Lager du mat fra bunnen?

M

Moderator Tonje

Guest
Lager du all maten fra bunnen av? Eller bruker du ferdig sauser, gryteretter og lignende?
 
Lager alt fra bunnen. Tar ikke noe lengre tid, og smaker så mye bedre. Mange sauser er også kjappere å lage fra bunnen.
 
Lager fra bunnen i ca 90% av tilfellene. Bruker vi ferdigmat pleier jeg alltid endre/tilsette noe annet :)
 
Lager det meste fra bunnen, eller det vil si min mann gjør ☺ jeg hjelper for det meste til siden jeg ikke er så flink med matlaging...
 
Ja <3 alt skal fra bunnen av her :D
Sauser, supper, bakverk osv.

Supper er nok min desiderte favorittting å lage fra bunnen av! Det er jo så enkelt :O
Du kan lage suppe av alt! :D
Lagde en "sop-i-hop" suppe en gang for noen venniner med rester jeg hadde i kjøleskapet,
bla. gulrot, tomat, løk, hvitløk, søtpotet o.l.
Og det var tydeligvis den beste suppa hun ene hadde smakt på lenge. Så godt, så enkelt, så lett :)
 
Ja, jeg lager det aller meste fra bunnen av. Mannen derimot, er ikke så flink på middager osv, så der blir det gjerne Toro om han har kjøkkentjeneste en dag. Han er rå på gjærbakst da, så vi er aldri tomme for hjemmebakt brød.
 
Varierer veldig.
Saus, grønnsaksuppe, lapskaus, potetsalat, ulike salater, kjøttsaus og alt med bakst lager jeg fra bunnen. Gryterett, lasagne osv bruker vi halvfabrikata
 
Som regel lages alt fra bunnen av. Kan av og til bruke Toro saus. Og har ferdige fiskekaker.
 
Vil du dele noen sauseoppskrifter? [emoji4]

F.eks denne til laks! Nydelig!
Estragon- og sennepssaus
1 dl hvitvin
1 ss sennep, fin
1 ts Colemans sennep, tørr
2 ss crème fraîche
100 g smør
2 ss frisk estragon, finhakket
1 stk sitron
Salt

Ha hvitvin i en kjele, kok opp og la den koke inn til det er igjen ca 2 ss væske.

Visp inn sennep og crème fraîche. Visp inn smør i klatter til du har en tykk saus.

Smak til med finhakket estragon, sitronsaft og salt.

MÅ IKKE KOKE ETTER DU HAR HATT I SMØR! Da skiller den seg.

Ellers er det mange sauser der du bare kan smelte smør, ha i hvetemel og spe i væske og så forskjellig krydder. Det som du kan gi smak til saus med alt ettersom hva som passer i tillegg til krydder er soyasaus, sennep, geitost, sitronsaft.. Bare fantasien setter grenser.
Saus er noe av det siste jeg lager. Noen ganger blir det etter oppskrift, noen ganger etter hvilke krydder som er ellers til kjøttet.

Til andebryst er det godt med en portvinsaus. Da starter du med portvin, har i litt kraft fra kjøttet, litt av samme krydder som du brukte på kjøttet og litt maizena. Kok til den tykner. Veldig lett og veldig godt.

Ellers er det bare å google etter inspirasjon. Syns aldri man gjør noe galt med saus! [emoji6]
 
Lager det meste fra bunnen av. Men mannen elsker toro sin tomatsuppe, og bali kyllinggryte, så da har vi det en sjelden gang også.
 
Lager som regel mat fra bunnen ja. Hender vi bruker ferdigmat når vi har dårlig tid/ikke er i form OL. Men for det meste laget vi maten fra bunn av[emoji4]
 
Lager stort sett måten fra bunn av, men jeg syntes toro sin amerikanske gryterett er god så jeg spiser gjerne den men ingen favoritt hos barna [emoji14]

Ellers så hender det at jeg bruker enkelte sauser fra butikken, både for å møte de andre litt i demmes ønsker og fordi jeg ikke alltid gidder eller orker å lage alt...
 
Middager må lages fra bunn av her pga allergier, men baker helst brød/rundstykker/annen bakst fra halvferdige produkter [emoji4] kaker lager vi veldig sjeldent, men de også lages fra bunn av.
 
Varierer. Lager ofte fra bunnen av, men noen ganger så gidder jeg ikke/har ikke tid/har ikke motivasjon eller fantasi så da blir det Toro eller noe. Saus lager jeg veldig skjeldent. Liker flere av de ferdige, spesielt bearnesaus, dvs ikke pose men saus som man bare kan varme opp.

Husker jeg pleide å kjøpe Toro sin hvit saus-pose, det har jeg heldigvis slutta med :hilarious: Jeg er ganske flink til å lage mat, og klarer å lage det meste, så når jeg fortalte mamma at jeg pleide å kjøpe pose-hvit saus så ble hun helt sjokkert... Hadde aldri falt meg inn å lage den selv av en eller annen grunn :p
 
Oi så flinke dere er som lager alt fra bunnen!:) Her går det for det meste i Toro poser, ferdig fiskegrateng osv, men blir litt fra bunn av innimellom:hilarious:
 
Back
Topp