Strikkehjelp [emoji1348]

Siste spire

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
❤Januarlykke 2022❤
Har noen forslag på en oppskrift som er lett for en nybegynner som kunn kan strikke skjerf?
 
Kan du vrangmasker eller kun rettmasker
 
Kan du økninger og fellinger? Vrangmasker? :)
 
Garnstudio har mange opplæringsvideoer når det gjelder strikking, hekling osv.
 
Har kunnet vrang, men tenker at det grunnleggende må jeg vel lære meg på YouTube om det skal bli noe annet en skjerf [emoji23][emoji85]
Jeg lærte meg også å strikke ved hjelp av YouTube og videoer på garnstudio. :)

Det viktigste å lære seg er økninger, fellinger og vrangmasker. Så fort det er på plass kan du strikke gensere, kofter, bukser - you name it.
Garnstudio har mye oppskrifter, men de er skrevet slik at du må lese hele oppskriften før du begynner.
Til barn bruker jeg mest oppskrifter fra klompelompe og den store guttestrikkboka. (De oppskriftene funker til jenter også)
Nøstebarn sine oppskrifter er også greie å følge.
Ett tips: begynn med noe enkelt uten masse mønster i farger og masker, bare for å få det grunnleggende inn i fingrene før du avanserer. :)
 
Rilletrøje fra Lene Holm Samsøe syns jeg er et fint nybegynnerprosjekt [emoji5]
 
Innser at jeg aldri har strikki noe etter oppskrift, men jeg har noen ganger tegnet mønster selv for å holde styr på tellingen. Tror jeg var 4 da jeg lærte å strikke og da kunne jeg ikke lese så godt:) Da jeg var 8 strikket jeg genser til katten min :D Stakkars. Var liksom aldri naturlig for meg å begynne med oppskrifter.
 
Husker jeg satt som liten pjert og strikket med regla «inn i maska, henter tråden, drar igjennom, puffer ut» gående på repeat for hver maske:) Gikk ikke så fort da.
 
Takk for tips! Da må jeg bare ut å få handlet litt garn og strikkepinner :)
 
Disse sitter som et skudd, bare rettmasker og varer lenge :)

Strikket fler av disse, men må si at jeg personlig er mest fornøyd med de som strikkes som vanlige sokker med hælfelling :) Men fine er de!

92E46E19-6588-4E22-BF2F-E9B243B08DF1.jpeg

Liker disse bedre :)

9E97B7BA-6D74-4DF3-83A8-F3538B42DE7D.jpeg
 
Strikket fler av disse, men må si at jeg personlig er mest fornøyd med de som strikkes som vanlige sokker med hælfelling :) Men fine er de!

Vis vedlegget 240676

Liker disse bedre :)

Vis vedlegget 240677

Jeg er enig i at de er finere, men de har bare ramla av for et godt ord her, dessverre. Er vel forskjell fra unge til unge tenker jeg. Sånne spiralsokker funker forresten også bra.
 
Jeg er enig i at de er finere, men de har bare ramla av for et godt ord her, dessverre. Er vel forskjell fra unge til unge tenker jeg. Sånne spiralsokker funker forresten også bra.

Tenkte jeg skal strikke de litt høyere neste gang, ble litt utålmodig med disse så de er litt korte fra ankelen og opp :) Nøstebarn sine som er nesten opp til kneet sitter godt!
 
Tenkte jeg skal strikke de litt høyere neste gang, ble litt utålmodig med disse så de er litt korte fra ankelen og opp :) Nøstebarn sine som er nesten opp til kneet sitter godt!

Ja, litt lengre skaft er verdt det! Stemmer, de fra Nøstebarn er jo supersøte! Får strikke noen sånne til mini tror jeg.
 
Back
Topp