Hva skal barnebidrag dekke?

Klart du kan. :) Hun er 2008 modell og jeg får det som heter forhøyet bidrag. Det er 1400 og noen kroner pr mnd.

Samme alder som min største da [emoji5] jeg har ikke rett på forskudd fra nav pga min inntekt [emoji20] men 1400pr måned er jo igrunn veldig lite. Mtp hva et barn spiser, drikker og bruker i utstyr og fritidsaktiviteter, evt sfo...
 
Samme alder som min største da [emoji5] jeg har ikke rett på forskudd fra nav pga min inntekt [emoji20] men 1400pr måned er jo igrunn veldig lite. Mtp hva et barn spiser, drikker og bruker i utstyr og fritidsaktiviteter, evt sfo...
Det er faktisk nok til å dekke alt hos oss :)
 
Ifølge sifo så kostet det i 2016 6100 å ha et barn i den alderen, da er mat, drikke og utstyr inkludert. Så godt gjort å klare det på 1400[emoji5]
Hun klarer det jo ikke på 1400... for hun må jo også betale sin del. Men altså 2800 er fortsatt ett stykke unna 6100
 
Hun klarer det jo ikke på 1400... for hun må jo også betale sin del. Men altså 2800 er fortsatt ett stykke unna 6100
Jo, jeg har faktisk ikke mer enn 1400 kroner gjennomsnittlig i utgifter for åtteåringen. :)
Da inkluderer det mat, en fritidsaktivitet og nødvendige klær. Busskort dekkes av skolen og hun går ikke på sfo. :)
 
Jeg får, etter MYE krangling hele 2000,- av pappan til største, han tjener ok og har henne annenhver helg, han mener han ikke gidder betale mer fordi jeg bare shopper de bort[emoji51][emoji15] jaja... vi kjøper da alt av klær, sko, utetøy, betaler for fritidsaktiviteter, hun rir så det er jo 20-30000i året bare der. Føler han ikke helt har skjønt greia. Jeg mener utgifter til udrett og hobby skal deles 50/50, samme med dyre klær (vinterjakke/sko) så skal bidraget gå til husholdningskostnader, mat, hygieneartikler osv... mulig jeg har helt feil oppfatning altså.

2000kr er lite! Mannen min betaler 4000kr i mnd til sitt andre barn, hun er snart 13 år. Har økt litt hvert år. Begynte på 3000kr for ca 5år siden.

Jeg vet større ting som regulering osv skal deles, og om ikke den andre parten er enig så kan man ta det vi nav, da setter nav opp en avtale mellom foreldrene.
 
Inget fasitsvar på hva/hvor mye det skal dekke, det kommer helt an på foreldrenes forskjell i inntekt.

Barnebidraget skal dekke den andre forelderens del av utgiftene til barnet. Det regnes ut hvor mye et barn koster å forsørge ut i fra alder og om det går i bhg/sfo. Når kostnaden er fastsatt deles denne rettferdig mellom foreldrene. Dersom begge foreldrene tjener like mye så er bidraget på halvparten av kostnaden. Tjener den som betaler bidrag mindre enn den andre forelderen så blir barnebidraget mindre. Det samme hvis h*n tjener mer, da øker bidraget.

Barnebidraget reduseres etter hvor mye samvær den som betaler barnebidrag har. Siden det reduseres ved samvær så gjelder bidraget ikke til utgifter forelderen trenger til utstyr hos seg selv. Trenger man samværsforelderen bilstol, klær, seng osv må h*n kjøpe dette selv.
 
Jo, jeg har faktisk ikke mer enn 1400 kroner gjennomsnittlig i utgifter for åtteåringen. :)
Da inkluderer det mat, en fritidsaktivitet og nødvendige klær. Busskort dekkes av skolen og hun går ikke på sfo. :)
I teorien skal vel barnetrygden dekke halvparten av det det koster å ha et barn i måneden. Da må man ta med strøm, "husleie", osv osv. Da kommer man ikke så langt med der beløpet:)
 
I teorien skal vel barnetrygden dekke halvparten av det det koster å ha et barn i måneden. Da må man ta med strøm, "husleie", osv osv. Da kommer man ikke så langt med der beløpet:)
Jeg er ikke sikker på hvorfor du siterer meg her.

Forhøyet bidragsforskudd er maks 1400 og noen kroner. I tillegg kommer barnetrygd på 970. Begge deler skal bidra til å dekke alle barnets utgifter.
Men det står desverre ingen steder i loven at biologisk far skal dekke 50% av barnets faktiske utgifter.

Man må nesten bare begrense seg etter evne. Og vi klarer å dekke det med det vi får. :)
 
Back
Topp