noen som har hatt?

babylykke?

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
dårlig blodgjennomstrømning fra morkaken til mor? hva skjedde videre? ble det verre? ble du satt igang?
 
Jeg hadde sannsynligvis det. Hadde høyt blodtrykk andre halvdel av svangerskapet, og det ble målt noe motstand i blodårene (men bare på grensen, ikke så alvorlig at de gjorde noe der og da). Fikk tett oppfølging med ultralyd og vekstmålinger minst annenhver uke, og var ofte inne til sjekk fordi jeg syntes jeg kjente lite liv.

Ble sykemeldt 100% fra uke 24 og gjorde lite annet enn å trimme litt og spise sunt. Hadde antydning til begynnende svangerskapsforgiftning, men situasjonen holdt seg stabil.

Vannet gikk i uke 34, og gutten kom i uke 35, med -33% vekstavvik. Han var mindre enn de trodde, men jeg fikk beskjed om at han nok uansett hadde blitt tatt ut ved neste kontroll.

Vi var på intensiven i 3 uker. Han fikk kateter med næring rett gjennom navlen direkte etter fødsel fordi han hadde så lavt blodsukker. Han styrte en stund med spisingen fordi han var så liten.

Legen sa at de små som har fått for lite næring i livmora ofte er mye tøffere enn størrelsen skulle tilsi, fordi de er forberedt på kamp. Det er absolutt min erfaring, gutten var og er utrolig sterk. Nå er han en frisk og fin og energisk og god toåring.
 
Jeg hadde sannsynligvis det. Hadde høyt blodtrykk andre halvdel av svangerskapet, og det ble målt noe motstand i blodårene (men bare på grensen, ikke så alvorlig at de gjorde noe der og da). Fikk tett oppfølging med ultralyd og vekstmålinger minst annenhver uke, og var ofte inne til sjekk fordi jeg syntes jeg kjente lite liv.

Ble sykemeldt 100% fra uke 24 og gjorde lite annet enn å trimme litt og spise sunt. Hadde antydning til begynnende svangerskapsforgiftning, men situasjonen holdt seg stabil.

Vannet gikk i uke 34, og gutten kom i uke 35, med -33% vekstavvik. Han var mindre enn de trodde, men jeg fikk beskjed om at han nok uansett hadde blitt tatt ut ved neste kontroll.

Vi var på intensiven i 3 uker. Han fikk kateter med næring rett gjennom navlen direkte etter fødsel fordi han hadde så lavt blodsukker. Han styrte en stund med spisingen fordi han var så liten.

Legen sa at de små som har fått for lite næring i livmora ofte er mye tøffere enn størrelsen skulle tilsi, fordi de er forberedt på kamp. Det er absolutt min erfaring, gutten var og er utrolig sterk. Nå er han en frisk og fin og energisk og god toåring.

var veksen normal på fosteret i begynnelsen så ble det avvik etter hvert? eg var inne for 4 uker siden. då var han normal vekst men fikk beskjed om at han vil nok ikke vokse som han skal etter hvert å fra uke 28 så om noe skjer no må de evt ta han ut. skal inn i morgen å kjenner eg e litt skeptisk til ka som skjer etterhvert. han er roligere enn han har vært, kjenner bevegelser og det men ikke like mye som eg har gjort før. ringte kk tidligere i dag men siden eg kjenner han skal eg vente til kontrollen i morgen. gruer meg skikklig til i morgen. redd for å bli innlagt de neste emm ca 12 ukene
 
var veksen normal på fosteret i begynnelsen så ble det avvik etter hvert? eg var inne for 4 uker siden. då var han normal vekst men fikk beskjed om at han vil nok ikke vokse som han skal etter hvert å fra uke 28 så om noe skjer no må de evt ta han ut. skal inn i morgen å kjenner eg e litt skeptisk til ka som skjer etterhvert. han er roligere enn han har vært, kjenner bevegelser og det men ikke like mye som eg har gjort før. ringte kk tidligere i dag men siden eg kjenner han skal eg vente til kontrollen i morgen. gruer meg skikklig til i morgen. redd for å bli innlagt de neste emm ca 12 ukene
Han var litt liten allerede på OUL i uke 18, men det var fra uke 24 at blodtrykket mitt og vekstavviket virkelig økte.
Er du langt på vei nå?
 
Han var litt liten allerede på OUL i uke 18, men det var fra uke 24 at blodtrykket mitt og vekstavviket virkelig økte.
Er du langt på vei nå?
tidlig ul og oul va alt fint. uke 24 va han normal vekst men gjennomstrømningen va dårlig. er 28+3 i dag.
 
Hei!

Ja, det hadde jeg, og det ble oppdaget ved vekstestimering 35+6.
Vi fikk beskjed om at det ville bli keisersnitt dagen etterpå fordi jeg hadde så mange sterke kynnere (slet med det fra uke 25), og at babyen ikke ville tåle rier. De ombestemte seg mot kvelden..
Dagen etter det igjen fikk vi reise hjem, med beskjed om å ringe ambulansen om jeg fikk rier eller vannet gikk.
Vannet gikk 6 dager etter nevnte UL, og etter 67 timer kom babyen ut 37+0 helt frisk og fin. :)
 
tidlig ul og oul va alt fint. uke 24 va han normal vekst men gjennomstrømningen va dårlig. er 28+3 i dag.
Da er du jo langt på vei allerede, heldigvis! Det viktige nå er at du får tett oppfølging. Ikke vær redd for å ringe føden og be om ekstra kontroll hvis du føler at noe ikke er helt rett!
Jeg var innom så mange ganger at enkelte leger (bare enkelte, heldigvis) nærmest himlet med øynene da de så meg. Når så ungen kom, for tidlig og med betydelig veksthemming, så hadde jeg sååå lyst til å bare slepe dem med meg inn på neo, trykke trynet deres inn mot kuvøsen og si: "Se her! Hva var det jeg sa!" Jeg angrer virkelig ikke påat jeg fulgte magefølelsen og var der litt for ofte, det er jo jobben deres å ta vare på oss og barna i magen.
 
Hadde det helt på slutten. Merket vekstavvik i uke 37, og ble satt igang 5 dager før termin da det ikke viste noe vekst de siste ukene. Hadde ekspert på område til å sjekke gjennomstrømmingen. Var innom på masse sjekker, grunnet lite liv, og seff pga vekstkontroll.
Men så var jeg jo ett langt stykke på vei.
 
Min sønn hadde kun to kar i navlesnoren i steden for 3. Fikk derfor både ekstra flowscanning, hjerte og nyrescanning og ekstra vekstscanninger. De hadde super kontroll på hele svangerskapet og jeg fikk lov til å gå en uke over tid. Han kom 41+0 helt naturlig, samme dag jeg skulle settes i gang. Ut kom en frisk og fin gutt på 3 kg
 
Min side av morkaka var tett med blodpropper. Vekstaavviket startet i uke 29, før dette normal vekst. Ble tette kontroller med ultralyd uke for uke, hvor de gjorde målinger av både baby og gjennomstrømninger :) Da hun bikket -25% ble vi informert om tidlig forløsning om det hadde stagnert helt. Hun ble tatt med ks 34+5 fordi jeg ble dårlig. Hun ble født -39% i forhold til hva hun skulle veid, men hadde apgar på 9 og 10. Sterk lita frøken :) Morkaka hadde totalsvikt på min side.
 
Back
Topp