Skrek du under fødselen? Hvorfor?

Ikke i bruk

Forumet er livet
En svensk forskningsrapport viser at jordmødre får hørselsskader av skrikene til fødende kvinner. Øreklokker ble foreslått som løsning. Det fikk jordmor Ragna til å undre seg. – Hvorfor er det ingen som spør hvorfor de fødende skriker, spør hun?

Les jordmorbloggen her
 
Må innrømme at jeg ikke husker helt om jeg gjorde......
 
Hehe ja ... jeg trodde jeg ikke gjorde det men mannen min sier jeg brølte under pressriene hver gang.
Var jo så umenneskelig vondt så antar det var derfor
 
Hylte ikke, men kom noen brøl. Tror ikke det var av typen til å skulle gi noen hørselskade. Det var verre med hendende til jm og mannen. De ble godt klemt.
 
Jeg brølte såpass at jeg ikke hadde stemme i 3 dager etterpå.
Hvorfor? Var da helt forjævlig vondt altså... Ungen hang fast også og det ble mye tull. Men brølte INN i den lystgassmaska. Så den fungerte mer som en lyddemper da.
 
Under første fødsel, så skrek jeg omtrent ikke. Lå i badekaret mot slutten, og da begynte jeg å få forferdelig vondt, så brølte litt inni munnen/gjennom tennene, mest fordi jeg var frustrert. Fikk litt angst også, sa til gubben at "jeg vil ikke mer, jeg er redd" osv, han begynte nesten å gråte stakkars. Jeg var visst kjempeskummel :p

Under andre fødsel skrek jeg. Mye. For det var så inni h#lvetes vondt, en smerte ut av en annen verden. Aldri kjent lignende før, eller siden, men ble igangsatt og mistenker at det har "skylden", det var rett og slett på grensen til traumatiserende. Jeg gråt, pustet og skrek om hverandre.

Å høre på kvinnehyl er en del av en jordmors jobb :p Jeg har spilt i korps i mange år, men kunne ikke akkurat be trompetene slutte å spille så høyt... Litt dårlig sammenligning (men jeg har faktisk fått hørselskade av det).
 
Skrek ikke under noen av fødslene til glede for ihvertfall min tante og mann, og svenske jordmødrene nå sist [emoji6] men det er jo en ganske naturlig reaksjon også.
 
Nei, det gjorde jeg ikke.
Men kan godt se for meg at jordmødre blir hørselskadet, hørte nemlig et par stykker som hylte og skrek det de kunne da jeg var på føde/barsel.
 
Noen er mer dramatiske enn andre. Fikk høre på føden at spesielt afrikanske damer skriker overdrevent mye. Er en del av kulturen visstnok. Det fikk vi erfare for å si det sånn.
 
Noen er mer dramatiske enn andre. Fikk høre på føden at spesielt afrikanske damer skriker overdrevent mye. Er en del av kulturen visstnok. Det fikk vi erfare for å si det sånn.
Dramatiske? Hva tenker du på?
 
Nei, var helt for jævelig vondt, men jeg lå å fantaserte om å hoppe ut av vinduet så fokuserte ikke på å skrike! Men tårene trillet, hadde nok ikke energi til å skrike, var igjennom 4vaktbyttter så var helt utslitt.
 
Nei. Men hørte nabodamen.
 
Ærlig talt så aner jeg ikke. Husker jeg lagde lyder når jeg presset, sånn grynting og stønning liksom. Måtte spørre mannen, han sa det var ikke noe særlig lyd. :p ble sikkert dempet av lystgassmaska i så fall [emoji23]
 
Lyder, men ikke skrik eller hyl. Mer høye stønn
 
Ja, mot slutten, men hylte/skrek inn i puta.
Hvorfor? Var ekstremt sliten, epidural funket ikke, fikk ikke annen smertestillende. Hadde ligget 30timer med tette sterke rier. Fikk drypp som de skrudde opp for å (sitat jordmor) « time fødselen min med de andres». Vi var flere som var kommet like langt.

Når jeg begynte å presse var jeg roligere, fremdeles lyd, men mindre
 
Back
Topp