Hente barn tidlig barnehagen

Her leverer jeg han mellom 9-9.30, så hentes han mellom 14-14.30 hver dag. Det lengste han har vært i bhg siden han startet for 1 1/2 pr siden er fra kl 8.00 til kl 14.45 :happy:
 
Ikke alle har mulighet til å jobbe redusert, det synes jeg noen ser ut til å glemme her. Vi har ikke alle lik økonomi, noen har nok med å få det til å gå rundt i full stilling.
Vi gjør vel alle så godt vi kan for våre barn, uansett om vi henter 14.30 eller 16.30. At man skal sitte med dårlig samvittighet fordi andre har mulighet til å hente tidligere synes jeg ikke noe om. Barnehagen er heller ikke en plass der det er om å gjøre å være kortest mulig. Det går som regel helt fint med alle barn uansett om de har kort eller lang dag.
Synes heller man kan fokusere på den tiden man faktisk har sammen og gjøre det beste ut av den, i stedet for å føle seg dårlig for alle timene man ikke fikk.
 
Vi er heldige som vil komme til å ha andre som kan hente :) de lengste dagene vil bli når jeg jobber fra kl 8-15.30. Ellers vil det bli levert sent når jeg jobber kveld, men da må mannen hente til stenging også :)
Barnehagen er på kjøreveien til jobb, så det er luksus:)
 
Når vi var to begynte den ene tidlig og andre sent slik at vi kunne levere barna rundt 8-8.30 og hente rundt 15-1530. Jeg syns det var lange nok dager. Nå er jeg selvstendig og legger opp dagene mine etter barna. Leverer 8-8.30 og henter rundt 1430-1500, de eldste går hjem etter skolen rundt 1330-1400. Samboer jobber til 15-16 så han kommer jo ikke så mye senere enn oss andre :)
 
Føler med deg, det er ikke alltid like lett å få hverdagen til å gå opp!

Jeg har fire forskjellige vakter og mannen jobber til 14 og 15. Det varierer derfor hvor lang dag de har i bhg, vanligvis mellom 5 og 7. Onsdager har jeg fri og de onsdagene de er i bhg har de korte dager.
 
Vi har fleksitid begge to. Likevel er det sjelden praktisk mulig for oss å hente så mye tidligere da jobben krever sitt. Men vi forsøker innimellom, slik at en går tidligere på jobb og kan hente litt tidligere. Men det blir sjelden før 16. Tenker at veldig mange har det på den måten at en ikke har mulighet til å hente tidlig, og at det er tida en har sammen med barna som teller-ikke timene, hvis du forstår. Hva en prioriterer når en er sammen med dem-om det er 1,5 time eller 3 timer på ettermiddagene. For dem er det jo viktigst at en er til stede. Sånn prøver jeg iallefall å tenke når samvittigheten gnager fordi jeg ikke orker å hente i bhg en gang pga dårlig helse i svangerskapet. Vet at det blir bedre etterhvert og at mini har det godt der han er. Så er vi heller sammen når han kommer hjem og prioriterer familietid i helgene akkurat nå.
 
Jeg er veldig glad mange har mulighet til det, jobber selv i BHG og fra 15.50 til 16.30 er vi en ansatt på potensielt 25 barn!

Jeg jobber selv 8-15.50, mannen 7-15 ( og mye overtid) , begge har 30 min kjøring til jobb, evt mer med trafikk. Så her er dagene7.15-16+ de dagene vi jobber. Jeg har redusert stilling for å få til et par kortere dager.
 
Hmmm.... høyt lån vi og, betalingen er jo den samme om man har fult lån eller har betalt ned. Man kan jo alltids forlenge perioden og få lavere mndkostnader da men da betaler man jo bare lenger på lånet
Ja, men når man har lån på hele huset er det ekkelt dersom det skulle bli trangere feks pga at renta øker, det føles tryggere å ha betalt ned noe mer slik at man ikke plutselig må selge med minus feks.

Uansett tenker jeg at det er fint at dere har funnet noe som fungerer godt for dere, vi skulle gjerne gjort det samme. Hadde vi flyttet til min hjemplass hadde vi feks kunnet hatt halvparten av huslånet vi har i dag , men det er ikke riktig for oss selv om det hypotetisk sett er en mulighet.

Jeg tror at det er lurt å være litt forsiktig med å tenke at ens egne løsninger er gode løsninger også for alle. De aller fleste foreldre ønsker det beste for ungene sine, og barna kan ha en god oppvekst selv om de har lengre dager i barnehagen enn dine barn har. Som sagt, flott at det fungerer fint for dere slik som dere har løst det. :)
 
Ja, men når man har lån på hele huset er det ekkelt dersom det skulle bli trangere feks pga at renta øker, det føles tryggere å ha betalt ned noe mer slik at man ikke plutselig må selge med minus feks.

Uansett tenker jeg at det er fint at dere har funnet noe som fungerer godt for dere, vi skulle gjerne gjort det samme. Hadde vi flyttet til min hjemplass hadde vi feks kunnet hatt halvparten av huslånet vi har i dag , men det er ikke riktig for oss selv om det hypotetisk sett er en mulighet.

Jeg tror at det er lurt å være litt forsiktig med å tenke at ens egne løsninger er gode løsninger også for alle. De aller fleste foreldre ønsker det beste for ungene sine, og barna kan ha en god oppvekst selv om de har lengre dager i barnehagen enn dine barn har. Som sagt, flott at det fungerer fint for dere slik som dere har løst det. :)

Ja det er jeg enig i, vi har vært veldig heldige, fullfinansierte for 4 år siden og har pussa opp en del så vi har fått opp verdien med 2,5 mill på 4 år. Det føler jeg er en trygghet, så ser absolutt poenget ditt.

Prøver ikke å si at det jeg gjør er en fasit som funker for alle men jeg tør å påstå st de aller fleste får til det de vil med riktig innstilling og tiltak[emoji5] men igjen, noen barn stortrives i barnehagen mens andre har behov for kortere dager, ingenting er mer riktig enn noe annet og det har jeg heller ikke påstått. Synd om du tolket det slik pga mine spørsmål, jeg lurte opprintig på hvordan dere tenkte i forhold til lån osv...
 
Jeg blir gjentatte ganger så overrasket over hvor mange som henter barna kl 15.30-16 i barnehagen og har fulle jobber.

De levere gjerne 08.30 og henter kl. 15.30-16.

Jeg har en ikke fleksibel jobb, med verken mulighet til hjemmekontor eller jobbe kvelder.
Mannen har fleksibel jobb, men han kan drar tidligst fra jobb kl 16, så tar 45-50 min til bhg.

Jeg kan dra absolutt tidligst kl 16, og er i bhg 16.30-16.45.

De blir levert 07-07.30.
De er ofte de første som kommer, yngste er alltid den siste som blir hentet. Hos eldste er det kanskje 1-2 barn igjen.
Vi har ingen besteforeldre eller annen familie i nærheten.

Jeg forstår ikke hvordan andre løser det med full jobb. Har vi begge to helt feil arbeidsgiver?

(jeg har attpåtil ikke sjef for øyeblikket og jobber kun med folk uten barn..)
Ville nok sett på muligheten til at en av dere skaffer mer fleksibel jobb. Du sier at mannen din har fleksibel jobb, men kan dra tidligst kl 16? Hørtes ikke fleksibelt ut.

Jeg kan komme og gå når jeg vil så lenge jeg jobber timene mine.

Både jeg og samboer togpendler til jobb og bruker ca 45 min dør-dør. Vi henter og leverer annenhver dag. Datteren vår er i bhg fra ca. 7.30 til 15.50. De gangene jeg leverer i bhg jobber jeg fra 8.15-16.15. De gangene jeg henter jobber jeg fra 7.00-15.00. Fungerer utmerket :)
 
Nå har jeg ikke lest over alle svar her. Men vet mange har familie og venner som stiller opp, mange jobber turnus slik at de jobber annet enn 8-4 etc. Selv har jeg og vært alene med førstemann i alle hans bhg år og ikke hatt familie i nærheten, og han ble fast levert og hentet 0745-1615 grunnet at jeg jobbet 8-16 fast.
 
Den ene leverer og den andre henter. Hvis jeg skal hente så drar jeg hjemmefra 6:30. Hvis jeg skal levere drar jeg 8/8:30. Det samme gjør pappaen.

Pappaen jobber i tillegg noen kvelder, så da har han fri på dagen. 1-2 dager i uka.

Mormora henter ca en gang i uka tidlig. Da passer vi på å jobbe inn litt timer.
 
Jeg har jobbet litt redusert og mannen har flexi-tid. I tilleg har vi mormor som innimellom henter tidlig.
For oss er dette viktig.
Jobber selv som pedagogisk leder og selv om barnehagen er en fin plass å være, så er det veldig slitsomt. I tillegg til å ville tilbringe mest mulig med de tre små.

Jeg syns forøvrig ikke at man skal ja dårlig samvittighet. Det hjelper ingenting. Gjør det beste ut av det.
 
Jeg kunne aldri ha hatt det slik at jeg måtte levere når bhg åpner kl 07.00 og hente ved bhg slutt 16.30. Det er jo mye lengre enn en arbeidsdag for voksne... Da måtte vi ha tatt noen grep i forhold til hvor en jobber og avstand til bhg osv. Jeg kunne ikke levd med å se barnet mitt så lite og å bruke barnehagen så mye.

Her leveres likemann rundt 08.00 og hentes som regel 15.05. Vi jobber 100% begge to.
 
Last edited:
Her er hun på de lengste dagene i bhg fra 8 til 15.45. Mannen jobber 7-15 og jeg er lærer med bundet tid fra 8.30 til 15/15.30. Da har jeg selvsagt igjen en del av arbeidsdagen min, som regel, men per nå prioriterer jeg å dra hjem og heller jobbe etter leggetid. Og så jobber vi begge nærme bhg - jeg rett ved siden av og mannen 5 min unna. Trafikk er ikke noe tema.
 
Jeg kunne aldri ha hatt det slik at jeg måtte levere når bhg åpner kl 07.00 og hente ved bhg slutt 16.30. Det er jo mye lengre enn en arbeidsdag for voksne... Da måtte vi ha tatt noen grep i forhold til hvor en jobber og avstand til bhg osv. Jeg kunne ikke levd med å se barnet mitt så lite og å bruke barnehagen så mye.

Her leveres likemann rundt 08.00 og hentes som regel 15.05. Vi jobber 100% begge to.

Samme her.
Jeg kunne aldri hatt den jobben jeg har nå og den reiseveien jeg har nå, hvis jeg ikke kunne flexe litt, hvis ikke pappaen var flexibel og jobbet delvis kveld og hvis ikke mormoren kunne hjulpet til. Det var noe jeg sjekket ut før jeg byttet jobb nå sist. Og selv om barnehagedagen er gjennomsnittelig på 6 timer for datteren min, så ser jeg etter en jobb med mindre reisevei nå.
 
I vår barnehage er det få barn når pappaen leverer 7.15, og enda færre når jeg henter igjen 15.45. Tror/vet at det er flere hjemmeværende, og at mange jobber mye nærmere enn oss. Vi har 45 min å kjøre til jobb begge to, i hver vår retning. Begge jobber 100 %, og har jobber der redusert tid = redusert lønn og lite annet. Dessuten trenger jeg å jobbe og bruke hodet for å være en god mamma, og mini stortrives i barnehagen. Tilpasningen vi har gjort er at jeg, som har flexitid, jobber 7-15 i stedet for normalt 8-16. Så jobber minst en av oss litt om kvelden etter at mini har lagt seg. I tillegg bestiller vi mat på kolonial.no, sånn at vi slipper å handle på vei hjem.

I starten hadde jeg dårlig samvittighet for personalet som måtte passe bare min sønn mot slutten av dagen, men nå tenker jeg som så at jeg betaler barnehagen for ni timers pass i perioden 6.45-16.45, så om jeg velger å bruke de timene tidlig eller sent på dagen så er det opp til meg. Mini stortrives, og får en helt annen stimulans i barnehagen enn hva jeg/vi klarer å gi han hjemme i en hektisk hverdag. Vi får stort sett to-tre timer sammen fra jeg henter han til han er i seng, men de timene er forbeholdt bare han. må selvfølgelig lage middag og slikt, men det er ikke telefon/nettbrett/jobbing/handling eller annet. Det tar vi når han sover.

Så lenge jeg ser at mini har det bra orker jeg ikke være med på konkurransen om å ha kortest mulig barnehagedager.
 
Det første året hennes i bhg leverte jeg rundt 09 og hentet 14 tiden, noen ganger kortere dager men aldri lenger. Hun stortrivdes i bhg fra starten av og ville ofte ikke bli med hjem, hehe :) Da jobbet jeg heller på kvelden når hun hadde sovnet, for å hente inn de timene det ble mindre på jobb.. Nå leverer jeg 08.30/09 og henter 15.30 senest 16.00 og syntes det går like fint! Hun er nå 2 år og 5 mnd. Flere som har mye lenger dager enn henne og som også trives like godt, og noen som har kortere dager som fremdeles syntes det er slitsomt. Så lenge man ser an barnet sitt og tilpasser seg derifra så syntes jeg ikke det er noen fasit <3
 
Back
Topp