Tips til å få små barn spise grønnsaker.

Hønemor <3

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Vesla foretrekker å spise kun brødmat til alle måltid. Til middag gir vi henne det samme som vi spiser, men hun spyttet som regel alt ut igjen.
Jeg prøver å gi henne tomat, paprika, agurk, poteter osv, men hun liker det ikke. Hun er 2,5 år.
Er dette vanlig? Flere som har barn som er veldig kresne på matfronten? Hvordan kan jeg lure i henne grønnsaker.

Noen som har noen gode triks eller råd til meg?
 
Vesla foretrekker å spise kun brødmat til alle måltid. Til middag gir vi henne det samme som vi spiser, men hun spyttet som regel alt ut igjen.
Jeg prøver å gi henne tomat, paprika, agurk, poteter osv, men hun liker det ikke. Hun er 2,5 år.
Er dette vanlig? Flere som har barn som er veldig kresne på matfronten? Hvordan kan jeg lure i henne grønnsaker.

Noen som har noen gode triks eller råd til meg?

Det er veldig vanlig. Så lenge hun er frisk og rask og vokser som hun skal, er det sjeldent grunn til bekymring. Det er mye næring i brød. ;)
Jeg koker kraft selv, og bruker det i det jeg kan, av det lille min sønn spiser.
Hvis hun liker fruktsmoothie, kan du lure inn egg, kraft, grønnsaker o.l. der.
Gulrotvafler smaker ikke gulrot, bare søtt. :)
Eggerøre kan også kamuflere grønnsaker om de moses med stavmikser f.eks.
Hvis hun spiser kjøttkaker, eller gryte, kan mye kamufleres inn der også.

Ellers er det rett og slett bare å tilby, og være tålmodig.
:)
 
Det er veldig vanlig. Så lenge hun er frisk og rask og vokser som hun skal, er det sjeldent grunn til bekymring. Det er mye næring i brød. ;)
Jeg koker kraft selv, og bruker det i det jeg kan, av det lille min sønn spiser.
Hvis hun liker fruktsmoothie, kan du lure inn egg, kraft, grønnsaker o.l. der.
Gulrotvafler smaker ikke gulrot, bare søtt. :)
Eggerøre kan også kamuflere grønnsaker om de moses med stavmikser f.eks.
Hvis hun spiser kjøttkaker, eller gryte, kan mye kamufleres inn der også.

Ellers er det rett og slett bare å tilby, og være tålmodig.
:)

Takk for mange gode tips[emoji173]️
 
Barnet mitt får velge seg grønnsaker på butikken selv, og de hun kjøper går ned på høykant. Kanskje det hjelper å la barnet velge helt selv?

Favorittene her er cherrytomater, agurk, gulrot, brokkoli og sukkererter. Alt sammen spises rått og helt.

(Hun kan derimot ikke fordra grønnsaker som er ihjelkokt eller most.)
 
Barnet mitt får velge seg grønnsaker på butikken selv, og de hun kjøper går ned på høykant. Kanskje det hjelper å la barnet velge helt selv?

Favorittene her er cherrytomater, agurk, gulrot, brokkoli og sukkererter. Alt sammen spises rått og helt.

(Hun kan derimot ikke fordra grønnsaker som er ihjelkokt eller most.)

Det var er godt forslag. Har ikke tenkt på det. Takk for tips! Skal prøve ut dette[emoji4]
 
Jeg lager omelettvafler. Der er det paprika og purreløk oppi :)
 
Jeg lager omelettvafler. Der er det paprika og purreløk oppi :)
Åh, de hørtes gode ut! Tilsetter du bare paprika og purreløk oppi en vanlig vaffelrøre, eller gjør du andre forandringer i oppskriften?
 
Grønnsaker i staver med kesamdip eller rømmedip, kokte/moste som du blander i pasta/pizzasaus, smoothie, kjøttkaker etc :) og å få være med og skylle/kutte (kanskje litt tidlig når hun er 2,5), servere etc har hjulpet her. Har heldigvis en som elsker blomkål og brokkoli, og rå gulrøtter.
 
Min på 1,5 er også slik. Sjelden at han spiser middag, men brødmat går ned på høykant. Han er veldig glad i egg og makrell i tomat. Men grønnsaker er vanskelig. Mye tygger han på og spytter, tomat f. Eks. Min strategi er å bare fortsette å tilby, og å skjule grønnsaker inn i tomatsaus etc der jeg kan. Og så får han ikke usunne ting i stedet for middag. I går nektet han f eks middag, og rett etterpå ber han om kjeks. Da blir det nei gitt, og heller tidlig kvelds.
 
Mange gode tips :) Spiser de frukt? Hva med å skjære opp grønt i biter å servere utenom måltid som snack? Smoothies, som en kan gradvid ha litt biter i? Lage purreer for å venne på smaker?
 
Back
Topp