Håp om søsken

Eiddwen

Forumet er livet
Assistert-jentene
Hei,

Jeg ønsker å opprette en dagbok for å ha et sted og notere litt ned underveis. Vi skal i gang med søskenforsøk etter sommeren. Jeg håper på innsett i august. Før sommeren må jeg slutte med prevensjon og slutte å amme (minst 2 måneder før forsøk.) Dette fikk jeg vite da jeg ringte dem for å starte planleggingen.

Vi har en gutt som blir 1 år nå til våren, han er laget ved hjelp av IVF (#1) ved OUS. Der har vi egg på frys til ett fryseforsøk, men så tilbyr de jo ikke lenger søskenforsøk (fra våren 2016). Så dersom vi ikke lykkes med frys så må det bli ny klinikk.

Jeg har endometriose, ellers ingen andre funn hos mannen min eller meg. Det tok noen år med prøving på førstemann, med oppturer og nedturer underveis. Jeg føler at vi på mange måter er i mål nå som vi er blitt foreldre, så jeg er lykkelig og fornøyd med familien slik den er. Det er en helt annen prosess vi skal i gang med nå, for om vi ikke lykkes så er vi uansett utrolig heldige. ❤️ Ufrivillig barnløshet er det verste jeg har opplevd, men sekundær barnløshet er noe helt annet tenker jeg. Så jeg heier mest på alle dere her inne som forsøker å få førstemann, men så håper jeg nå likevel at vi kan lykkes en gang til vi og. Vi ønsker ikke flere runder etter et eventuelt barn til, så det blir bare et svangerskap til for oss. Og det er veldig godt å vite, for jeg gruer meg til hele prosessen. Og hvor langt vi egentlig er villig til å gå for søsken vet jeg ikke. Vi kom raskt i mål med IVF på førstemann, så det har jeg ikke tenkt så mye på. Vi hadde mange tanker om veien videre dersom IVF ikke skulle lykkes med førstemann, men jeg tror ikke det blir så mye reserveplaner for søsken. Da blir han nok enebarn.

Planen for våren er:
- Trappe ned og avslutte amming innen juni
- Avslutte hormonell prevensjon fra juni
- Forsamtale, blodprøver og sædprøve på Fertilitetssenteret
- Ringe Ullevål i mai og be om ny resept på Progynova, spørre om når de har sommerstengt og kapasitet for fryseforsøk i august

Fertilitetssenteret har sagt at vi gjør alt klart nå på våren, slik at jeg kan ringe inn mens ved en eventuell blødning ved fryseforsøket mitt ved OUS. Så kan jeg starte rett på et ferskforsøk hos dem da. Siden vi har egg på frys offentlig så kan vi ikke henvises for søskenforsøk til Porsgrunn før etter at fryseforsøket er over. Så da vil vi gå privat i mellomtiden. Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på om OUS kanskje vil tilby søskenforsøk igjen snart.

Dette står det på nettsidene deres:
"I perioden 6. februar til 15. mai, fornyes IVF-avdelingen på Ullevål og Rikshospitalet. Venterom, undersøkelsesrom, laboratorier og medisinsk utstyr får etterlengtet oppgradering. I ombyggingstiden har vi redusert kapasitet, men vi ser frem til betydelig utvidet behandlingstilbud og kortere ventetider mot sommeren." (https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/reproduksjonsmedisinsk-avdeling)

Og dette sa klinikklederen i fjor da de stoppet med søskenforsøk:
"Klinikkleder Bjørn Busund sier målet er å øke kapasiteten og at de skjerpede reglene forhåpentligvis kan mykes opp igjen til neste sommer.

– Vi tilstreber å få en kapasitet som dekker det behovet som er, men det er utfordrende å få det til på veldig kort tid. Det krever både ombygging av arealer og flere folk." (https://www.nrk.no/norge/flere-barnlose-ba-om-hjelp---sykehuset-strammet-inn-reglene-1.13096957)

Så det er jo sommeren 2017 han sikter til, og nå er de i gang med oppussingen/ombyggingen. Da er bare spørsmålet om de bygger på nok, og om de ansetter nok nye.

Det var mine tanker akkurat nå. Jeg merker at dette begynner å ta en del plass i hodet, så da er det greit å ha et sted å skrive ned. Hovedutfordringen nå er ammeslutt. Det skulle jeg ønske jeg slapp. Og jeg skulle ønske at jeg bare kunne trylle frem en lillebror/lillesøster, for det krever nok mental plass for tiden fordi jeg ikke klarer å la være å grue meg litt. Prøverørskarusellen er en mental tøff berg-og-dalbane jeg aller helst skulle sluppet å starte med en gang til. (Enda så heldige vi var med å nå målet nokså raskt, men likevel synes jeg dette er tøffe greier.)

Våren 2018: Jobber med bedre kondisjon og styrke, samt vektreduksjon før forsøk i august. Jeg ønsker å gå ned ca 10 kg (en del av kiloene gikk jeg opp i perioden august 2017-januar 2018, i løpet av prøverørsforsøkene.) Prøver også Q10 og Melatonin for å bedre eggkvalitet. Tester også antibiotikakur på mannen og meg før forsøk.

Huskeliste medisiner
- Prednisolon taes helst om morgenen, med mat og rikelig med drikke (ikke grapefrukt)
- Albyl-E taes uten mat, men godt med drikke
 
Last edited:
Velkommen hit og gratulerer med dagbok her :)
Får håpe at det går bra med både ammeslutt og fryseforsøk til høsten! :)
 
Velkommen hit og gratulerer med dagbok her :)
Får håpe at det går bra med både ammeslutt og fryseforsøk til høsten! :)

Tusen takk! ❤️ Det blir spennende å se hvordan dette går. Håper du er god og gravid innen mitt forsøk. ❤️
 
Tusen takk! ❤️ Det blir spennende å se hvordan dette går. Håper du er god og gravid innen mitt forsøk. ❤️

Takk for at du håper, men spørs om ikke du og jeg får forsøk omtrent samtidig ;)
Jeg venter utredning, og det tar sin tid kan man si..
 
Takk for at du håper, men spørs om ikke du og jeg får forsøk omtrent samtidig ;)
Jeg venter utredning, og det tar sin tid kan man si..

Huff, ja, utredninger kan virkelig ta sin tid. Jeg har egentlig snoket litt rundt her, så jeg har jo sett at du venter på hysteroskopi. Jeg krysser fingrene for at du kanskje kan rekke et forsøk før sommeren likevel jeg da, så kan jeg heller håpe å komme like bak deg. ❤️ Vi får vel være optimistiske på hverandres vegne, for det er ofte litt vanskelig å være optimist på egne vegne midt oppi dette. :)
 
Jeg skal også i gang med søskenforsøk, og må bytte klinikk fra OUS. Men spennende at klinikklederen har antydet at det bare skulle være midlertidig stopp for søskenforsøk! :) Masse lykke til, blir gøy å følge deg og! Forhåpentligvis får vi søsken i 2018 begge to. :Heartred
 
Jeg skal også i gang med søskenforsøk, og må bytte klinikk fra OUS. Men spennende at klinikklederen har antydet at det bare skulle være midlertidig stopp for søskenforsøk! :) Masse lykke til, blir gøy å følge deg og! Forhåpentligvis får vi søsken i 2018 begge to. :Heartred

Tusen takk, og lykke til deg og. :)

Det blir spennende å se om de snart åpner for søskenforsøk igjen, etter oppussingen. :)
 
Jeg forsøker å trappe ned ammingen litt sånn gradvis, men det er ikke bare bare. Heldigvis noen måneder igjen, men jeg håper fortsatt vi får det til frem til sommeren slik vi har planlagt. :Heartbigred

Vi har to egg på frys - sammen. Så jeg er spent på dette med tvillinger. Jeg har egentlig veldig ambivalente tanker til dette med to egg, men samtidig så er jeg jo livredd for at ingen av eggene skal fungere, og at vi ender med ferskforsøk. Så jeg er veldig glad for de to eggene, men det hadde kanskje vært enklere om de var fryst hver for seg. :) Jeg tror tvillinger med en storebror på 2 år kan bli ganske slitsomt, men også helt helt helt fantastisk. Tenk å få flere barn i det hele tatt da! :Heartred Ambivalent altså.

Jeg forsøker å finne informasjon om sjansen for å lykkes med frys, og fant denne studien som viste at fryseforsøk etter ferskforsøk som endte med graviditet ga dobbelt så høy sjanse for graviditet enn fryseforsøk etter ferskforsøk som ikke endte med graviditet.
https://academic.oup.com/humrep/art.../Cryo-thawed-embryos-obtained-from-conception

Merker at tankene om søsken flytter mer og mer inn i hodet nå som jeg "er i gang" med forberedelsene. Kjøpte graviditetstester allerede denne uken, siden det ble tipset her inne om at de var på halv pris på Komplett Apotek. CB digital testen hadde holdbarhetsdato til 04/19 og strimlene til 02/18, så det går nok greit å få brukt dem hvert fall. :oops:

Jeg sniker litt her inne, men forsøker å ikke tenke så altfor mye på dette riktig enda. Selvom det føles ganske vanskelig, nå som vi virkelig har bestemt oss for en skikkelig plan så skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne ta en sniktitt inn i fremtiden å få vite hva sluttresultatet egentlig blir. Kjekt for meg å ha en dagbok hvert fall, så kan jeg få utløp for litt av rastløsheten som bygger seg opp.

Jeg må også bare si det: Jeg håper virkelig alle dere flotte kvinner som går gjennom denne tøffe prosessen i jakt på førstemann lykkes så snart som overhode mulig. :Heartbigred Søskenforsøk føles ut som så mye mindre viktig i forhold.
 
Masse lykke til! [emoji173] Håper det går på fryseforsøket deres :)
 
Masse lykke til! [emoji173] Håper det går på fryseforsøket deres :)

Tusen takk! ❤️

Jeg ser at du skal få en sensommerbaby, helt herlig! Lykke til videre i svangerskapet. :)
 
Da har jeg bestilt kopi av IVF-journalen vår fra OUS, slik at vi kan gi den til Fertilitetssenteret. Kjekt at det kan bestilles på Min Journal. :) Vi har avtale om time på FS en liten stund etter påske, så det blir fint.

Ammeslutt er en utfordring, jeg skulle nesten ønske at jeg hadde en slik baby som bare ble lei av pupp. Det virker ikke helt sånn. Heldigvis en stund igjen enda.
 
De ringte fra OUS i dag og fortalte at siden det er felles journal ved IVF så må mannen også logge inn på Min journal og bestille kopi han og, og skrive at han godkjenner at jeg får kopi. Tips dersom noen andre skal bestille fra OUS, logg inn begge to samtidig og bestill samtidig, så tar det ikke noe ekstra tid pga. manglende samtykke fra en av partene. :p

Fremdeles lite fremskritt på "naturlig ammeslutt" eller rolig nedtrapping, som var min plan. Får nok vurdere litt "hardere krutt" etter påske.
 
Jeg fikk journalen fra Ullevål i posten i påske, det var kjapt og greit. Det var interessant også, for der stod det at de hadde tenkt å endre medisineringen ved et eventuelt nytt forsøk. Det ble aldri sagt muntlig, så det visste jeg ikke. Kjekt å vite. :)

Jeg valgte å sende en melding til OUS IVF poliklinikken i MinJournal, med et håp om å få svar nå, selv om de ikke ga svar til Ullevål-pasientene da jeg var pasient der forrige forsøk. Siden de er sammen under oppussingen tenkte jeg at det var mulig å få svar likevel, og det var det. Og da fikk jeg vite at etter oppussingen så er det ikke lenger IVF ved Ullevål, alt blir på Rikshospitalet. Det visste jeg ikke fra før. Så det kan bli spennende. Jeg fikk også vite at de er sommerstengt uke 28, 29 og 30. De kunne også fortelle at mannen ikke trenger å være med på innsett ved fryseforsøk, men kan signere fullmakt hjemme. Det er kjekt at han ikke må være borte fra jobb. De kunne ikke si noe nytt om når de åpner for søskenforsøk igjen da, så jeg håper de gjør det til høsten. :) (Selv om jeg håper aller mest på å lykkes med frys i august da, veldig godt å slippe ferskforsøk om jeg kan være så heldig.) De kunne også fortelle at de ikke hadde så lang ventetid på fryseforsøk, så jeg må ringe inn mens i juni så kan vi holde av plass i august. Da blir det uttak av p-stav i slutten av mai, så jeg må ordne det hos fastlegen.

Ammeslutt går fremover, lillegutten har helt mistet interessen på dagtid. Så nå er det kun i sengen om natten (legging, midt på natten og i halvsøvne når han våkner om morgenen.) Jeg tror morgenen går greit å kutte ut, for det er bare å ta han opp og starte dagen rett på frokost tenker jeg. Nå venter jeg litt med frokost, en tre kvarter kanskje, siden han ammes inn i dagen. Legging og midt på natten derimot er det som jeg frykter blir vanskelig, men jeg drøyer det en stund til. Han ammer sjeldnere på natten enn for bare noen uker siden, han har alltid ammet veldig hyppig på natten. Så jeg ser an mot midten av mai. Siste del av mai må vi jo kutte det ut på et eller annet tidspunkt, men jeg gir det frem til det. Resten er jo egentlig i orden allerede. Veldig godt at det har gått seg til i hans tempo, og ingeting jeg har trengt å gjøre foreløpig. :)
 
Last edited:
Vi har vært på Fertilitetssenteret til samtale. Det var veldig greit. Det ble planlagt at jeg bruker samme medisiner som ved forsøket vi hadde ved OUS i 2015, siden det fungerte fint. Vi må ta nye blodprøver siden de er mer enn 2 år gamle. Sædprøve trengte ikke mannen å ta, siden de var helt normale begge ganger i 2015 (henvisning og ved forsøket). Så blodprøver tar vi bare hos fastlegen med rekvisisjon som vi fikk fra FS, og da er vi klare for å ringe inn mens. Jeg kan gå rett på ferskforsøk hos FS etter frys ved OUS, så jeg kan ringe inn blødningen ved et eventuelt negativt fryseforsøk.

Jeg planlegger jo ammeslutt, og fant denne saken om at mor kan gjennomføre nattammeslutt. Det ble jeg veldig nysgjerrig på, for det hørtes mer ut som mine tanker om at det ikke må være for store overganger eller skrikekur. http://lykkeligbarndom.no/2014/01/09/gode-rad-til-a-slutte-med-nattamming/
Likevel kjenner jeg at jeg er svært usikker på om det går an...
 
Da røk p-staven i dag. Må gå med langermet i varmen en ukes tid så jeg slipper spørsmål om plasteret på armen tenker jeg.

Og for å holde oversikten frem til forsøk så bruker jeg termometer og Fertility Friend. Jeg har blødd mye med p-stav, så den startdatoen jeg har satt i mai er bare tull. Nå er jeg spent på hvor mange dager det tar før jeg begynner å blø og kan melde inn mens. Her er FF grafen min hvert fall:


http://www.fertilityfriend.com/home/6b27a4

Veldig spent på syklusen min nå etter graviditet, amming og p-stav. :)
 
Last edited:
Jeg har spottet siden jeg tok ut p-staven, og egentlig siden 1-2 uker før jeg tok den ut. Så jeg har ikke giddet å tempe enda. I dag og særlig i kveld har jeg kraftige menssmerter, så mulig det blir ordentlig blødning nå. Litt vanskelig å vite hvordan dette blir med syklus og slikt da. Jeg ser an blødningen et par dager før jeg melder mens til Rikshospitalet. :)

Ja, og dette er forhåpentligvis siste dagen jeg har ammet lillegutt. I natt er det ammestopp, er planen. Så håper vi at det skal gå nokså greit. Det gikk ikke så greit med legging i kveld, men det var det flere grunner til enn bare mangel på pupp. Jeg gruer meg, men gleder meg litt og. Det har jo kun vært jeg som har kunnet legge og roe han ned om natten hittil (nektet å ta flaske). Nå blir det litt godt å kunne dele på det.
 
Last edited:
Lykke til med ammeslutt! Det gikk veldig greit når jeg først hadde bestemt meg for å slutte. Det var en befrielse å slippe faktisk, ikke trist som jeg trodde på forhånd. Jeg har fått masse kos og klemmer etterpå, som jeg ikke fikk mens jeg ammet.:)
 
Lykke til med ammeslutt! Det gikk veldig greit når jeg først hadde bestemt meg for å slutte. Det var en befrielse å slippe faktisk, ikke trist som jeg trodde på forhånd. Jeg har fått masse kos og klemmer etterpå, som jeg ikke fikk mens jeg ammet.:)

Tusen takk! :Heartbigred

Jeg tror det triste går fort over, men jeg synes det er trist akkurat nå. Jeg koste meg for det meste med nattammingen, og savnet allerede i natt den lille kroppen. Haha... Men jeg vet innerst inne at det går fort over, og det er mange fordeler for meg med å slutte. Kan f.eks. sove inntil mannen igjen istedenfor. :)

Min lillegutt har alltid vært en skikkelig kosegutt, så jeg tror ikke det blir mer kos enn før. Håper bare han fortsetter med all den andre kosen selv om jeg ikke lukter deilig melk. :p
 
Ser ut som mensen kom i dag. Da er jeg spent på hvordan denne og neste syklus blir, disse to som er før vi forhåpentligvis får forsøket vårt. :Heartred
 
Back
Topp