Matpakke-inspirasjon

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg får hjem matpakker med mesteparten av maten oppi. Rakk ikke. Var ikke sulten. Han har 20 minutter på skolen. Burde holde til ei skive og den frukta han får. Deler av frukta sparer han evt til sfo. Men tilsammen spiser han kanskje 1 skive og en frukt på en hel skoledag inkl sfo.

Mellomste går i bhg enda og har bare hatt matpakke på to prøvedager på skolen og da har de hatt kort tid til å spise, men åpenbart rekker hun ca en halv skive på et kvarter.

Dette lover ikke bra
Jeg må finne på noe

Vi snakket på vei hjem. Fra høsten blir skolemelk til skolelyst og vi kan velge joghurt 1 eller 2 dager i uka som kan kombineres med musli i en boks i sekken. Jeg kan bake pizzaboller. Og Google oppskrift på matmuffins

Men hva finner jeg på i august når tre barn (for yngste begynner samtidig i bhg og da ikke en med "fullpensjon" som de andre har gått i) skal ha matpakker og jeg helst ikke vil kaste 1,5-2 matpakker hver ettermiddag? Hva fristende og sunt kan jeg finne på? Jeg ser meg blind. Frukt og grønt vet jeg. Men nå har i alle fall eldste pr nå skolefrukt da.

Han forteller om ei i klassen som har med sjokolademuffins og viser frem for å friste klassen før hun spiser, men det har muligens vært reaksjoner fra lærer for det er ikke sånn åpenlyst "se hva jeg skal kose meg med"-kroppsspråk idet siste. Det er ikke det jeg vil, lande på sukker og sjokolade. Det er ikke aktuelt å levere en pakke fine polarbrød og en speutrflaske med syltetøy som jeg observerte en i klassen fikk en morgen.

Men noe mat som spises!! Og metter og er bra for kropp og hode.
 
Jeg tror denne må dras opp igjen!!:)

Her er det jeg som skal lage matpakke til meg selv, ungene får i bhg.
Det eneste jeg kan tenke meg er sånne rundstykker fra bakehylla på butikken, skjærer de opp og fryser ned. Smør og skinke eller egg:)
Datteren min på fem liker banan, fårepølse og baconost best. Epleskiver er også populært.

20 minutter er jo egentlig ganske kort tid for de å spise på! Med masse folk rundt seg.
 
Jeg hadde en fin diskusjon med min mor om dette som jobber i barnehage. Hennes råd er: lag matpakken så j***** enkel som mulig! Ikke overfyll den med masse valg! Hun fortalte at de barna hun opplevde spiste maten uten noe knyss, var de som feks kun hadde salami hver dag. Pålegg må være enkelt og kun d barna elsker! Ikke fyll opp med alskens rart så valgene blir for mange, for da velger de ingentong til slutt for øya er Mette!
 
Middagsrester er en god variasjon. Greit å lage litt ekstra når man vet man har noe som egner seg å putte i matboksen. Pastaskruer, kjøttboller, fiskepudding, omelett...
 
Jeg hadde en fin diskusjon med min mor om dette som jobber i barnehage. Hennes råd er: lag matpakken så j***** enkel som mulig! Ikke overfyll den med masse valg! Hun fortalte at de barna hun opplevde spiste maten uten noe knyss, var de som feks kun hadde salami hver dag. Pålegg må være enkelt og kun d barna elsker! Ikke fyll opp med alskens rart så valgene blir for mange, for da velger de ingentong til slutt for øya er Mette!
I barnehagen kanskje.

Men vi har hatt lange perioder med "to med brunost" til eldstemann på skole/sfo og kastet opptil 1,5 av dem daglig. Og han elsker brunost

Jeg vil prøve noe annet enn den tilnærmingen.

Lillemor i bhg spiser frokost hjemme og får da lunsj i bhg så hun har ikke matpakker enda
Og spiser helst brød uten pålegg uansett. Bare smør


Men veien til å få min åtteåring til å spise var i alle fall ikke "holde det enkelt og uten valg"
 
Men hva gjør at han ikke spiser når det er favorittpålegget? så lenge det er noe han kan spise så har han jo muligheten og vil vel velge å spise når han er sulten? Veldig kjipt å kaste, helt enig altså!

Kanskje dere kan prøve en slags wrap med skinke, kremost, salat og lignende. Som skjæres i små biter. Eller bruke rømme, pesto eller salsa å smøre med, jeg vet ikke hva som er godt.. kylling. Tacorester. Ost.
Minipaier. Horn fylt med mye forskjellig. Potetkaker (lomper) med smør og litt sukker. Selvfølgelig må det meste være sunt. Og man trenger ikke ha en av de mer spennende tingene hver dag, bare innimellom:)


Jeg selv liker forresten ikke brødmat. Det må være myk loff eller nyristet hva som helst. Kresen på pålegg. Liker ikke det jeg kan spise til frokost, når det har vært pakket.

I bhg fikk jeg ha flatbrød og en smørpakke. Jeg gikk gjerne hele dagen på barneskolen uten å spise annet enn gulrøtter. Og kanskje knekkebrød jeg smurte selv med smør. Kan ikke huske at jeg sultet.

Husker jeg ble dårlig da jeg overnattet borte fordi jeg bare likte middag og greide ikke spise frokost eller lunsj.
 
Jeg hadde en fin diskusjon med min mor om dette som jobber i barnehage. Hennes råd er: lag matpakken så j***** enkel som mulig! Ikke overfyll den med masse valg! Hun fortalte at de barna hun opplevde spiste maten uten noe knyss, var de som feks kun hadde salami hver dag. Pålegg må være enkelt og kun d barna elsker! Ikke fyll opp med alskens rart så valgene blir for mange, for da velger de ingentong til slutt for øya er Mette!
Når jeg leser det så tenker jeg at de ungene er bare litt annerledes og mer sulten sannsynligvis:p men er enig i det at det er litt vel mye dilling med maten og å få det til å virke fristende og gøy.! Oppdaget selv at vi måtte slutte å spørre 2-3 åringen hva hun ville ha på skiva hver gang for hun trengte å slippe å bestemme det:hilarious:<3
 
Grove vafler hvis de liker det. Jeg liker det i hvert fall ikke kaldt, men kanskje vaffelutseendet gjør at barna spiser det:p :)
 
Om jeg visste hvorfor han ikke spiser selv om han liker (favoritten er det ikke, det er sjokoladepålegg men det får han altså ikke)

Men brunost hjemme og brunost etter noen timer i en matboks er ikke det samme. Og jeg tror det kan være noe av det. Bare at han ikke innser det....

Jeg gidder ikke dille mye for å få maten gøy, men har unger på grensen til. Eller over grensen, undervekt. At de spiser mer enn en halv skive og nesten et eple på en hel skoledag (med sfo) er viktig
 
Om jeg visste hvorfor han ikke spiser selv om han liker (favoritten er det ikke, det er sjokoladepålegg men det får han altså ikke)

Men brunost hjemme og brunost etter noen timer i en matboks er ikke det samme. Og jeg tror det kan være noe av det. Bare at han ikke innser det....

Jeg gidder ikke dille mye for å få maten gøy, men har unger på grensen til. Eller over grensen, undervekt. At de spiser mer enn en halv skive og nesten et eple på en hel skoledag (med sfo) er viktig
Er middagsmat et alternativ? F.eks. rester, pastasalat, pitabrød med fyll eller ligenende?
Eller hjelper det å bytte brødskivene med rundstykker/wraps? Så blir det litt mer spenende kanskje?
Kunne han vært interresert i noe litt mer "sandwich" aktig? Bruk smør/majonese/pesto, salat og andre grønnsaker, så noe kjøttåplegg og ost? Eller er det like kjedelig for guttungen?
Eller hva med kokt (og skrelt) egg?

Jeg var selv sånn en som ikke spise særlig med lunsj i skoletiden (og hadde en fast søppelkasse på vei til skolen til frokosten også). Jeg har traumer av Gildes Familieskinke, som var standarden her :p
 
Er middagsmat et alternativ? F.eks. rester, pastasalat, pitabrød med fyll eller ligenende?
Eller hjelper det å bytte brødskivene med rundstykker/wraps? Så blir det litt mer spenende kanskje?
Kunne han vært interresert i noe litt mer "sandwich" aktig? Bruk smør/majonese/pesto, salat og andre grønnsaker, så noe kjøttåplegg og ost? Eller er det like kjedelig for guttungen?
Eller hva med kokt (og skrelt) egg?

Jeg var selv sånn en som ikke spise særlig med lunsj i skoletiden (og hadde en fast søppelkasse på vei til skolen til frokosten også). Jeg har traumer av Gildes Familieskinke, som var standarden her :p
Pastasalat har han tradisjonelt sett spist opp. Pitabrød kunne vi prøvd ja. Ja. Finne på litt forskjellig i høst.
 
Nettmøte med Hanne Buxrud i morgen om god, sunn og kjapp hverdagsmat. Også matpakker. Spør henne gjerne om tips og oppskrifter på noe godt du kan putte i matboksen.
 
Back
Topp