Fødebagen :p

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
sitter her å surfer litt rundt på nettet. Plutselig kommer jeg over fødebagen til komikerfruen og div andre. Og plutselig sitter jeg her kjempe stresset, og tenker på hva jeg må ha med. Ja, og dette er noe som enda et lenge til jeg trenger tenke på! ( men samtidig ikke ).. husker med de to andre, så var jeg sikker på st jeg gikk over terminen og skulle ikke jinkse noe, så jeg pakket den rett og slett ikke. Så da fødselen startet 1 uke før termin ( med begge) så pakket jeg i full fart rett før jeg ble sendt avgårde med ambulansefly :p og da var det selvsagt mye som ble glemt..

Hva tenker dere om fødselsbagen? Og når pakker dere den? :)
 
Jeg har aldri gjort dette før, så jeg leser det jeg kan og lever på andre sine erfaringer :rolleyes:

Har spurt pappa om jeg kan låne deres kamera siden vi ikke har noe annet enn mobil kamera.
Jeg skal ha med en behagelig bukse, litt løs topp og kanskje en cardigan eller morgenkåpe som jeg kan gå rundt i.
Skal gå noe sko til dusjen (dusjene på sykehus kan være så ekkel av og til :dead:) shampoo og alt det der og noe lett sminke.
Tar vel med ett klesskift slik at jeg har noe å dra hjem I, men virker som om de fleste blir gående rundt i samme klær hele tiden, så samboer får heller dra hjem å hente noe om det trengs.

Ellers er det vel ladere, drikkeflaske, briller (bruker linser)

Til hun vet jeg ikke helt, der må jeg lese litt på hva folk anbefaler å ta med.

Og når den skal pakkes aner jeg ikke.... 1 måned før kanskje begynner jeg smått med det?
 
Fødebag? ALLEREDE?!? hehe. Jeg har faktisk lest litt om det jeg også når jeg tilfeldig har kommet over innlegg om det eller tråder her inne på bv. Jeg leste mye sist, for da var jeg usikker. Jeg pakket vel bagen i ca uke 37. Og la oppi litt mat og drikke da vi dro til sykehuset. Men det er jo snart 4,5år siden, så jeg må innrømme at jeg ikke husker alt. Jeg husker at det var en del jeg ikke brukte av tips jeg hadde lest, som feks morgenkåpe. Og da vi kom til sykehuset lot vi bag stå i bilen, for vi trodde vi bare skulle til sjekk, men det var jo rett inn på fødestue, så alt av drikke og mat ble igjen i bilen. Forsåvidt greit, jeg hadde vannflaske i veska (og jm prøvde å dytte i meg eplejuice, men jeg bare kastet den opp).

Jeg brukte ikke sminke eller hårføner. Orket ikke. Dusjet gjorde jeg, så toalettsaker var med og ble brukt. Og joggebukse (man tror man kommer inn i vanlige klær, man gjør ikke det), noen ammetopper og amme-bher. Jeg likte ikke de sykehus-skjortene så veldig, så likte å ha egne topper. Og "tøfler" eller sandaler (som kan brukes med sokker). Veldig greit å ha noe enkelt å ta av/på bena ettersom man er inn og ut av senga. Og et par skift til mini, der fikk jeg forsterkninger underveis. Lå to netter der sist, tre dager, og hvis alt går bra håper jeg på kortere opphold nå, for får ikke sove med alle de bipene rundt og folk som går i gangen og din unge, eller nei, vent, det var hun andre sin ja (denne gangen også..). Det viktigste var vel nesten mobillader, hehe.
 
Husker mAnnen stresset veldig med det tidlig med første. Så basicen var klar flere uker før.

Hadde nok med mye som ikke ble brukt - morgenkåpen for eksempel. Hårføner ble brukt minimalt (kun første dagen for å tørke meg der nede etter første dusj, ellers ble den liggende i baggen), var egentlig mer avhengig av egen dorull (syntes papiret der var så røft).

Støtter ellers joggebukse, behagelige topper og flipflops - og ammebh var greit å ha med. Hadde pakket noen som var for små, så måtte sende mannen ut på tur [emoji14]

Hadde hatt med nøtter og druer til fødselen - men orket ikke tanken på mat da. Var dog veldig kjekt å ha til etterpå og oppholdet.

Hadde med brus og, men var en jm som anbefalte å unngå det, da ungen kunne få luft i magen av det (noe min fikk, men mye senere).

Viktigste ellers var nok lader og kamera :)
 
Jeg fikk stort behov for fuktighetskrem sist. Huden tørket helt ut etter fødselen. Syns brystskjold var godt å ha innimellom, ammet og ammet døgnet rundt.
Purelankrem brukte jeg på brystene fra dag én:)

Ser for meg at jeg kommer til å pakke færre klær denne gang enn første gang, både til baby og meg. Første gang var det litt i overkant, spesielt til meg:p Hallo joggebukse.
 
Pakkes vel omtrent når jeg går ut i permisjon tenker jeg :) Bor 3 min unna sykehuset, så det blir bare det helt nødvendige. Samboer får heller leke budbilsjåfør om det er noe jeg kommer på etterhvert - han må jo uansett hjem og lufte voffsen osv :)
 
Skal ha planlagt snitt i god tid før termin så jeg pakker sikkert dagen før snittet eller no :p

Jeg har sett meg ut noen myke yoga pants med høyt liv fra floyd.no

Så tenkte jeg noen amme topper og amme bh

Og noen store gode joggegensere med glidelås

Tøfler og toalett saker.

Og ting til baby! Jeg fikk tips om å ta med spnn salve til såre brystvorter allerede på sykehuset

Også når baby er ute skal jeg tvinge mannen til å lage baguetter med brie og salami!
 
Forrige gang lærte jeg hvor lite jeg faktisk trenger å ha med, da ting plutselig gikk fryktelig fort og vi ble rushet av gårde med ambulanse :p Mannen grabbet med det viktigste (som var druene jeg hadde mast om i ukesvis, for å få rask energi i kroppen under fødsel - selvom den omtrent var over da vi nådde sykehuset :knegg: ), men det var godt å ha noe å knaske på på rommet :) Noe lesestoff hadde vært kjekt å ha, det savnet jeg.
Ellers: ammebh, shampoo/balsam, tøfler, klær jeg føler meg ok i (behagelige og løse, men kan fortsatt være noe annet enn utvaskede joggebukser :p ), kamera og lader - og eventuelt data for å legge inn bilder. Mat til mannen!! Mannen var litt mer enn lykkelig da jeg ikke greide å få ned en eneste bit av new energy-sjokoladene jeg hadde med til første fødsel, for han fikk ikke noe mat på sykehuset, og ting foregikk såklart utover kvelden/natten da kiosken og kantinen ikke var åpne :p
 
Har blir det nok å gå i gode store truser, joggebukser,behagelige topper og gensere, ammebh, kortstokk eller yatsi( tilfelle igangsetting og langdryge dager), 2/3 bodyer til lille, klær til hjemturen, teppe til lille,strømpebukser til lille.. vi kommer også muligens til å pakke en bag til far, da vi kanskje må bli på sykehuset en stund. Og vil nok pakke med endel undertøy til megselv.
 
Kjøpte ny pysj som jeg skulle spare for å bruke på sykehuset, men følte meg bare sykt når jeg hadde den på. Så anbefaler heller joggebukse :) Ellers et par skift pluss hjemreise antrekk til seg selv. Følte at jeg måtte skifte klærne hver dag på sykehuset... Deilige hårprodukter og såpe som lukter godt, men ikke for sterkt.. Sminke, følte meg syk uten.
Alt av klær til meg selv kjøpte jeg nytt slik at det skulle føles litt artigere å bruke det. Er litt rar når det kommer til sånt [emoji23]

Denne gangen skal jeg ha med flere skift til babyen enn hva jeg hadde med sist.. Storebror gulpet mye og det som kom i bleien kom fort oppover ryggen som jeg husker.
 
Store/vide bukser er viktig. Skjuler litt av de store bleiebindene vi må bruke etter fødselen ihvertfall. Hadde også vid kjole med knepping og gravidtights. Ammesinglet. Lettere enn amme-bh da størrelsen er så uforutsigbar i starten.Innesko (crocs/ sandaler som er lette å vaske og også kan brukes i dusjen) Lader! Og yoghurtnøtter. Veldig godt og masse energi. Vannflaske, siden sykehusglass er så små. Hadde også med en del klær til baby tidligere. Sykehuset har jo klær til baby, men koseligere med egne. Lurt med flere skift i tilfelle gulp og annet søl. Og hentesett til hjemreise :)
 
Mobil
Kamera
Lader

Sandaler til dusjen
Løse bukser og genser - sist revnet jeg fra a til å og fra øst til vest, og ingen hadde fortalt meg hvor jævlig det klødde etterpå:wtf: så stoooore truser er tingen
Babypledd
Babyklær
Hårbørste, deo og tannbørste
 
Pakking av fødebagen virker så langt frem i tid at jeg ikke har viet det særlig mange tanker enda :nailbiting:
Det eneste jeg har tenkt på er at jeg må kjøpe inn noen store bestemortruser eller boksere. Jeg har ikke eid annet enn stringtruser siden ungdomsskolen, så har liten erfaring på dette feltet, men jeg skjønner jo at gigantiske sykehusbleier og stringtruser er en dårlig kombo...
Tips til hvor jeg bør kjøpe grannypanties mottas! :p
 
Pakking av fødebagen virker så langt frem i tid at jeg ikke har viet det særlig mange tanker enda :nailbiting:
Det eneste jeg har tenkt på er at jeg må kjøpe inn noen store bestemortruser eller boksere. Jeg har ikke eid annet enn stringtruser siden ungdomsskolen, så har liten erfaring på dette feltet, men jeg skjønner jo at gigantiske sykehusbleier og stringtruser er en dårlig kombo...
Tips til hvor jeg bør kjøpe grannypanties mottas! :p
De første dagene bruker du sånne "sexy", engangs nettingtruser du får på sykehuset utenpå de bleiene, hehe. Eller, det gjorde i hvert fall jeg. Skal innrømme at det muligens ble med et par av de hjem også. Og samboer ble sendt på apotek etter bleier fra *husker ikke merket* for nattbind var ikke store nok de første dagene etter vi kom hjem, men det ga seg heldigvis etter noen dager.
Jeg liker boxerne fra Pierre Robert fra her i landet, mens jeg ville nok handlet noe sånt 3 for 2 eller noe fra hm, lindex, kappahl eller cubus eller noe, noen som ikke er så dyre hvis du ikke bruker det ellers. Du går fra bleier til nattbind til vanlig bind, kanskje til truseinnlegg, og skal ikke bruke tamponer/menskopp eller noe før du slutter å blø den første gangen, noen blør et par uker, noen 6-8. Så ettersom hvor ofte du gidder å vaske er det jo sannsynlig at du trenger noen truser.
 
Oj dette er langt frem i tid. Jeg hadde med meg litt for få bukser sist husker eg. Gode vide klær er godt, det er ikke klær eg bruker mye så det tror eg at eg pakket ca når eg gikk ut i permisjon, bayklærene var heller ikke i bruk så tror eg tok det samtidig, samme som såpe. De siste tingene pakket eg rett før sykehuset, hadde skrevet en liste så var bare å plukke med kamera, slipperser osv på vei ut døren. Husker eg bruker nesten kun klær og kamera der, hadde ikke med så mye andre ting folk skriver om som morgenkåpe osv, men det bruker jeg ikke hjemme heller så er vel en vanesak kanskje? Eg anbefaler heller en liste med alt som er i daglig bruk som ladere osv, lett for mannen å hjelpe til også
 
Ja, vet er veldig langt frem i tid, men plutselig er vi der. Har en tendens til å plutselig bli stresset for ting jeg ikke trenger stresse noe med med det første :p men mange gode tips her, tror jeg skal skrive en liste så når dagen kommer og jeg bestemmer meg for å pakke den så er i allefall
Lista klar :D
 
Ja, vet er veldig langt frem i tid, men plutselig er vi der. Har en tendens til å plutselig bli stresset for ting jeg ikke trenger stresse noe med med det første :p men mange gode tips her, tror jeg skal skrive en liste så når dagen kommer og jeg bestemmer meg for å pakke den så er i allefall
Lista klar :D

Syns det er en fin ting å "kose" seg med i ventetiden jeg:)
 
Ja, vet er veldig langt frem i tid, men plutselig er vi der. Har en tendens til å plutselig bli stresset for ting jeg ikke trenger stresse noe med med det første :p men mange gode tips her, tror jeg skal skrive en liste så når dagen kommer og jeg bestemmer meg for å pakke den så er i allefall
Lista klar :D

Samme her - planlegger langt i forveien, nesten litt i overkant til tider.
Men, har ikke begynt med fødebagen ennå, venter fremdeles på litt mere mage :)
 
Det har jeg ikke begynt å tenke på enda. Jeg mistet masse blod etter siste fødsel, hvor jeg måtte kaste både sko og bukser, så jeg må heller pakke litt ekstra denne gangen. Pakker som regel først når fødselen går i gang, det har jeg gjort de to andre gangene..
 
Skal ha nr 3 og husker ikke nøyaktig hva jeg hadde med til de andre... men ganske sikker på at jeg pakket lett :p Du trenger egentlig ikke noe mer enn det du ville pakket til et hvilket som helst annet 2-3 dagers opphold + klær til bebis da. Tenker den pakkes når jeg går ut i permisjon :)
 
Back
Topp