Beskjæring av hekk

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Blir mye hagespm fra meg [emoji23]

Vi har en gammel hekk i hagen, som de siste årene har blitt glissen og ikke så pen... Mange døde grener, og mange av de eldste grenene er fulle av mose... Det har kommet nye blader og sånt, men bare på toppen, men bladene har ikke vært like flotte og fine som de var før.

Vi har jo i grunnen ikke gjort noe med denne hekken de årene vi har bodd her, vi har ikke tenkt på at det er viktig... [emoji85]

Men nå skjønner vi jo at vi sikkert har gjort en feil der..

Så det vi vurderer nå er enten;

1: å klippe den (eller deler av den for å teste) helt ned, så gjødsle og håpe den kommer fra bunnen igjen.

2: å bare la alt stå, klippe av døde grener (må vel gjøres snart), gjødsle og se hvordan det går. Om det kommer noe nytt og friskt.

Jeg vet ikke hva hekken heter, men den har røde bær, som jeg vet er giftig i liten dose. Har spurt en gartner en gang, og han sa hva det var, men nå husker jeg jo ikke det...
 
Jeg ville beskjært den nå tidlig på våren.
Og deretter ha gjødslet godt.

Tror jeg vet hvilken hekk du mener, men husker ikke navnet jeg heller.
Men de fleste hekker liker å få trimmet seg litt.
 
Jeg ville beskjært den nå tidlig på våren.
Og deretter ha gjødslet godt.

Tror jeg vet hvilken hekk du mener, men husker ikke navnet jeg heller.
Men de fleste hekker liker å få trimmet seg litt.
Ville du da tatt hele, eller bare deler av den?

Vi har så mye innsyn i hagen, og jeg har ikke lyst til å sitte på utstilling i sommer [emoji85]
Ene delen av hekken er bak en støyskjerm, så kunne tenke meg å ta vekk et par av buskene der først for å prøve, og så tatt resten når jeg så om det kom igjen.
Dumt å ta hele hvis den ikke kommer føler jeg...

Og hva slags gjødsel?
 
Jeg ville stusset tuppene på hele. Du trenger ikke kutte mye av der den er frisk.

Vi bruker saue møkk. Om du har en bonde i nærheten. Så kan du sikkert få hente litt gratis. Om ikke finnes det sikkert en fullgjødsel på hagesenterene
 
Jeg ville stusset tuppene på hele. Du trenger ikke kutte mye av der den er frisk.

Vi bruker saue møkk. Om du har en bonde i nærheten. Så kan du sikkert få hente litt gratis. Om ikke finnes det sikkert en fullgjødsel på hagesenterene
Men det er bare toppen som er noenlunde frisk. Selv om bladene er stygge. Det kommer ikke særlig blader på nederste halvdel... Det er der den er stygg og pistrete.

Nei noen bonde har vi ikke vi kan få møkk av.
 
Om du bare tar bilde nå. Så får vi sett hvilken type det er

Vil også se bilde, for å se hvilken sort det er. :)
Her er det bilder. De med blader på er fra i fjor. De to nederste fra i dag. Stusselige greier...

738bda7b0594b097c5a98ef965dd8ef3.jpg


0e54c938b8e7fd64527043cc2c5a731b.jpg


9f83122dd527fcef95f20a3506b1a1a8.jpg


3e87a8135f85e41f10a3fb75d4a394db.jpg


48b01e60975b9bffa8e202792c6904a0.jpg


3c7b3e8926d0836dff0c72e64596b4cc.jpg
 
Ligner på leddved, kanskje tartarleddved. Vet du om denne blomstrer på forsommeren? Dersom det er denne, tåler den beskjæring og vil få ny tett og fin vekst. :)
 
Ligner på leddved, kanskje tartarleddved. Vet du om denne blomstrer på forsommeren? Dersom det er denne, tåler den beskjæring og vil få ny tett og fin vekst. :)
Litt usikker på om det er blomster, men det er det sikkert.. Og isåfall er det på forsommeren ja.

Det navnet var ukjent, men skal sjekke det mer opp.

Edit:
Har Googlet en del nå, men kan ikke helt se at det er samme busk.
Kan ikke huske at det er samme type blomster som jeg ser på bilder. Ikke kan jeg huske at bladene er hårete heller, som det står om.
 
Last edited:
Henger meg litt på med spørsmål om beskjæring. Vi har overtatt hus med en overgrodd hage :eek: Har en hekk/busker som står samlet og som har vokst seg høy og nærmer seg mye mer kratt enn en pen hekk. Kan man klippe sånn helt ned til stammen? Kommer det opp igjen? Aner virkelig ikke hva det er, men bladløs om vinteren og noen ganske store, litt bringebærlignende blader om sommeren.
 
Henger meg litt på med spørsmål om beskjæring. Vi har overtatt hus med en overgrodd hage :eek: Har en hekk/busker som står samlet og som har vokst seg høy og nærmer seg mye mer kratt enn en pen hekk. Kan man klippe sånn helt ned til stammen? Kommer det opp igjen? Aner virkelig ikke hva det er, men bladløs om vinteren og noen ganske store, litt bringebærlignende blader om sommeren.
Svigermor og mannen sa da de var her, at vi burde klippe den halvveis ned, og klippe vekk noen grener nå, de eldste og de døde. La noen stå, og så heller ta de neste år.

En gammel hekk kommer nødvendigvis ikke igjen hvis alt tas, da kan den gå i "sjokk"
 
Ok, vi får se hva vi gjør. Er på et vis ikke krise heller hvis den ikke skulle komme opp igjen :)
 
Da har jeg gått løs på hekken i dag [emoji23]

Jeg har sikkert tatt vekk mer enn jeg burde, men det var så mye dødt. De aller fleste grenene er døde fra bunnen og halvannen meter opp, før det var knopper... Så jeg har nå vært ganske hard...

Men samtidig ser jeg at det er liv i den også når det kommer på toppen, så satser på at litt hard beskjæring får det til å komme fra rota.

Blir nok glissent hos oss i sommer, men det får gå..
 
Back
Topp