Når bør barnet få mobil?

M

Moderator Steffen

Guest
Hvilken alder er den riktige å gi barnet mobil i? Hvorfor - og hvorfor ikke?
Så en tråd her på generelt om smartklokke med ringe- og smsfunksjon, med argumentasjon om at dette var bedre enn mobil. Hva som gjør at dere heller vil bruke en slik klokke enn en faktisk mobiltelefon? :)
 
Mi fikk mobil når hu var 8 år. Da skulle hu være hjemme alene etter skolen i en times tid og innimellom mer. Vi har ikke hustlf. Så en måte må vi få tak i hverandre på :) Hu er 11 år nå og har god respekt for tlf og regler for den
 
Jeg vil vente så lenge som mulig. Kan hende vi kjøper en husmobil rett og slett fordi vi ikke har hustelefon og det kan gjøre at vesla kan være alene hjemme litt av og til og har mulighet til å nå oss, og denne kan hun evt. låne med seg av og til, uten at den er hennes. Men at hun skal få disponere noe mer selv, det vil jeg drøye så lenge som mulig med. Syns 12 er mer passende til det, men jeg har sagt til henne at jeg syns hun skal bli minst 10. Det har hun tolket som at "når jeg blir 10 skal jeg få mobil", så det må vel kanskje bli sånn da... :p Hun er 8 nå, og flere på hennes alder og yngre har egne mobiler.
 
Vår eldste fikk nå når han ble ni

Fordi han går alene hjem fra skolen til tomt hus og jeg vil vite når han er hjemme. Og evt gått andre steder.

Nabojenta på seks har sånn klokke, men det får ikke vår jente på samme alder.

Jeg ser fordelen i form av at telefonen glemmer han hvor er. Men telefon får de jo ikke ha/bruke på skolen, så skal de inndra klokka da? Eller ha en annen klokke til vanlig bruk på skolen og den klokka til å ringe med og da glemmer de den like fort som telefonen.
 
Eldste fikk når han begynte på skolen. 6 år. Vet ikke når de to yngste får. Blir når vi føler det er riktig for dem og oss
 
Tenker det er greitt når de begynner å gå hjem alene, og er alene en stund før vi kommer hjem. Men er en stund til her da, da eldste bare er 4 [emoji14]
 
Ser ikke hvorfor mange mener at man skal vente så lenge som mulig med dette, og da skal det helst være en ganmel mobil[emoji85]ikke bare her altså men var en lignende diskusjon på facebook her om dagen[emoji57] her fikk frøkna mobil sommeren hun begynte i 1klasse[emoji5] en iphone, lett å bruke og liten og lett i lomma. Nå skal det sies at hu tok buss hjem og var alene hjemme noen timer allerede fra første klasse, men vi hadde nok kjøpt mobil alikevel[emoji5] ser ingen grunn til å vente
 
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg tenker at jeg vil vente med mobiltelefon! Kanskje på grunn av at jeg ikke hadde mobiltelefon når jeg var så ung selv, og nekter litt å innse at tidene forandrer seg :p Det var jeg som startet den tråden om smartklokke, og jeg tenker vel at en mobil gir så mange flere muligheter både for å bruke penger, spill og internett og greier enn en slik klokke. De kan heller leke med vennene sine enn sånne spill og internettsaker på telefonen! :p Men når har jeg jo ikke barn enda heller, så mulig ting har endret seg når vårt mars 2018-barn har blitt 6-7 år.. :)
 
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg tenker at jeg vil vente med mobiltelefon! Kanskje på grunn av at jeg ikke hadde mobiltelefon når jeg var så ung selv, og nekter litt å innse at tidene forandrer seg :p Det var jeg som startet den tråden om smartklokke, og jeg tenker vel at en mobil gir så mange flere muligheter både for å bruke penger, spill og internett og greier enn en slik klokke. De kan heller leke med vennene sine enn sånne spill og internettsaker på telefonen! :p Men når har jeg jo ikke barn enda heller, så mulig ting har endret seg når vårt mars 2018-barn har blitt 6-7 år.. :)

Her brukes telefonen til samtaler, sms med venner og oss foreldre. Om den brukes med venner er det pokemonjakt (som har dabbet en del av) eller så tar de bilder sammen[emoji5] så heldigvis sitter de ikke klistra på hver sin telefon og spiller[emoji23] skjønner hva du mener der altså, vi ser også helst at de leker sammen og finner på noe når de er fler, så får man heller ha spilltid alene[emoji5]
 
  • Liker
Reactions: LSB
Min på 9 år fikk i sommer, men da en gammel tlf som ikke er Android eller touch. Han fikk den fordi han skal være litt hjemme alene etter skolen før vi kommer hjem fra jobb :)
 
Ser ikke hvorfor mange mener at man skal vente så lenge som mulig med dette, og da skal det helst være en ganmel mobil[emoji85]ikke bare her altså men var en lignende diskusjon på facebook her om dagen[emoji57] her fikk frøkna mobil sommeren hun begynte i 1klasse[emoji5] en iphone, lett å bruke og liten og lett i lomma. Nå skal det sies at hu tok buss hjem og var alene hjemme noen timer allerede fra første klasse, men vi hadde nok kjøpt mobil alikevel[emoji5] ser ingen grunn til å vente
Samme syns jeg ang det med gammel tlf.

Hu fikk akkurat nyeste modell av en touch tlf. Men en touchtlf ble det. Er det det går i uansett så kunne vel like gjerne lære seg den med en gang syns jeg da. Nå fikk hu en ny større og bedre modell til 11 årsdagen da :)
Og lillesøster på 6 år har fått den gamle touchtlf hennes å øve seg på.
 
Eldste som nå er litt over 7 fikk min gamle da han var 6 og et halvt. Til å ringe oss med når han kommer hjem fra skolen til tomt hus, synes det er greit å ha når man ikke har hustelefon lenger. Nå som vi har kutta i SFO til 40% så skjer dette flere ganger i uka. Han klarte å knuse den tlf så han fikk kjøpe en ny brukt smart telefon for bursdagspenger. Synes det var et fint valg av han, da lærte han litt om penger også. Mobilen ligger stort sett hjemme, men har fått ta den med enkelte ganger han har gått for å ringe på hos venner jeg ikke helt vet om er hjemme eller at det passer med besøk. Jeg kan jo selvfølgelig melde med foreldrene, men synes det er litt fin selvstendighetstrening.

Synes de burde få mobil når det faktisk er et behov for det.

Her er det ikke lov med smartklokker på skolen på samme måte som med mobil, så jeg føler egentlig det blir litt bortkasta å kjøpe. Han hadde besøk av en i går med klokke og det første som skjedde når de begynnte å leke var at han tok klokka av å la den på gulvet så jeg måtte putte den i jakkelomma hans for å være sikker på at den ble med hjem ;)
 
Min eldste blir 5 nå om 10 dager og han sier redan nå nær eg børjar på skolan 1 klasse kan eg få mobiltelefon da. Vå får se nær det er behov før det
 
Jeg fikk min første mobiltelefon i førsteklasse på barneskolen, mener jeg var 7 år.. men jeg fikk ha den hele tiden å ble en del tulleringing.
Jeg tenker at når barnet begynner på skolen er det greit å ha noe å kunne kontakte foreldre med, skulle det vere nød så er det greit å kunne kontakte mamma eller pappa. Husker tanteungen min fikk en veldig enkel mobiltelefon når hu bynte i førsteklassen den fikk hu ha med på skolen å den skulle ligge avslått i sekken, hu fikk kun lov å bruke den til å ringe om det var viktig eller om hu var dårlig etc.. jeg synes det var en veldig grei avtale å tenker at når mitt barn begynner på skolen så skal jeg gi henne en telefon hun kan ringe med om det skulle være noe.

Men at et barn på 7-8 år skal sitte med nesa i telefonen å spille hele dagen blir feil..
 
Fikk når barnet var 6, kjekt å få kontakt etter skolen. Og i dag foregår veldig mye lek med telefonen, synes man skal slutte å romantiserer vår barndom og tenke at våre barn også skal leke sånn. Verden fungerer ikke slik lenger, digitaliseringen har kommet for p bli bare å akseptere den.
Jeg har flere ganger undret meg over leken som foregår, så mange dype samtaler som de får til mens de sitter på sin telefon. Jeg har ingen regler på at gå ut å klatre, det gjorde jeg når jeg var liten. Jeg er ikke liten lenger, det er en ny tid nå :)
Jeg var 13 når jeg fikk telefon, det var uvanlig den gangen men jeg brukte den mye :)
 
Back
Topp