Kortisonkrem til gravide?

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Assistert-jentene
Kan jeg smøre kortinsonkrem på eksem/utslett i knehasen og albu-hulen når jeg er gravid?
Det pleier å hjelpe ganske fort, men tørr ikke ta sjanser.
 
Kan jeg smøre kortinsonkrem på eksem/utslett i knehasen og albu-hulen når jeg er gravid?
Det pleier å hjelpe ganske fort, men tørr ikke ta sjanser.

Hei!
Kortisonkremer kan brukes under graviditet, men store mengder og langvarig bruk bør unngås. Ser at du skriver at det er knehasen og innsiden av albue og at det pleier å hjelpe ganske fort, da kan du trygt bruke kremen i de periodene. Kan også være lurt å smøre seg med fuktighetskrem i tillegg for å unngå at kortisonen tørker ut huden og for å forebygge nytt eksem.
 
Siterer Bubbly her, hvordan er det med kortison og graviditet?
Bruker astmamedisin med kortison, men fikk klarsignal fra jordmor som sa jeg kunne bruke det :shy:

Hei
I forhold til bruk av astmamedisin med kortison hos gravide er anbefalingene at man skal behandle som hos ikke-gravide. "Hovedmålet i behandlingen er å opprettholde best mulig kontroll over astmaen med færrest mulig medisiner i laveste effektive doser. Det er viktig at astma i graviditeten behandles optimalt, ikke bare for morens del, men også med hensyn til barnet." Dette sitatet er fra Relis, en produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell (som også leger og jordmødre bruker). Det vil da si at du kan bruke astmamedisinen din da det er viktig for deg å ha en godt kontrollert astma også i svangerskapet. Ta gjerne en prat med legen din hvis du er usikker på noe rundt dette.
 
Back
Topp