3 vs 4 hjul på vogn

Neidajoda

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
FebbisBebbis2021 ❄️
Samboeren min har ikke tenkt så mye på vogn, før her hin dagen, da han kom i prat med en kollega. Denne kollegaen var knallhard på at det var tre ting som var absolutt must med vogn: Det MÅTTE være tre hjul, og det måtte være håndbrems, og forhjulet måtte være dreibart. Så da var samboer plutselig helt låst på at akkurat sånn måtte vi også ha det...

Jeg prøvde spørre om, ja, vet du hvilket underlag han kollegaen din har trillet på, da?? Men nei, det visste han ikke, men det var da ikke så nøye.

Jeg har lest adskillig mer om vogner enn ham, for å si det sånn, og jeg har lest mye om folk som sier at tre hjul er mye mer ustabilt når man triller på skogsveier med steiner og røtter og gjerne løs grus, samt at man da må ha låst fremhjulet/ene. Jeg har mest lyst på 4 hjul, for jeg kommer til å trille adskillig mer i skogen enn på kjøpesenteret, for å si det sånn...

Hva er deres erfaring med 3 vs 4 hjul? Er det stor trilleforskjell på ujevnt underlag/snø/fortauskanter? Og hva med lagrinsplass under vognen? Er det like god plass under en trehjuling?
 
Foretrekker 4 hjul, med svingbare forhjul. Men vurderer kjøpe babyjogger city elite (3 hjul) når barnet blir større. Ingen erfaring med egne barn da vi fortsatt strever med å bli gravide, men jobbet mye i barnehage og har små småsøsken :)
 
Den eneste vognen jeg noen sinne har trillet var den min søster brukte med 2 stk nevøer. Den hadde 4 hjul, og jeg tror ikke noen av dem var svingbare. Man måtte ihvertfall lette forhjulene fra bakken hver gang man skulle gjøre den minste lille retningsjustering, og det var drittirriterende. Men den trillet jeg bare på asfalt.
 
Jeg har Brio happy duo (4 faste lufthjul), Stokke trailz (4 lufthjul hvor 2 er svingbare), og babyjogger city mini (3 hjul, 1 svingbart). Kort oppsummert: brioen er tungvint å svinge med, babyjoggeren er håpløs på alt annet enn asfalt og kjøpesenter, trailzen er virkelig «the best from both worlds», der har man komforten fra lufthjul, og sneddigheten med svingbare hjul uten at den blir ustø (som 3-hjulinger).
 
Vi har en trehjuling (Babyjogger city elite) og elsker den i all terreng. Vi har hund og går daglige turer på grus og i skog - det er den super til. Den har dog stooore hjul, så kan være litt knotete på kjøpesenter osv. Hadde vi hatt valget nå hadde jeg enten valgt trehjuling igjen eller en firhjuling med svingbare hjul foran. En stor grunn til at vi valgte denne vognen er at den er veldig god som sportsvogn også. Har inntrykk av at veldig mange med firhjulinger kjøper ny vogn når babyen skal over til sportsdelen.
 
Vi har en trehjuling (Babyjogger city elite) og elsker den i all terreng. Vi har hund og går daglige turer på grus og i skog - det er den super til. Den har dog stooore hjul, så kan være litt knotete på kjøpesenter osv. Hadde vi hatt valget nå hadde jeg enten valgt trehjuling igjen eller en firhjuling med svingbare hjul foran. En stor grunn til at vi valgte denne vognen er at den er veldig god som sportsvogn også. Har inntrykk av at veldig mange med firhjulinger kjøper ny vogn når babyen skal over til sportsdelen.

Hva er fordelen med trehjuling vs firehjuling når man har sportsdel?
 
Har 3 vogner med 4 hjul og en vogn med 3 hjul. Kan ærlig si at jeg hadde valgt 4 hjul. Har babyjogger City mini med 3 hjul og den er håpløs bare det er en sprekk i asfalten ( noe det er en del av her). Bruker den mest på eldste i parker( som dyreparken i kristiansand). På yngste bruker vi da Brio smile. I skogen har vi brukt basson med 4 faste og hjemme emmaljunga edge duo med svingbare om sommeren og 4 faste store hjul om vinteren. Det var en skikkelig kabal med eldste ang vogner men har endelig funnet en løsning på hvor og hvem vogn. Men har vogn dilla da. Hehe. Egentlig så hadde emmaljunga edge duo med to understell holdt i massevis.
 
Har 3 vogner med 4 hjul og en vogn med 3 hjul. Kan ærlig si at jeg hadde valgt 4 hjul. Har babyjogger City mini med 3 hjul og den er håpløs bare det er en sprekk i asfalten ( noe det er en del av her). Bruker den mest på eldste i parker( som dyreparken i kristiansand). På yngste bruker vi da Brio smile. I skogen har vi brukt basson med 4 faste og hjemme emmaljunga edge duo med svingbare om sommeren og 4 faste store hjul om vinteren. Det var en skikkelig kabal med eldste ang vogner men har endelig funnet en løsning på hvor og hvem vogn. Men har vogn dilla da. Hehe. Egentlig så hadde emmaljunga edge duo med to understell holdt i massevis.

signerer denne :) Har kjøpt Emmajunga Edge Duo med svingbare framhjul som kan låses. Da får du alt i ett på en måte. Syns trehjulsvogner vi så på virket ustødige, og med hund på trilletur, var jeg redd vogna kunne bli dratt over ende. Ikke at bikkja er så udugelig, men det kan jo skje ting :p Vi bor også langs grusvei, og det meste av trilleturene kommer til å skje på grus og i skogen. Et vennepar av oss bor ikke så langt unna, og de er utrolig fornøyd med samme understell som vi har kjøpt :) Også på grus og i skog!
 
Synes personlig hjul med 3 hjul er livsfarlig og ustabile men noen er jo stabile sikkert såklart men jeg sverger til fire jul, fremme hjul er svingbare [emoji106]Elsker min Brio smile :) britax happy heter vel den nå, Hehe jeg følgjer ikke med.
 
Vi hadde simo kombi til å begynne med. Hata den, tung vogn i seg selv, tung og trille og tung å svinge. Med 4 faste hjul.
Kjøpte Brio smile med 4 hjul, hvor to var svingbare. Elska vogna og brukte den kjempemasse. Måtte ha ny vogn når gutten var 2 år, da den ble for liten til han. Sa ble det babyjogger city elite med 3 hjul og er like fornøyd med den. Aldri hatt noe problem i skog og på ulent terreng. Vi har også hunder, så blir noen turer.

Personlig ville jeg hatt en vogn med 4 hjul hvor de to foran er svingbare. Veldig få med 3 hjul du kan ha sportsdelen begge veier også, om det i det hele tatt er noen?
 
Har hatt en emmaljunga med fire låste hjul og en bumbleride trehjuling. Den siste var best for meg. Helt super i skogen, på bussen og på gangveien. Men på ujevnt underlag må man ha to hender på vogna med en trehjuling. Firhjulingen var slitsom i snøen, slitsom på bussen og tung i svingene. Men stabil. Har kjøpt Tfk til den nye babyen. Gleder meg :)
 
Så en trehjuling velte inne i t-banevogna da det ble brems. Datt over med barn og diverse. Så det blir nok ustabilt for meg, tenker jeg.
 
Back
Topp