Hvordan var din sa?

sb88

Glad i forumet
Julibarna2014
Jeg er 11+6 i dag og begynte å blø litt i går. Murring har kommet og gått siden i går. Blødningene er ikke kraftige, men jeg regner med det tar seg opp etterhvert.

Jeg har aldri hatt en SA før, så dette synes jeg er kjempe skremmende[emoji20] Også siden jeg er såpass langt på vei. Jeg hørte hjerteslag med doppler 9+2 og 9+3, men hørte aldri mer etter det, så tror rett og slett barnet døde i uke 9 en gang.

Jeg vet at noen blør uten at det er noe farlig, men jeg er ganske sikker på at dette ikke går veien.

Kan noen fortelle meg hvordan deres SA var? Har hørt noen si at det er som en mini fødsel.. Opplevde dere det slik? Var det slik at dere så når fosteret kom?

Beklager så mange spørsmål, men er oppriktig livredd for hva som venter meg[emoji22]
 
Hei kjære deg,

Jeg har svart litt i februartråden din, men kan svare på det du spesifikk lurer på i tillegg :)
Var 13+3, størrelse på foster mellom 8/9 uker.
Småblødning 5 dager før selve abortdagen. Våknet tidlig på morgenen av en middels vond rie (hadde aldri hatt rier før, så visste ikke at det var det) fikk noen rier med flere timers mellomrom ut over dagen.
Begynte å murre veldig kraftig rundt 20:00, fra 21 hadde jeg rier med 30 sek - 5 min mellomrom. Begynte da å blø mye, kom i sånne styrtblødninger. Brukte nattbind, byttet 2 ganger i timen. Hadde alltid med meg samboer inn på badet, så var aldri alene og det var trygghet i det for meg.
Rundt 2:00 hadde riene begynt å dabbe av og jeg kjente at noe "stort" (større enn koagler) var på vei ut. Tok med samboeren til badet, og fosteret kom ut i do i tillegg til en del blod. Ville ikke se det, men det føltes rart at spiren kom ut i do og at jeg trakk opp.

Det var som en liten minifødsel, og jobbet med riene på samme måte som under fødsel. Det er dog veldig varierende hvor mye man blør, og hvor mye smerter man har. Anbefaler lindring med varmeflaske. Husk også å få i deg væske.

Håper fortsatt at du ikke må gjennom dette, men forstår også at du forbereder deg på det verste. Klem[emoji170][emoji177][emoji170]
 
Jeg hadde ikke særlig vondt. Litt "tak" som når man har mensen.
Så du trenger ikke få kjempevondt.
Men det blør en del akkurat når man mister, iallefall gjorde det det hos meg. Jeg blødde kun en ukes tid, og så var det over.
Glad det gikk så fort. Jeg var 8 uker på vei.

Klem til deg :Heartred
Det er trist mens det står på. :(
 
Utrolig trist at du må gå gjennom dette:(
Det er nok litt individuelt hvordan det arter seg, og om du får veldig vondt. Har lest om både de som får sterke smerter(sånn som meg) og de som kun hat vanlige menssmerter.

Jeg mistet 12+ et eller annet. begynte med blod som gradvis tok seg opp og ble mer og mer mørkt og klumpete. Så kom smertene - sterke menssmerter. Så kom det en litt større klump når jeg var på do, som jeg tror var fosteret. Kikket ikke på det.
Ble undersøkt på sykehus der SA ble konstatert, og så fikk jeg tabletter som skulle hjelpe meg med å få ut restene/fostersekk(påskynde prosessen), og det må jeg vi var jævlig vondt ja. Det var nok omtrent som fødselsrier ja, bare konstante. Var så vondt at jeg fikk morfin intravenøst. Men dette skyldtes nok tablettene jeg fikk,som gjorde at ting gikk raskere og dermed kraftigere enn det kanskje ville ha gjort uten.

Lykke til. Klem:Heartred
 
Hei!
Jeg har vært igjennom en sa, også i uke 11, for en liten måned siden.
Det begynte som brun utflod i 2 dager, før det kom for fullt og bare rant ut. Det var som om krana plutselig bare ble skrudd på. Var veldig av og på i et par døgn.
Det var skremmende og så veldig voldsomt ut da det stod på.
Jeg følte det litt som en mini fødsel, kjente igjen følelsen av rier bare mye mildere.
På et tidspunkt følte jeg for å trykke, og hørte et "plopp" i do. Tror det var da fosteret kom, men jeg valgte å ikke studere så veldig nøye nedi do[emoji85]
Etter dette dabbet det gradvis av og fortsatte som vanlig mens.
Var på ul og de så at det var litt rester igjen, så jeg fikk piller, cytotec, for å hjelpe kroppen å få ut resten. Det hadde jeg hørt mye fælt om, men det var ikke ille i det hele tatt,. Kjente svake rier og det kom litt mere blod.

Mens det stod på synes jeg det var ille og var bare opptatt av å bli ferdig..
nå, nesten en måned etter har jeg klart å komme meg litt videre og har begynt å prøve på nytt. Har ikke fått igjen mensen enda, så vi får se hvor lang tid det tar.
Man tar det tungt og det er en påkjenning når det står på, men tiden gjør sitt til at man kommer seg litt videre.

Håper det går kjapt og greit for deg, sender en klem [emoji173]️
Vet hvordan du har det akkurat nå [emoji173]️
 
Hvordan går det med deg?
Hvordan har natten vært?
[emoji8][emoji173]️

Hei[emoji4]

Nei, nå er jeg innlagt på sykehuset og har fått cytotec. Er så himla redd. Dette er så skummelt.. har bare hørt skrekkhistorier om denne kuren.

Fosteret var enda ikke ute. Var estimert til å være ca. 9 uker[emoji22]

Huff. Hadde håpt jeg kunne tatt det kirurgisk, men de ville prøve dette først. Nå skal jeg snart få de andre tablettene, men har helst lyst til å nekte og kreve utskraping.
Dette er bare kjempe fælt[emoji22]
 
Hei[emoji4]

Nei, nå er jeg innlagt på sykehuset og har fått cytotec. Er så himla redd. Dette er så skummelt.. har bare hørt skrekkhistorier om denne kuren.

Fosteret var enda ikke ute. Var estimert til å være ca. 9 uker[emoji22]

Huff. Hadde håpt jeg kunne tatt det kirurgisk, men de ville prøve dette først. Nå skal jeg snart få de andre tablettene, men har helst lyst til å nekte og kreve utskraping.
Dette er bare kjempe fælt[emoji22]

Huff da :(
Det er mindre fare for komplikasjoner ved medisinsk abort, om det er noen trøst nå.
Vet at mange har hatt opplevelser med cytotec som ikke har vært så ille, men det skrives nok mest om skrekkhistoriene vil jeg tro.
Håper dette går så greit som mulig!
Klem til deg [emoji173]️
 
Husker jeg leste denne for noen måneder siden. Hvis du vil lese om en positiv opplevelse med cytotec.

MA-opplevelse (positiv)

http://forum.babyverden.no/index.php?threads/MA-opplevelse-(positiv).1879019/

Åh, Veivalsa[emoji173] du aner ikke hvor mye du har hjulpet meg disse dagene[emoji173] du er virkelig et utrolig godt menneske!
Dette var akkurat det jeg trengte å lese nå[emoji173]

Jeg har til nå tatt 6 cytotec (begynte 13.30 tiden), men ingenting har skjedd.
Er fortsatt veldig engstelig, men håper det skal gå fint. Spurte om sobril tidligere, men da ville legen jeg skulle vente..
Mulig jeg må spørre igjen, for angsten for det ukjente er nesten det verste. Det å ikke vite hva man går til...

Igjen, tusen takk[emoji173]
Jeg er glad for å ha gode sykepleiere rundt meg og en tante her.
Nå blir det bare litt ekstra skummelt når jeg blir alene til natten[emoji22]
Men det går nok greit...
 
Sender deg masse gode vibber og håper det er raskt overstått!
Jeg hadde også lest skrekkhistoerier om cytotec, men det var ikke så ille som jeg fryktet!

Masse masse [emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️ til deg!
 
Åh, Veivalsa[emoji173] du aner ikke hvor mye du har hjulpet meg disse dagene[emoji173] du er virkelig et utrolig godt menneske!
Dette var akkurat det jeg trengte å lese nå[emoji173]

Jeg har til nå tatt 6 cytotec (begynte 13.30 tiden), men ingenting har skjedd.
Er fortsatt veldig engstelig, men håper det skal gå fint. Spurte om sobril tidligere, men da ville legen jeg skulle vente..
Mulig jeg må spørre igjen, for angsten for det ukjente er nesten det verste. Det å ikke vite hva man går til...

Igjen, tusen takk[emoji173]
Jeg er glad for å ha gode sykepleiere rundt meg og en tante her.
Nå blir det bare litt ekstra skummelt når jeg blir alene til natten[emoji22]
Men det går nok greit...

[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️ godt å kunne være til hjelp, tusen takk for fine ord[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️

Håper det er over nå, og at det gikk så bra som mulig[emoji255]
 
Åh, Veivalsa[emoji173] du aner ikke hvor mye du har hjulpet meg disse dagene[emoji173] du er virkelig et utrolig godt menneske!
Dette var akkurat det jeg trengte å lese nå[emoji173]

Jeg har til nå tatt 6 cytotec (begynte 13.30 tiden), men ingenting har skjedd.
Er fortsatt veldig engstelig, men håper det skal gå fint. Spurte om sobril tidligere, men da ville legen jeg skulle vente..
Mulig jeg må spørre igjen, for angsten for det ukjente er nesten det verste. Det å ikke vite hva man går til...

Igjen, tusen takk[emoji173]
Jeg er glad for å ha gode sykepleiere rundt meg og en tante her.
Nå blir det bare litt ekstra skummelt når jeg blir alene til natten[emoji22]
Men det går nok greit...
Håper det verste er over nå og at det går så greit som det kan gå med deg.

For meg tok det nesten nøyaktig 5 timer fra Cytotec til jeg begynte å blø og så tok det 4-6 timer før det blødde kraftig.
 
Hvordan går det med deg?[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
 
Jeg stod opp 6+5 og så det var litt blod. Fikk konstatert SA på ultralyd senere på dagen. Blødningene tok seg sterkt opp senere, men var kun 1 gang jeg fikk sånn SKIKKELIG vondt. Ellers var det bare som litt vonde mensensmerter. Har vært gjennom en skikkelig fødsel i ettertid, og en SA kan ikke sammenlignes :) Kom til slutt ut en geleklump på noen cm som sikkert var foster o.l.
 
Back
Topp