Hente barn tidlig barnehagen

Jeg studerer samlingsbasert, så jeg har mulighet til å hente "når som helst" alle de dagene jeg ikke er på campus.
De dagene må mannen ta både levering og henting, og junior får lange dager.
Ellers leverer den ene, og den andre henter. Noen dager er litt lenger, og andre kortere.
Vi bor nære bhg også, men mannen jobber 30 min unna.
Forhåpentligvis får jeg jobb i nærheten også, så vi kan fortsette å bytte på litt når jeg er ferdig med studiene. :)
 
Mannen har fleksitid, jeg har ikke. Jeg rekker ikke jobb hvis jeg skal levere, så mannen leverer og jeg henter.
Mannen leverer rundt 08 for å unngå den verste køen (07-07.30) og jeg henter rundt 15.30 fordi det er da jeg er i barnehagen etter jobb (slutter 14.30 eller 15.00).
Blir noen lange dager også, men sånn er det bare. Vi unngår det hvis vi kan.
 
For øyeblikket er det alltid en hjemme i permisjon. Men når begge ungene begynner i barnehage vil en av oss begynne tidlig på jobb, den andre leverer, og slutte tidlig og derfor kan hente tidlig. På den måten jobber begge 100%, men barna får litt kortere dager.
 
Barnet er i barnehagen fra 7:30 til 15:30. Jeg begynner 07:00 på jobb og drar 15, mens mannen jobber 08-16. For meg føles det helt OK, selv om han er mange timer i barnehagen hver dag - han stortrives der, også vi fokuserer på å kose oss og være tilstede de timene vi har sammen på hverdagene :)
 
Her leverer mannen ca 8 .30 og mens jeg jobbet og han var mindre hentet jeg 15.30(15.00 hvis hjemmekontor). Nå elsker han å være i bhg på slutten av dagen når det er få barn igjen, så ble litt senere etterhvert (og da kunne jeg handle eller trene først) nå henter jeg 16-16.45 etter avtale med guttungen som har blitt 5, selv om jeg er hjemme i permisjon. Stor omveltning å bli storebror så greit å få bestemme noe, hehe. Til høsten blir det å hente 15.30 igjen for da begynner lillebror.
 
Mannen min er uten jobb, så da har vi mulighet til å levere etter skolen 9.15, og henter ca kl 15-15.30. Jeg jobber til kl 17 eller kveld, så hadde blitt vanskelig :)
 
Takk for mange gode svar, godt å lese om andre i samme situasjon.

Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan jobbe redusert. Eller på papiret kan jeg det, men i praksis fungere det ikke. Vi har heller ikke råd, da jeg utgangspunktet ikke tjener særlig bra (vi leier leilighet og har en firmabil).

Jeg synes det er så vondt hver eneste dag, jeg tenker veldig mye på det her og gjorde det allerede før minstemann begynte i bhg.

Jeg er i tillegg mye alene med barna, da mannen reiser en god del med jobb. Det er stressende å levere i bhg (jeg går et godt stykke), for å så rekke jobb kl 8.

Vi er ofte hjemme 17.15-17.30, så skal jeg lage mat, spise mat før yngste legges 18.30.

Møter vel snart veggen.
 
Vi har egen avtale i barnehagen og vi må hente innen kl 15.45 pga vår sønn har egne assistenter og levere senest kl 08.15. Heldigvis fungerer det fint med min jobb siden jeg kan begynne kl 07.00 og gå kl 15.00. Min starter som regel kl 09.00 eller 10.00 og jobber da senere på kvelden. Nå er jeg hjemme i permisjon med barn nr 2.
 
Takk for mange gode svar, godt å lese om andre i samme situasjon.

Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan jobbe redusert. Eller på papiret kan jeg det, men i praksis fungere det ikke. Vi har heller ikke råd, da jeg utgangspunktet ikke tjener særlig bra (vi leier leilighet og har en firmabil).

Jeg synes det er så vondt hver eneste dag, jeg tenker veldig mye på det her og gjorde det allerede før minstemann begynte i bhg.

Jeg er i tillegg mye alene med barna, da mannen reiser en god del med jobb. Det er stressende å levere i bhg (jeg går et godt stykke), for å så rekke jobb kl 8.

Vi er ofte hjemme 17.15-17.30, så skal jeg lage mat, spise mat før yngste legges 18.30.

Møter vel snart veggen.

Jeg forstår deg SÅ godt! Og du/dere gjør så godt dere kan, og du, det er bra nok. ❤️ Det er ikke ALLE som har mulighet for å jobbe redusert, det forstår de fleste. Det aller, aller viktigste er til syvende og sist at du bruker den tiden du har sammen med barna dine på “riktig” måte, at dere har topp kvalitetstid sammen.
 
Her har vi begge flexi-tid. Så når lille begynner i barnehage blir det nok til at en leverer og en henter. Eller at vi jobber noen timer hjemme på kvelden eller i helgen for å jobbe inn hvis vi går tidligere.
Begge jobber i tillegg kun 15 min vekke i gangavstand og barnehagen ligger 5 min vekke.
 
Absolutt verdt det ja, de er bare små en gang og med full jobb her hadde vi fått max 2 timer pr.dag med de minste og da skal man rekke å lage og spise middag, leke,stelle og legge. Det er jo umulig å få til[emoji20]

Vi har maks 1.5t hver dag.
 
Jeg forstår deg SÅ godt! Og du/dere gjør så godt dere kan, og du, det er bra nok. [emoji173]️ Det er ikke ALLE som har mulighet for å jobbe redusert, det forstår de fleste. Det aller, aller viktigste er til syvende og sist at du bruker den tiden du har sammen med barna dine på “riktig” måte, at dere har topp kvalitetstid sammen.

Tusen takk, det gjorde meg veldig glad!
Jeg tenker også at våre barn har mer ferie enn de andre barna, det hjelper også på mammahjerte.
 
BHG her stenger kl 16.15. Ungene blir levert ca kl 7-7.30, hentes kl 16-16.15.
 
Vi leverer mellom 07.45 og 09.10 og henter mellom 14.30 og 16.45 :p med andre ord varierer det veldig. Jeg har egentlig pålagt mannen å hente senest kl 16, men vet at han ofte ikke er der før nærmere 16.30.. jeg henter 14.30 de dagene jeg har mulighet, men det er bare 1-2 dager i uka..
 
Beklager men jeg ser ikke helt sammenligningen med sen etablering og muligheten innenfor redusert jobb?

Dette med arbeid vs prosent ser jeg helt klart, mannen skulle jobbe 50% mens han hadde pappaperm, det gikk på helsa løs, som lærer har man jo ansvaret uansett stillingsprosent så han jobbet i prinsippet 100% med halv lønn, han lærte heldigvis av sine feil da så denne gangen har han planlagt på en annen måte[emoji23]

Det betyr at vi sitter med høyt boliglån, jeg tør rett og slett ikke å leve strammere økonomisk før vi har betalt ned noe mer på lånet, med tanke på eventuell renteøke. Vi strekker oss i alle retninger for å få mest mulig tid med sønnen vår, og jobber feks stort sett hver kveld begge to. Dersom jeg skal redusere slik at det er vits i må jeg ned i 60%, og det gjelder i grunn mannen og.
 
Det er så opp og ned. Med vårt barn så er det den som starter sist som leverer og den som er ferdig først som henter. Sambo kan flekse og jeg har mine vakter. I barnehagen der jeg jobber ser man mye av samme tendensen vi opererer med, og så har man foreldre som er enten i permisjon, ufør eller som jobber feks turnus :) men man har ofte de samme barna som kommer først og de samme (men andre barn) som blir hentet sist :) tror det er mye flexitid rundt og som nevnt over, korte avstander til jobb osv:)
 
Jeg leverer hver dag, siden jeg begynner sist. Har litt flex mandag, tirsdag og onsdag, fri torsdager og så må jeg være på jobb 8 på fredager.

Leverer ca 8 de dagene jeg er på jobb, og henter sånn ca 16. Evt henter samboer onsdag og fredag, da er det tidligere.

Ca 7 min i bil fra bhg til min jobb.

Jeg har valgt å jobbe en time kortere hver mandag, og begynne 9, sånn at første dag i uka blir litt roligere. Tar det som avspasering og jobber det inn på andre tider. (styrer i bhg og det er jo møter på kveld og overtid pga ting som gjøres utenom arbeidstid)

Den dagen jeg har fri leverer jeg rundt 9. Noe senere blir for sent for henne, og hun gråter ved levering fordi de andre er i lek. Henter da som regel rundt 15.
 
Det betyr at vi sitter med høyt boliglån, jeg tør rett og slett ikke å leve strammere økonomisk før vi har betalt ned noe mer på lånet, med tanke på eventuell renteøke. Vi strekker oss i alle retninger for å få mest mulig tid med sønnen vår, og jobber feks stort sett hver kveld begge to. Dersom jeg skal redusere slik at det er vits i må jeg ned i 60%, og det gjelder i grunn mannen og.

Hmmm.... høyt lån vi og, betalingen er jo den samme om man har fult lån eller har betalt ned. Man kan jo alltids forlenge perioden og få lavere mndkostnader da men da betaler man jo bare lenger på lånet
 
Takk for mange gode svar, godt å lese om andre i samme situasjon.

Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke kan jobbe redusert. Eller på papiret kan jeg det, men i praksis fungere det ikke. Vi har heller ikke råd, da jeg utgangspunktet ikke tjener særlig bra (vi leier leilighet og har en firmabil).

Jeg synes det er så vondt hver eneste dag, jeg tenker veldig mye på det her og gjorde det allerede før minstemann begynte i bhg.

Jeg er i tillegg mye alene med barna, da mannen reiser en god del med jobb. Det er stressende å levere i bhg (jeg går et godt stykke), for å så rekke jobb kl 8.

Vi er ofte hjemme 17.15-17.30, så skal jeg lage mat, spise mat før yngste legges 18.30.

Møter vel snart veggen.

Da hadde jeg bytte jobb eller spurt om mannen kunne det...
 
Er såpsss heldig at jeg har fleksitid, med mulighet for hjemmekontor. Dette gjør det mulig for oss å levere rundt 08:30-09:00 og hente ca 15:30-16:00.

Jeg tror den hverdagen du beskriver er ganske vanlig for mange. I allefall ut i fra min erfaring. Ikke alle som har mulighet for redusert stilling eller «goder» i arbeidsforhold dessverre.
 
Last edited:
Back
Topp