Klompelompe spørsmål

Hvordan gikk det med jakken? Jeg har akkurat begynt på den og, måtte ha tolk for å forstå mønsteret også, men nå tror jeg at jeg har kontroll :) I alle fall enn så lenge :p
Har ikke strikket noe mer. Men ser i en kommentar lenger opp her at "minsten jakken" så skal man øke på annenhver pinne, så tenker jeg gjør det på go'klompen jakken også, så får jeg se hvordan den blir. Har ingen "tolk" i nærheten jeg kan spørre hvordan man strikker barneklær (siden det er hemmelig at vi er prøver på barn :p ).
 
Har ikke strikket noe mer. Men ser i en kommentar lenger opp her at "minsten jakken" så skal man øke på annenhver pinne, så tenker jeg gjør det på go'klompen jakken også, så får jeg se hvordan den blir. Har ingen "tolk" i nærheten jeg kan spørre hvordan man strikker barneklær (siden det er hemmelig at vi er prøver på barn :p ).

Ja det stemmer, øker på pinne 1 og 3 i mønsteret :) blir en veldig fin jakke, er kommet til delingen av ermene nå og gleder meg veldig til å se det ferdige resultatet :)
 
Ja det stemmer, øker på pinne 1 og 3 i mønsteret :) blir en veldig fin jakke, er kommet til delingen av ermene nå og gleder meg veldig til å se det ferdige resultatet :)
Så flink du er da :) Gleder meg til å se hvordan din blir :)
Skjønte ikke helt den tegninga som skulle vise hvordan man skulle strikke det kastene fra forrige runde. Følte de sto i feil rekkefølge og greide ikke få til samme hvor nøye jeg prøvde å følge tegningene. Får spørre noen jeg kjenner etter hvert :) Eller bare strikke det som jeg tror/føler for og se hvordan det blir :p
 
Så flink du er da :) Gleder meg til å se hvordan din blir :)
Skjønte ikke helt den tegninga som skulle vise hvordan man skulle strikke det kastene fra forrige runde. Følte de sto i feil rekkefølge og greide ikke få til samme hvor nøye jeg prøvde å følge tegningene. Får spørre noen jeg kjenner etter hvert :) Eller bare strikke det som jeg tror/føler for og se hvordan det blir :p
Ja ser den, jeg ble litt forvirret også, så søkte opp på YouTube ;)
 
Følger denne:) er jo ikke lenge til den siste bokakommer nå :)
 
Følger denne.:) Jeg er nybegynner i strikking, men har nettopp kjøpt den andre boka av klompelompe (har den første også), men tør ikke å begynne på noe ennå for syns alt ser så altfor vanskelig ut med forskjellige mønster osv. Bare det å strikke en shorts syns jeg virker vanskelig.
 
Skulle gjerne assistert litt her, har Klompelompeboka nedpakka akkurat nå. Den første er det dessverre litt feil i. Og-det er ikke alltid god design er sammenliknbart med godt skrevne mønstre, dessverre. Men håper det er blitt bedre i bok nr 2, da. Men YouTUbe er en god kilde til å lære seg nye teknikker, og mange av de store garnprodusentene har instruksjonsvideoer. Pickles har også det, for det meste av teknikker :)
 
Jeg holder på å strikke Mia shorts fra Klompelompeboka nr.2, og har snart kommet så langt at jeg skal felle av de 6 maskene mellom beina. Hvordan gjør jeg det?

Og et spørsmål til. Når jeg skal strikke beina så står det at jeg skal bytte til settpinner nr 4, hvordan gjør jeg det?

Hilsen en nybegynner [emoji4]
 
Jeg holder på å strikke Mia shorts fra Klompelompeboka nr.2, og har snart kommet så langt at jeg skal felle av de 6 maskene mellom beina. Hvordan gjør jeg det?

Og et spørsmål til. Når jeg skal strikke beina så står det at jeg skal bytte til settpinner nr 4, hvordan gjør jeg det?

Hilsen en nybegynner [emoji4]
Nå stod det plutselig helt stille I hodet mitt til å forklare fellingene mellom bena. Jeg må nesten lese oppskriften og komme tilbake til deg der hvis ingen andre her kan forklare det [emoji4]

Uannsett.. når du skal bytte til pinne nr 4 begynner du bare å strikke over på pinne nr 4 når den tid kommer fra de pinnene du bruker nå[emoji4] akkurat slik du gjør nå. Bare bytt ut nr du har som du strikker maskene over på nå til pinne 4 [emoji4]
 
Strikker minstenjakken til gutt i den minste str. Har økt 15 ganger. Men så står det at jeg skal sette de 41(!) maskene til ermer på hjelpepinner. Jeg har bare 37 masker i hvert ermefelt og jeg er ganske sikker på at jeg har økt riktig og riktig antall ganger? Står også at det skal være 120m til sammen på pinnene når maskene til ermene er tatt av, og det stemmer hos meg dersom jeg trekker fra 82m. Hvor henter jeg de 4 maskene jeg mangler på hver erme fra?
 
Begynte å strikke Søtnoslua i dag. Det jeg lurer på er om noen andre har strikket den? Strikket dere rundt og rundt eller frem og tilbake? Siden det ikke står noe spesifikt så tenkte jeg at man skulle strikke frem og tilbake, så begynte på det. Men så ser jeg at det ikke står noe om montering. Ser i oppskrifta at det står "omgang" betyr det rundt og rundt? Hvis det betyr det så må jeg kjøpe nye strikkepinner for man skulle ha rundpinner på 40cm...

Du kan fint bruke en 80 cm rundtpinne på et slikt arbeid, bruk magic loop ;) Kjempe greit å bruke istedenfor strømpepinner :D
 
Du kan fint bruke en 80 cm rundtpinne på et slikt arbeid, bruk magic loop ;) Kjempe greit å bruke istedenfor strømpepinner :D
Tør ikke å begi meg utpå noe magic loop enda :)

Ferdig med lua, var strikke rundt og rundt. Nå må jeg bare lære meg hekling så den får en fin liten blomst på :)
 
Tør ikke å begi meg utpå noe magic loop enda :)

Ferdig med lua, var strikke rundt og rundt. Nå må jeg bare lære meg hekling så den får en fin liten blomst på :)

Ser skumlere ut enn det er ;)
Jeg bruker kun magic loop til min prosjekt som skal strikkes med strømpepinner, hater strømpepinner, de dette alltid ut :p

Hekling er kjempe lett å lære seg ;)
 
Hjelp!! Jeg har begynt å strikke Kvalavågdress i strl 0-3 mnd. Nå skal felles for andre gang, og mønstret stemmer jo ikke lengre. De ulike bordene blir ikke symmetriske når det skal økes 40 m i alle størrelser. Har noen andre strikket denne?
 
Hjelp!! Jeg har begynt å strikke Kvalavågdress i strl 0-3 mnd. Nå skal felles for andre gang, og mønstret stemmer jo ikke lengre. De ulike bordene blir ikke symmetriske når det skal økes 40 m i alle størrelser. Har noen andre strikket denne?
Har ikke den boka oppskrifta står i og har ikke strikket den. Men de har kommet med noen rettelser i de forskjellige bøkene
https://klompelompe.no/rettelser/
Og rettelser til den dressen du strikker står her
https://klompelompe.no/wp-content/uploads/2016/09/rettelser-opplag2.jpg
 
Har ikke den boka oppskrifta står i og har ikke strikket den. Men de har kommet med noen rettelser i de forskjellige bøkene
https://klompelompe.no/rettelser/
Og rettelser til den dressen du strikker står her
https://klompelompe.no/wp-content/uploads/2016/09/rettelser-opplag2.jpg

Jeg jobbet meg rundt problemet. Kan ikke se at rettelsen forandrer saken, ved første økning er det blitt flere masker,og for å få "spissene" over hverandre må det legges til noe i mønsteret. Fant en løsning på det,men irriterende når mønsteret ikke stemmer.
 
Jeg jobbet meg rundt problemet. Kan ikke se at rettelsen forandrer saken, ved første økning er det blitt flere masker,og for å få "spissene" over hverandre må det legges til noe i mønsteret. Fant en løsning på det,men irriterende når mønsteret ikke stemmer.
Veldig irriterende når det ikke stemmer. Men bra du fant en måte å gjøre det på.
 
Et kjapt spørsmål. Strikker vinterkongledressen nå, og den strikkes ovenfra og ned. Har kommet til bena, og har alt på rundpinne ennå. Nå skal jeg felle av 5 masker i skrittet for å skille bena. Disse fem maskene har jeg hatt mellom markører så jeg vet hvilke masker det er, men problemet er at det står at alle fem maskene skal felles på 1 omg. Hvordan feller jeg da 5 masker rett etter hverandre?


Legger til at jeg er nybegynner så dersom du vet svaret, gi det gjerne inn med tskje [emoji23]
 
Back
Topp