve vogna i butikken i Oslo [emoji4]
 
Dette!

De fleste vogner på markedet nå er gode vogner, det er vanskelig å gjøre et veldig feil valg. Jeg synes det blir lettere å velge for hvert barn, fordi jeg vet hva som funket og ikke funket for meg med forrige barn, og kan luke ut vogner basert på det.

Så, velg ei vogn som treffer på de viktigste punktene deres, og gjør dere egne erfaringer. Kanskje finner dere ut at andre kriterier er viktigere, og da kan man bytte. Andres preferanser er vanskelige å ta et valg på, for man er så forskjellige. Snuppsemammaen preker om fire faste hjul, og deres fortreffelighet f.eks, mens jeg ikke kan fordra det - og har valgt en vogn med svingbare forhjul. Vi er dog enige om merke da.
Jeg sier altså ja takk begge deler jeg :D Har to vogner og kommer nok til å ha det igjen etterhvert. Men til baby som sover i bag på lange trilleturer, i ulendt terreng og i mye snø mener jeg fire faste hjul er det beste altså. Men det er fint å ha en vogn som er liten og lett sammenlagt (babyjoggervognene slås jo sammen på ett sekund) og som man kan svinse rundt med inne på kjøpesenter eller i sentrum. Og som KAN brukes ellers også (vi har hatt med babyjoggervogna i skogen altså)

Jeg er overbevist om at en hvilken som helst vogn med svingbare hjul, selv en til 13-14000 ikke hadde vært nok for oss de 5 månedene jenta vår hadde kolikk, og skreik når vi ikke gikk LANGE trilleturer, så vi gikk 10-15 km om dagen. I store snømengder og skogsveier, gjørme og grus. Og med Simo-vogna med god demping kunne vi ta skikkelig i også, humpe over fortauskanter, opp og ned trapper, trikkeskinner osv osv. Og når jeg satt utslitt på en benk eller en kafé kunne jeg enkelt «bounce»vogna opp og ned med dempinga. Veit man kan trille en vogn med svingbare hjul fram og tilbake, men trilling fram og tilbake var ikke nok for vår jente.

Har man en enkel baby som sover gjennom alt er sikkert en vogn uten noe demping til 3000kr alt man trenger. Men med vår erfaring forbereder vi oss :D

I området vi bor er kanskje 80% vogner med faste hjul. Når jeg er i Oslo (der jeg jobber) er kanskje 60% (altså litt over halvparten) av vognene jeg dere Emmaljunga Edge eller Mondial med faste hjul.

Jeg telte faktisk her om dagen, da jeg var et par timer i Oslo sentrum og ventet en stund på Oslo S. Av 12 vogner jeg så var 7 Edge/Mondial med faste hjul. Så var det to Edge/Mondial med svingbare hjul. To Bugaboo og en vogn jeg ikke kjente igjen merket på.

Så min erfaring fra forum er at her skal de fleste ha svingbare hjul, men når jeg er ute og der meg rundt har de fleste faste hjul.

Mange sier de er tunge, men jeg er kjempesvak, har ingen muskler, og jeg synes de er lette å trille. Skal sies at vi ikke bor et sted med mye bakker osv
 
Last edited:
Dette!

De fleste vogner på markedet nå er gode vogner, det er vanskelig å gjøre et veldig feil valg. Jeg synes det blir lettere å velge for hvert barn, fordi jeg vet hva som funket og ikke funket for meg med forrige barn, og kan luke ut vogner basert på det.

Så, velg ei vogn som treffer på de viktigste punktene deres, og gjør dere egne erfaringer. Kanskje finner dere ut at andre kriterier er viktigere, og da kan man bytte. Andres preferanser er vanskelige å ta et valg på, for man er så forskjellige. Snuppsemammaen preker om fire faste hjul, og deres fortreffelighet f.eks, mens jeg ikke kan fordra det - og har valgt en vogn med svingbare forhjul. Vi er dog enige om merke da.
Forsåvidt skrev jeg også i innlegget mitt at de som har vogner fra Stokke og Bugaboo virker veldig fornøyde.

Jeg ville ikke hatt en av de vognene, men kjempemange liker dem
 
Haha!!! Kanskje du skal prøve å ikke legge så veldig mye tanker i det? Til syvende og sist så vil de fleste vognene fungere på samme måte. Du legger baby oppi, triller tur, tar baby utav når han/hun våkner... :p
Om du er førstegangs så skjønner jeg at valget er vanskelig, men vogn er tilslutt bare ei vogn...
Hva mener mannen?

Haha, ja, du sier noe der :p;) Og ja, jeg er en fortumlet førstegangsfødende :hilarious: Mannen er nok så og si like usikker som meg (men falt muligens litt for bugaboo fox, til tross for at den har en lav bagdel og han er 1.94 høy), men han er kanskje ikke like stresset overfor valget :hilarious:
 
Hva er de viktigste tingene for dere i en vogn? Er det noe som er mer viktig enn andre? Alle disse er jo gode vogner, som kan brukes i både terreng og by, og som har mye av den samme funksjonaliteten.

Da jeg ventet forrige og vi skulle kjøpe vogn, syntes jeg det var veldig vanskelig. Men da jeg begynte å tenke på at jeg måtte bære vognbaggen fire etg opp til leiligheten ble det plutselig mye enklere. Da ble det kun Bugaboo av de jeg vurderte som var en god løsning.

Som du sier, så er vi ute etter en god allround vogn som er god både på asfalt, i terreng og på snøføre. Vi vil ha svingbare, relativt store forhjul som kan låses. Mtp at mannen min er 1.94 høy så vil det nok være en fordel med litt høyde på vognen. Dette er nok i utgangspunktet de viktigste kriteriene :)
 
Vi har kjøpt ABC Viper graphite grey med tilhørende stellebag og adapter til bilstol, kjempe fin [emoji7] God å lett å trille og lett å legge sammen. Gleder meg veldig til å bruke den. Ligner Stokke vogna. Kjøpte den på babybanden. Der kan du se/prøve vogna i butikken i Oslo [emoji4]

Har sett denne på nett og synes den ser lekker ut, men tør ikke kjøpe vogn uten å få sett og prøvd den :) Bor i Tromsø og har ingen planer om noen tur til Oslo med det første :)
 
Haha, ja, du sier noe der :p;) Og ja, jeg er en fortumlet førstegangsfødende :hilarious: Mannen er nok så og si like usikker som meg (men falt muligens litt for bugaboo fox, til tross for at den har en lav bagdel og han er 1.94 høy), men han er kanskje ikke like stresset overfor valget :hilarious:

Mannen her er 1.95, vi har aldri hatt annet enn Emmaljunga. Dette er tredjemann, hadde Edge duo til de to første, til denne attpåklatten kjøpte vi super nitro outdoor på salg. Kjøper nok ei reisetrille eller lita sportsvogn etterhvert.
Vi har egentlig bare funnet ei vogn vi liker og kjøpt den.. :p Ikke verre enn det! Gå for den du liker best!
 
Back
Topp