Årets influensa

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Så satt jeg her da. 1 uke med kraftig influensa. Selv tiltross for at jeg har tatt vaksinen[emoji58]
Formen er dårlig, men får i meg rikelig med drikke.
Det som plager mest er den irriterende hosten.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg fikk dette nå, og ikke nærmere termin. Merker at det er mye tyngre å ha influensa som gravid.

Eneste jeg reagerer på er at legene tar så lett på det at jeg er syk. Hvorfor skal vi vaksinere oss siden influensa er så farlig for gravide, også følger de ikke pasienten opp når h*n først har fått influensa?
Når jeg var innom legen idag så ville de ikke sjekke hjertelyden til lille en gang[emoji848] ikke målte de blodtrykket mitt heller[emoji51]
 
Så satt jeg her da. 1 uke med kraftig influensa. Selv tiltross for at jeg har tatt vaksinen[emoji58]
Formen er dårlig, men får i meg rikelig med drikke.
Det som plager mest er den irriterende hosten.

Jeg priser meg lykkelig for at jeg fikk dette nå, og ikke nærmere termin. Merker at det er mye tyngre å ha influensa som gravid.

Eneste jeg reagerer på er at legene tar så lett på det at jeg er syk. Hvorfor skal vi vaksinere oss siden influensa er så farlig for gravide, også følger de ikke pasienten opp når h*n først har fått influensa?
Når jeg var innom legen idag så ville de ikke sjekke hjertelyden til lille en gang[emoji848] ikke målte de blodtrykket mitt heller[emoji51]

Kan man få influensa når man er vaksinert ?[emoji85] har du høy feber ?
 
Jepp. Det kan man visst. Prosentandelen er lav, men det forekommer[emoji853]
Har bare 38,5. Men er nok til å sette meg ut av spill

Ja det skjønner jeg :) men kanskje de ikke er så bekymret for lille før du får høyere feber ? Aner ikke [emoji85]
 
Ja det skjønner jeg :) men kanskje de ikke er så bekymret for lille før du får høyere feber ? Aner ikke [emoji85]

Ja, det kan være du har rett. Men synes det er rart at jeg ikke får mer informasjon. Dersom tempen stiger tror jeg at jeg ringer føden og får en skikkelig sjekk av lille
 
Har de testet deg og påvist influensa med PCR (virusprøve) eller er diagnosen kun stilt ut fra symptomer og funn? Det er noen få som får influensa selv om de er vaksinert, men det kan jo også hende at du har fått et annet virus som gir liknende (men heldigvis mildere symptomer). Influensasesongen er egentlig ikke skikkelig i gang enda.
Uansett er det gunstig å være vaksinert, for dersom man er så uheldig å faktisk bli smittet av influensa - og blir syk av det - tross vaksine, så får man et mildere forløp og risikoen for komplikasjoner et mye lavere. Så dersom du er av de få skal du i alle fall være glad du er vaksinert - kunne blitt mye dårligere uten vaksine! Om det er en trøst da...[emoji849]
 
Har fått det påvist med prøve ja. Så jeg vet at det er det jeg har[emoji58]

Er vell uansett lite å gjøre med det. Så det eneste jeg kan er å bare vente til det går over.
 
Har fått det påvist med prøve ja. Så jeg vet at det er det jeg har[emoji58]

Er vell uansett lite å gjøre med det. Så det eneste jeg kan er å bare vente til det går over.

Så teit, men da er det som sagt veldig bra at du er vaksinert! Selv om det er kjipt uansett, er det bedre med 38,5 enn 40,5 osv
 
Så kjipt! Derfor jeg ikke tok vaksinen for jeg uansett kom til å få den(typisk meg)

Masse god bedring så håper jeg at formen ikke blir verre! ❤
 
Huff stakkars deg [emoji30]
Jeg har aldri tatt influensavaksinen og husker ikke sist jeg hadde influensa. Men vært forkjølet i vintersesongen noen ganger. Pleier du å få influensa? Skjønner du vil forsikre deg med føden. Rart at ikke legen følger opp ja [emoji29]
 
Jordmor sa til meg at man blir vaksinert mot en av formene for influensa bare, men kan da være uheldig å bli smittet av et annet influensavirus. Derfor må man fylle på hvert år også siden de da gir deg antostoffer mot andre typer influensa fra gang til gang. Masse god bedring i allefall :) Hvil og slapp av og drikk mye vann, og følg med på feberen det er vel det viktigste så får vi håpe du blir frisk snart:Heartred
 
Jeg fikk svineinfluensa når jeg gikk gravid med datteren min for 8 år siden. Trodde jeg skulle dø. Var hos legen x antall ganger for full sjekk og medisinering. Fikk også kraftig bihulebetennelse like før fødselen så da lå jeg med antibiotika og febernedsettende intravenøs mens riene stod på. Husker at jeg tenkte "Nå har jeg kommet til himmelen" da jeg fikk epidural og nesespray :)

Med nr 2 så fikk jeg kraftig hoste når jeg hadde en uke igjen til termin (sånn tørrhoste). Da fikk jeg cosylan på resept av han snille overlegen. Og en barnedose hver kveld var nok til at jeg faktisk fikk sove og ladet opp til fødsel :)
 
Jeg fikk svineinfluensa når jeg gikk gravid med datteren min for 8 år siden. Trodde jeg skulle dø. Var hos legen x antall ganger for full sjekk og medisinering. Fikk også kraftig bihulebetennelse like før fødselen så da lå jeg med antibiotika og febernedsettende intravenøs mens riene stod på. Husker at jeg tenkte "Nå har jeg kommet til himmelen" da jeg fikk epidural og nesespray :)

Med nr 2 så fikk jeg kraftig hoste når jeg hadde en uke igjen til termin (sånn tørrhoste). Da fikk jeg cosylan på resept av han snille overlegen. Og en barnedose hver kveld var nok til at jeg faktisk fikk sove og ladet opp til fødsel :)
Utrolig, feber og fødsel høres ikke helt optimalt ut for å si det mildt!
 
Utrolig, feber og fødsel høres ikke helt optimalt ut for å si det mildt!

Nei, veldig kult var det ikke. Så med nr to så hadde jeg med nesespray i fødebagen. Men jeg hadde en veldig fin fødsel med nr 2. :)
 
Har fått det påvist med prøve ja. Så jeg vet at det er det jeg har[emoji58]

Er vell uansett lite å gjøre med det. Så det eneste jeg kan er å bare vente til det går over.

Man kan få influensa selv om man er vaksinert, men utslaget blir mye mildere enn om man ikke hadde vært det, som nevnt over her.
Da er det jo tross alt en trøst oppe i all elendigheten selv om det er slitsomt.

God bedring.
 
Jordmor sa til meg at man blir vaksinert mot en av formene for influensa bare, men kan da være uheldig å bli smittet av et annet influensavirus. Derfor må man fylle på hvert år også siden de da gir deg antostoffer mot andre typer influensa fra gang til gang. Masse god bedring i allefall :) Hvil og slapp av og drikk mye vann, og følg med på feberen det er vel det viktigste så får vi håpe du blir frisk snart[emoji813]red
Det stemmer ikke helt. Folkehelseinstituttet skriver
"Sesonginfluensavaksine består vanligvis av tre eller fire influensavirustyper: to A-stammer og én eller to B-stammer. Vaksinen står i en særstilling blant vaksiner, fordi den må tilpasses endringene hos virus og derfor forandres fra år til år."

De sier også at beskyttelsen er på opp til 80%, og at man kan være uheldig å få en influensatype man ikke har blitt vaksinert mot.
 
Back
Topp