Mammaperm, pappaperm, ferie?

Solsikke85

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei,

Som den langtidsplanleggeren jeg er, har jeg allerede begynt å tenke på permisjonen.

Vi tenker å ta ti måneder med 100 prosent lønn. Det betyr totalt 49 ukers permisjon. Av disse er tre forbehold mor (tas før fødselen), ti må mor ta og ti må far ta (slik jeg har skjønt det).

Vi tenker å dele slik:

Mor 3 uker + 34
Far: 12 uker

Ifølge mine beregninger vil det si at permisjonen er over 5. februar. Vi har et sterkt ønske om å vente med barnehagestart frem til august.

Det jeg lurer på er om jeg/vi vil kunne ta ut noe ferie for å strekke perioden? Har man krav på like mye ferie det året/de årene man er i permisjon? Jeg vil sikkert kunne ta ut permisjon uten lønn også, dersom det skulle bli nødvendig, men har forstått det slik at dersom man tar over to uker ødelegger man for muligheten til sykepenger, etc. senere.

Noen med erfaringer på dette feltet?
 
Last edited:
Jeg hadde ferie rett etter foreldrepermisjonen sist^^ hadde også mulighet til å stoppe foreldrepermisjoen ha ferie og fortsette foreldrepermisjonen etter det ^^ jeg hadde iallefall ferie året ettet foreldrepermisjonen :) hvis du ikke har fast stilling kan Feriepengene bli redusert året etter da :)
 
Jeg hadde ferie rett etter foreldrepermisjonen sist^^ hadde også mulighet til å stoppe foreldrepermisjoen ha ferie og fortsette foreldrepermisjonen etter det ^^ jeg hadde iallefall ferie året ettet foreldrepermisjonen :) hvis du ikke har fast stilling kan Feriepengene bli redusert året etter da :)

Takk for det! Men betyr det at man kan ta typ ferie for hele året, altså fire-fem uker, rett etter permisjonen?
 
Nav gir deg ferie i 2018 - 4 uker og 1 dag. Og så kan du ta ut ferien for 2019 etter permisjonen. :)
Her blir det nok litt ulønna og ferie, samt at pappan skal ha gradert. Jeg jobber 7 døgn på 14 døgn fri, så da trenger ikke han perm når jeg er hjemme. I tillegg har han jo også ferie å ta ut, så da kan vi skyve det enda mer.
Men det er greit å alliere seg med en stor kalender [emoji23][emoji23]
 
Sist tok jeg ut ferie 4+1 dag i løpet av permisjonen. Da søkte jeg bare om det samtidig som jeg søkte om permisjon.
 
Takk for det! Men betyr det at man kan ta typ ferie for hele året, altså fire-fem uker, rett etter permisjonen?
Det jeg har gjort iallefall ^^ sjefen anbefalte det for da slapp jeg å søke om utsettelse av foreldrepermen for å ta ut ferie ^^ men en venninne av meg skulle ta permisjon uten lønn i flere måner å hun måtte ta ferie iløpet av foreldrepermisjonen for å ha rett på det. Men murlig det varierer fra arbeisdplasser :)
 
Du har krav på 4 uker og 1 dag, som kan legges inn i permisjonen. Bare husk at for året etter vi du få mindre feriepenger om du får alt fra NAV (arbeidsgivere er nok varierende). Greit å tenke på for ferien i 2019.

Man kan miste rettighetene for sykepenger osv ved ulønnet ja, men tror man kan trikse det til litt ved å evnt ta litt gradert. Slik at man deler på det. Var ihvertfall dette jeg fikk beskjed om da jeg vurderte gradert ulønnet med eldste, men ble gravid før permisjonen var ferdig så rakk aldri å jobbe noe.
 
Sniker litt her. Ja,du kan ta ut 4 uker + 1 dag ferie,pluss ferie som du har overført fra året før slik jeg forstår det. NAV har en chatfunksjon som er veldig bra, hør med dem. Vær klar over at det antageligvis er flertall i Stortinget for 14 uker pappaperm, så det virker som det blir vedtatt.
 
Sniker litt her. Ja,du kan ta ut 4 uker + 1 dag ferie,pluss ferie som du har overført fra året før slik jeg forstår det. NAV har en chatfunksjon som er veldig bra, hør med dem. Vær klar over at det antageligvis er flertall i Stortinget for 14 uker pappaperm, så det virker som det blir vedtatt.

Håper så inderlig det ikke blir noe av :-(
 
Et triks for å unngå problemer med å miste rett på sykepenger etter ulønnet permisjon, er å avslutte den ulønnede permisjonen med 4 ukers ferie. Ferie regnes som arbeid, og du opparbeider deg dermed full rett til sykepenger igjen i løpet av de 4 ferieukene.
 
Et triks for å unngå problemer med å miste rett på sykepenger etter ulønnet permisjon, er å avslutte den ulønnede permisjonen med 4 ukers ferie. Ferie regnes som arbeid, og du opparbeider deg dermed full rett til sykepenger igjen i løpet av de 4 ferieukene.
Det går også an og er antagelig den beste løsningen :)
 
Sniker litt her. Ja,du kan ta ut 4 uker + 1 dag ferie,pluss ferie som du har overført fra året før slik jeg forstår det. NAV har en chatfunksjon som er veldig bra, hør med dem. Vær klar over at det antageligvis er flertall i Stortinget for 14 uker pappaperm, så det virker som det blir vedtatt.
Har prøvd å lese litt om den pappa permen. Det høres så fint ut med 4 uker ekstra til far. Jeg regner med det ikke er så fint men blir tatt av felles kota? Har jeg rett i det? Å isåfall blir vi berørt av det når vi søker om permisjon i april?
 
Har prøvd å lese litt om den pappa permen. Det høres så fint ut med 4 uker ekstra til far. Jeg regner med det ikke er så fint men blir tatt av felles kota? Har jeg rett i det? Å isåfall blir vi berørt av det når vi søker om permisjon i april?
Dette er det vel ingen som vet enda siden ingenting har blitt vedtatt. Krf ønsker vel å legge ukene til nåværende permisjon, så kan jo også håpe de får viljen sin der.
Om vi blir berørt av det kommer nok helt an på når det blir vedtatt osv, men syns jo det er rart om det gjør det hvis det blir vedtatt etter at vi har nådd grensen for å søke permisjon (27+0). Må vel bare vente å se hva som skjer.

Om de blir lagt til, så er det jo bare bra om vi får det med oss :)
 
  • Liker
Reactions: M91
Dette er det vel ingen som vet enda siden ingenting har blitt vedtatt. Krf ønsker vel å legge ukene til nåværende permisjon, så kan jo også håpe de får viljen sin der.
Om vi blir berørt av det kommer nok helt an på når det blir vedtatt osv, men syns jo det er rart om det gjør det hvis det blir vedtatt etter at vi har nådd grensen for å søke permisjon (27+0). Må vel bare vente å se hva som skjer.

Om de blir lagt til, så er det jo bare bra om vi får det med oss :)
Ut ifra d eg lese i nyhetene, så blir d som d va før Erna kom te makten. 14 uker pappaperm i den kvoten uker som allerede eksistere, ikkje någe ekstra uker. Personlig synes eg d e dumt å tvinge dette på folk, d e ikkje alle dette passe for. Bedre å få velge sjøl.
 
Jeg synes også at det er dumt at staten skal legge føringer på dette. Jeg skjønner at man ønsker å ordne opp i den vanskelige situasjonen en del pappaer havner i når arbeidsgiver ikke ønsker at de tar ut perm, men tenker løsningen heller er å komme opp med lover som beskytter den nybakte pappaen fra eventuelle sanksjoner, ikke å påtvinge alle familier å følge én mal.

Jeg har av en eller annen grunn alltid innbilt meg at de ti/tolv månedene man har i perm er til mor, og så kommer pappapermen i tillegg. Etter at jeg begynte å sette meg inn i det, ser jeg at realiteten ser helt annerledes ut. Jeg har vært fryktelig innstilt på ti måneder hjemme - og kjenner at jeg IKKE vil være klar for å gå tilbake på jobb etter seks-åtte måneder. Jeg har som mange andre en jobb med høyt arbeidspress og mye ansvar - og telefoner hele døgnet - så jeg kjenner at det første året (eller ti månedene da) har jeg lyst til å være hundre prosent tilstede og la jobb være jobb. Så blir det helt sikkert fantastisk å komme tilbake og begynne å bruke hodet på en litt annen måte igjen :).
 
Last edited:
Ut ifra d eg lese i nyhetene, så blir d som d va før Erna kom te makten. 14 uker pappaperm i den kvoten uker som allerede eksistere, ikkje någe ekstra uker. Personlig synes eg d e dumt å tvinge dette på folk, d e ikkje alle dette passe for. Bedre å få velge sjøl.

Syns det er dumt ja. Nå er det vel slik at mannen ofte tjener mest og, og jo mer perm han har jo mer taper man brått. Ihvertfall om man tar 80% eller man tjener over 6G. Kan være en grunn til at mange velger som de gjør
 
Syns det er dumt ja. Nå er det vel slik at mannen ofte tjener mest og, og jo mer perm han har jo mer taper man brått. Ihvertfall om man tar 80% eller man tjener over 6G. Kan være en grunn til at mange velger som de gjør

Hos oss er det jeg som tjener mest, og vi taper desidert mest økonomisk de ukene jeg er i perm. Spesielt siden vi begge tjener over 6G, men min arbeidsgiver er kjip og betaler ikke mellomlegget, mens mannens arbeidsgiver dekker alt. Det er ingen automatikk i at menn tjener mest. Det er veldig mange par som har det motsatt også.
 
Hos oss er det jeg som tjener mest, og vi taper desidert mest økonomisk de ukene jeg er i perm. Spesielt siden vi begge tjener over 6G, men min arbeidsgiver er kjip og betaler ikke mellomlegget, mens mannens arbeidsgiver dekker alt. Det er ingen automatikk i at menn tjener mest. Det er veldig mange par som har det motsatt også.
Joda, selvfølgelig. Men OFTE sa jeg, for det er realiteten ;) poenget var mest at jeg tror det er grunner for at mange velger som de gjør.

Når det er sagt og, så er det ikke alle arbeidsgivere som vil at kvinnen skal ta permisjon. Har nettopp vært gjennom trussel om oppsigelse osv pga graviditet og permisjon, så ingen automatikk i at det er mannfolka som får motgang når det gjelder permisjon. Like før det ble rettssak...

Og mannfolka har like mye krav på fellesperioden som oss, så da må de stå opp mot arbeidsgiver på lik linje og da.
Det er så mye mer komplisert enn å tvangsdele permisjonen.
 
Joda, selvfølgelig. Men OFTE sa jeg, for det er realiteten ;) poenget var mest at jeg tror det er grunner for at mange velger som de gjør.

Når det er sagt og, så er det ikke alle arbeidsgivere som vil at kvinnen skal ta permisjon. Har nettopp vært gjennom trussel om oppsigelse osv pga graviditet og permisjon, så ingen automatikk i at det er mannfolka som får motgang når det gjelder permisjon. Like før det ble rettssak...

Og mannfolka har like mye krav på fellesperioden som oss, så da må de stå opp mot arbeidsgiver på lik linje og da.
Det er så mye mer komplisert enn å tvangsdele permisjonen.
Oj, og i 2017!? Eg vett ikkje kor du jobbe, men hørres ikkje ut som ein plass for kvinner som ønske barn. [emoji53]
 
Back
Topp