Igangsetting - innhøsting av erfaring

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Jeg skal settes i gang på fredags morgen og er da 42 uker på vei.

Når ble du satt i gang og hvor lang tid tok det fra du ble satt i gang til baby ble født? Måtte du evnt ta hastekeisersnitt?

Jeg vet ingenting om hvor moden jeg evnt kan være eller hvor stor baby kan være da de ikke klarte å måle det på UL. Men han virker frisk og jeg er frisk.

Googla litt og leste at det kunne ta dager..?
 
24 timer begge gangene.
 
Jeg er var førstegangsfødende. Jeg ble satt i gang i uke 38 på grunn av preeklampsi. Jeg var heeeelt umoden.
Jeg fikk inn ballong på en onsdag morgen, og denne var veldig vanskelig å få inn pga at jeg var så umoden. Denne satt inne i 24 timer, før jeg da fikk en"tampong" med hormoner torsdag morgen, som satt i 24 timer. Det var nå fredag morgen og tampongen falt ut rett før legen skulle undersøke meg. Jeg hadde så vidt én cm åpning og de tok vannet med elektroden som ble satt på babyens hode. Riene startet umiddelbart, kraftige , 4 stk hver 10 min... Fra kl 9-17, hadde jeg bare fått 2 cm åpning (kunne tøyes til 3), det ble bestemt å gi meg epidural (selvom jeg ikke var nådd 4 cm), men dette pga mitt høye blodtrykk.. Jeg hadde fått max drypp og kl 21 hadde jeg stoppet opp på 4 cm. De skrude av alt av drypp og epidural, jeg fikk hvile i nesten 1 time (dette var da siste sjanse for meg, jeg visste ikke på dette tidspunktet at det var såpass at det ville blir KS om jeg ikke åpnet meg videre).. HELDIGVIS responderte kroppen min supergodt på denne pausen...og innen 01:45 hadde jeg 10 cm åpning og vi ventet på at baby skulle skru seg langt nok ned i bekken... og livmorshalsen var også klar :)
Så var det pressriene som kom for fullt og kl 03.08 natt til lørdag var hun ute uten noen form for hjelp , enkleste jobben var å presse ut (endelig kunne jeg bidra med noe!!) En jente på 3.2 kilo og 50 c lang ( jeg var da 38+3) .

Jeg hadde en såååå fin opplevelse av å bli indusert, og GLEDER(!) meg til neste gang jeg skal føde. Selvom det tok lang tid fra start til slutt, så var det så utrolig fin fødsel. Jeg er veldig glad for at det gikk som det gikk, selvom jeg i etterkant var lei meg for at jeg ikke fikk gå til termin / oppleve en normal fødsel som starter av seg selv.

Masse lykke til <3
 
Jeg ble satt i gang men det var grunnet langvarig vannavgang og at fødselen ikke startet i løpet av to døgn. Jeg var derfor noe moden og slapp ballong. Jeg ble innlagt og fikk første modningspille 20:45 fredag, babyen ble født lørdag 16:25. Jeg ble satt på ganske heftig drypp lørdag morgen fordi det gikk sakte fremover og med langvarig vannavgang skal barnet være ute innen så så lang tid, det er mulig det hadde tatt lenger tid ellers.
 
Jeg ble satt igang i uke 36 pga vekstavvik, andregangsfødende med noe modning. Responderte dårlig på ballong og tabl. Babyen bestemte i tillegg for at hun ville ut i seteleie (det samme som storebror, som forøvrig ble en traumatisk fødsel da han satte seg fast). For å unngå det samme som sist + at babyen ble veldig stresset ble det bestemt haste ks etter ca 24 timer.
 
Ble satt i gang uke 35.
Sånn forløp det hos meg da
0800 modningspille
1200 modningspille
1700 tok de vannet
1900 var jeg på føden og fikk epidural
2345 pressrier
0030 baby født

:)
 
Har blitt satt igangsatt tre (av fire) ganger; alle gangene har vannet blitt tatt og så har riene kommet av seg selv. Alle ble født innen 3 timer etter vannavgang. Intenst, men effektivt [emoji6]
 
Førstegangs. Ble satt igang på termindatoen som var en torsdag, baby kom først ut natt til mandag. Så her tok det tid. Fikk først ballong på torsdag, så tabletter som skulle svelges hver fjerde time fra fredag til søndag morgen, så ny ballong søndag som datt ut på kvelden. Da ble vannet tatt og baby var ute ca 7 timer senere :) Jeg var veldig umoden, så det har nok litt å si. Og de tablettene jeg skulle svelge var visst ganske nye, og fått høre senere at de har gått bort i fra de på sykehuset jeg fødte på, da de var lite effektive. Masse lykke til :)
 
1. Gang med piller 2 t og 45
Min
2. Gang tok vannet+drypp 28 min

Har bare gode erfaringer med igangsettelse.
 
Ble satt i gang ca 36 timer etter vannavgang.
Tok ca 72 timer fra vannavgang til han ble født, men tok ca 12 timer fra jeg fikk skikkelige rier.
6 timer i aktiv fødsel.
 
Jeg skal settes i gang på fredags morgen og er da 42 uker på vei.

Når ble du satt i gang og hvor lang tid tok det fra du ble satt i gang til baby ble født? Måtte du evnt ta hastekeisersnitt?

Jeg vet ingenting om hvor moden jeg evnt kan være eller hvor stor baby kan være da de ikke klarte å måle det på UL. Men han virker frisk og jeg er frisk.

Googla litt og leste at det kunne ta dager..?
42+3, igangsatt med piller som ikke fungerte.
Vannet ble tatt og barnet var ute etter 7,5 timer.
Jeg var ikke moden, og babyen var stor (4,6 kg).
Vondt er det jo, men ingen komplikasjoner pga. igangsettingen.
Lykke til :)
 
Jeg skal settes i gang på fredags morgen og er da 42 uker på vei.

Når ble du satt i gang og hvor lang tid tok det fra du ble satt i gang til baby ble født? Måtte du evnt ta hastekeisersnitt?

Jeg vet ingenting om hvor moden jeg evnt kan være eller hvor stor baby kan være da de ikke klarte å måle det på UL. Men han virker frisk og jeg er frisk.

Googla litt og leste at det kunne ta dager..?
Jeg ble satt igang 2 dager over termin, og fikk stikkpiller satt inn. Det gikk ikke veldig lang tid før jeg begynte å få rier. Fra 3 til 4 cm tok det 12 timer... vonde timer.. Så det var tydelig at det var igangsatt og ikke noe kroppen ville selv.

Fra 4 til 10 cm, på fødestuen altså, så tok det 4 timer. Da hadde jeg epidural og sov. Jeg var totalt utslitt av smertene. Så anbefaler epidural.
 
Har gått over med alle mine tre barn- men bare hatt igangsetting med tredjemann:) Ble igjangsatt på den 11 dagen ( uke 42) og di trengte bare å ta vannet mitt :) Tok vannet Kl.10.00 og han var ute Kl.12.15 , så gikk ganske fort :D Var også ganske moden og hadde 4 cm åpning :smug:
 
Har gått over med alle mine tre barn- men bare hatt igangsetting med tredjemann:) Ble igjangsatt på den 11 dagen ( uke 42) og di trengte bare å ta vannet mitt :) Tok vannet Kl.10.00 og han var ute Kl.12.15 , så gikk ganske fort :D Var også ganske moden og hadde 4 cm åpning :smug:
Men hvis du hadde 4 cm så var du jo i fødsel få :)
 
Var 41+5 når det ble avtalt igangsettelse pga kombinasjonen overtid og småhøyt blodtrykk de ikke ville risikere at forverret seg. Ble tøyd og strippet dagen før, men fikk bare maserier som resultat, var moden og hadde ca 1 cm åpen da. Dagen etter startet de rett på stikkpiller siden jeg var såpass moden at ballong ikke ville være noe hjelp, den første ga lovende rier, men dabbet av. Fikk to til, men de ga også bare uregelmessige maserier. Var vel på 2-3 cm åpning men lite ordentlig fremgang. Fikk beskjed om å slappe av, sove og samle krefter til neste dag hvor de ville prøve flere stikkpiller (kunne få maks 8). Tre kvarter etter det gikk vannet spontant, halvannen time etter vannsbgabg var jeg på 8 cm åpning og 3 timer senere (etter å ha holdt igjen en halvtimes tid på full åpninh) var lille født :) Så fra de prøvde igangsettelse tok det kanskje 15 timer da, men skjedde lite de første 12 timene :)
 
Min i gangsatt fødsel var egentlig den beste (hatt 2 «vanlige» også).

Fikk ballong kl 12. Moden og 4 cm.
Ting gikk ganske sakte deretter, så hadde 4 cm helt til kl 18.30, da fikk jeg drypp. Baby ble født kl 19.48 [emoji1360]
 
Alt i alt tok det 2,5 døgn. Ble satt i gang på overtid da jeg var 42+0. Fantes nesten ikke moden, og det var akkurat plass til å sette inn ballongkateter (1 cm). Gikk med ballong til maks tid (36 timer). Da hadde jeg 3 cm. Ble ikke gjort noe mer den kvelden/natta, de håpet at kroppen ville ordne opp selv. Morgenen etter var jeg 4 cm, men det stoppet helt. Tok da vannet på formiddagen, og etter at de klønet til noe jævlig med scalpen/elektroden (og rota noe sinnsykt «oppi der»), så satt det virkelig fart på sakene!! Men da ble det så vondt at jeg måtte ha epidural, og fikk da samtidig oxytocindrypp som jeg hadde helt til han var ute 8 timer senere (var på maks helt på slutten).
 
Back
Topp