Vekstkontroll

stjernebarn

Forelsket i forumet
Noen som har vært på vekstkontroll rundt uke 38? Hva gikk det evt. ut på og hvor stor målte di babyen til å være? Er spent på om målingene stemmer osv.
Legen var bekymret for at magen min som var så stor, mens jordmor mener babyen er innenfor normalen. [emoji28] Ser godt på kurven hvem som har målt. 3 leger har målt utenfor normalen og jordmødre innenfor.
 
Sånn jeg har forstått det kan det bli vanskelige å måle når man blir større. Fått høre dette masse da magen min også plutselig skøyt fart og vokste seg utenfor grafen der :hungry: Det jeg har hørt er at det kan bli vanskeligere å treffe kanten på skambeinet og da blir det vanskeligere å få riktig mål.

Min mage er kjempestor, men lillegutt har først nå vokst seg opp til å ligge på kurven der han skal ligge :happy: Starter uke 37 i morgen og ser ut som om jeg er godt over overtid :hilarious: Og det er sant!
 
Jeg skal på fredag(tror jeg), da er jeg 37+6. Lege og jm har målt ganske likt her, men er over det farga området. Nysgjerrig på hva de finner.
 
Var på UL idag 37+3. Estimert til 2970g, veksavvik på -1% [emoji1] men som gyn sa, måler han 2 mm feil utgjør det 4% og ganske mange gram. Så han sa sånn ca rundt en 3 kg en plass. Pluss minus hundre gram.
 
Er vekstkontroll noe alle blir sendt på?

Her ligger SF målet laaaangt oppe på grensen mellom hvitt og lyselilla sist jeg målte.
Men har ikke fått beskjed om at jeg må inn på kontroll?!

Er 37+0 i morgen.
 
Er vekstkontroll noe alle blir sendt på?

Her ligger SF målet laaaangt oppe på grensen mellom hvitt og lyselilla sist jeg målte.
Men har ikke fått beskjed om at jeg må inn på kontroll?!

Er 37+0 i morgen.
Nei. Tror bare det er dersom du ligger så og så mye over det fargede/stipla området. Jeg tenker at det uansett er positivt med ein ekstra kontroll om at lille i magen har det bra. [emoji4]
 
Er vekstkontroll noe alle blir sendt på?

Her ligger SF målet laaaangt oppe på grensen mellom hvitt og lyselilla sist jeg målte.
Men har ikke fått beskjed om at jeg må inn på kontroll?!

Er 37+0 i morgen.
Det er vel hvis du ligger utenfor, eller har en plutselig endring i kurven. At den flater ut eller stiger fort. Evnt andre medisinske årsaker.
 
Nei. Tror bare det er dersom du ligger så og så mye over det fargede/stipla området. Jeg tenker at det uansett er positivt med ein ekstra kontroll om at lille i magen har det bra. [emoji4]
Det er vel hvis du ligger utenfor, eller har en plutselig endring i kurven. At den flater ut eller stiger fort. Evnt andre medisinske årsaker.
Skal på kontroll hos JM i morgen, får høre med henne om hun syntes jeg burde sjekke hvor stor hun inni der er. Hun kjennes i hvertfall stor ut :hilarious:
 
Mine har alle ligget helt på toppen av det fargede feltet, og vei ca 3000 ved fødsel så å ligge høyt på skjemaet har tydeligvis ikke noe å si for mine e født på termin nesten og eg har hatt liten mage med alle. Ene legen presterte å mene at denne ungen e stor siden kurven ligger høyt mens jordmor mener ungen blir nok som sine søsken.
 
Var på UL idag 37+3. Estimert til 2970g, veksavvik på -1% [emoji1] men som gyn sa, måler han 2 mm feil utgjør det 4% og ganske mange gram. Så han sa sånn ca rundt en 3 kg en plass. Pluss minus hundre gram.
Kordan kan det være vekst avvik? Sier jo at de vokser 250g i uken de siste ukene og fra 3000 til 4500 er innen for normalen. Mine var rundt 3000 ved fødsel og de har ikke vært beregnet som små hehe nei dette helsesystemet skjønner eg ikke meg på hehe
 
Med første fikk jeg ca +20% så de mente ca 4,2 men da en uke etterpå kom han ut som 4745 så en halv kg feil da....

Ho her ligger på -1 % nå så er spent til uka for da skal jeg tilbake igjen :D
 
Kordan kan det være vekst avvik? Sier jo at de vokser 250g i uken de siste ukene og fra 3000 til 4500 er innen for normalen. Mine var rundt 3000 ved fødsel og de har ikke vært beregnet som små hehe nei dette helsesystemet skjønner eg ikke meg på hehe

De regner alltid "avvik" utifra "gjennomsnittsvekta" som er 3550g til termin ellernoe... [emoji28] ikke noe å bry seg om igrunn før den kommer over/under 15-20% .
 
De regner alltid "avvik" utifra "gjennomsnittsvekta" som er 3550g til termin ellernoe... [emoji28] ikke noe å bry seg om igrunn før den kommer over/under 15-20% .
Glad jeg slipper slike bekymringer :happy: hadde bare min vekt hatt litt vekst avvik hehe sukker mamma ikke sukker baby :facepalm::playful:
 
Back
Topp