Hva skal barnebidrag dekke?

RonjaR

Juni12`s svarer-på-alt
Tilgangsansvarlig
VIP
Dere som får barnebidrag fra far, hva skal det dekke?
Finnes det noen retningslinjer for dette?
Forskjell på privat avtale og avtale gjennom NAV?
[emoji4]
 
Sånn jeg forstår det så skal barnets mobilregning dekkes av bidraget?[emoji4]
 
Sånn jeg forstår det så skal barnets mobilregning dekkes av bidraget?[emoji4]

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål, for mobiltelefon går jo ikke direkte under "forsørgelse og utdannelse."
Med kontantkort og Frifamilie-løsning trenger det jo ikke å koste noe som helst, men mindre barnet MÅ ringe noen utenfor løsningen. (Sånn rent bortsett fra at man må lade det opp første runden, og evt. en sjelden gang innimellom.)
 
Jeg synes det er så vanskelig! Jeg får 3000,- i mnd. Jeg kjøper alt av klær (sender med klær til feks ferier og sånn). Jeg betaler SFO på 2500,-. Fotball kontigent. Han er hos faren annenhver helg... synes det er tragisk lite jeg da men!
 
Vi har 50/50 avtale. Alt av aktiviteter,mobil,dyrere klær(jakke,regntøy etc) og sko deles på to. Vanlige klær holder vi begge selv. Men blir litt anderledes siden vi har 50/50 gjerne.
 
Jeg får, etter MYE krangling hele 2000,- av pappan til største, han tjener ok og har henne annenhver helg, han mener han ikke gidder betale mer fordi jeg bare shopper de bort[emoji51][emoji15] jaja... vi kjøper da alt av klær, sko, utetøy, betaler for fritidsaktiviteter, hun rir så det er jo 20-30000i året bare der. Føler han ikke helt har skjønt greia. Jeg mener utgifter til udrett og hobby skal deles 50/50, samme med dyre klær (vinterjakke/sko) så skal bidraget gå til husholdningskostnader, mat, hygieneartikler osv... mulig jeg har helt feil oppfatning altså.
 
Jeg får, etter MYE krangling hele 2000,- av pappan til største, han tjener ok og har henne annenhver helg, han mener han ikke gidder betale mer fordi jeg bare shopper de bort[emoji51][emoji15] jaja... vi kjøper da alt av klær, sko, utetøy, betaler for fritidsaktiviteter, hun rir så det er jo 20-30000i året bare der. Føler han ikke helt har skjønt greia. Jeg mener utgifter til udrett og hobby skal deles 50/50, samme med dyre klær (vinterjakke/sko) så skal bidraget gå til husholdningskostnader, mat, hygieneartikler osv... mulig jeg har helt feil oppfatning altså.
Skal vel ikke dekke hobbyer, kan ikke kreve at den andre parten skal dekke halvparten av dyrt utstyr du mener er nødvendig for ungen, med mindre man avtaler det. (Litt forskjell på 50-50 og helgesamvær, da begge har ungen når det er på tide med aktiviteter med 50-50 så bør være avtalt, mens det er forelderen med hovedomsorgen som kan styre hva ungen går på av aktiviteter)

Men om han tjener mye mer enn deg kan du jo sjekke bidragskalkulatoren til nav og kreve bidrag om det sier mer enn 2000
 
Skal vel ikke dekke hobbyer, kan ikke kreve at den andre parten skal dekke halvparten av dyrt utstyr du mener er nødvendig for ungen, med mindre man avtaler det. (Litt forskjell på 50-50 og helgesamvær, da begge har ungen når det er på tide med aktiviteter med 50-50 så bør være avtalt, mens det er forelderen med hovedomsorgen som kan styre hva ungen går på av aktiviteter)

Men om han tjener mye mer enn deg kan du jo sjekke bidragskalkulatoren til nav og kreve bidrag om det sier mer enn 2000

Jaja, dette skjønner jo jeg og, har spurt om han kam bidra med 10% av utgiftene til hobby (altså hest) men ikke aktuelt, han mener vi allerede deler 50/50 fordi han betaler 2000,- i mnd, han mener da at de 2000 skal dekke alt fra medisiner til fritid... han tjener ca likt som meg, men han har jo ungen kun annenhver helg så vil tro 2000 i mnd er rimelig lite sånn uansett.
 
Jaja, dette skjønner jo jeg og, har spurt om han kam bidra med 10% av utgiftene til hobby (altså hest) men ikke aktuelt, han mener vi allerede deler 50/50 fordi han betaler 2000,- i mnd, han mener da at de 2000 skal dekke alt fra medisiner til fritid... han tjener ca likt som meg, men han har jo ungen kun annenhver helg så vil tro 2000 i mnd er rimelig lite sånn uansett.
Dask han i huet med en kald laks og gi han en måneds kvitteringer for utgifter. Hvis det bare koster 4000 å ha unge bør jeg ha mye til overs hver mnd :p
 
Jaja, dette skjønner jo jeg og, har spurt om han kam bidra med 10% av utgiftene til hobby (altså hest) men ikke aktuelt, han mener vi allerede deler 50/50 fordi han betaler 2000,- i mnd, han mener da at de 2000 skal dekke alt fra medisiner til fritid... han tjener ca likt som meg, men han har jo ungen kun annenhver helg så vil tro 2000 i mnd er rimelig lite sånn uansett.
Få nav til å beregne bidrag istede? Så blir det "riktig"?
 
Dask han i huet med en kald laks og gi han en måneds kvitteringer for utgifter. Hvis det bare koster 4000 å ha unge bør jeg ha mye til overs hver mnd :p

Skulle så gjerne daska den mannen ja[emoji23] han er så trangsynt at han faktisk tror det er gratis å ha barn! At de bare trenger noen nye klær innimellom, og det dekker jo 2000 i mnd[emoji5]
 
Få nav til å beregne bidrag istede? Så blir det "riktig"?

Det har vi prøvd. Men det er en sinnsyk papirmølle, der han ikke gidder å sende inn info osv, hold på nesten et år og når vi endelig var i "mål" så mistet han jobben og slapp da å betale, fikk ny jobb etter 3 uker så da mente nav vi måtte igennom samme mølla igjen, det gadd jeg rett og slett ikke.
 
Her går det kun i bidragsforskudd, på 1500/mnd (og null samvær). De går med i det store sluket til mat og sånt. Men så trenger jeg heller ikke ta hensyn til hva bf mener om noe, og jeg betaler jo ellers for det ungen trenger fra egen lommebok, så.
 
Det har vi prøvd. Men det er en sinnsyk papirmølle, der han ikke gidder å sende inn info osv, hold på nesten et år og når vi endelig var i "mål" så mistet han jobben og slapp da å betale, fikk ny jobb etter 3 uker så da mente nav vi måtte igennom samme mølla igjen, det gadd jeg rett og slett ikke.

Så sykt typisk [emoji14] kjenner du gjennom Internett at jeg er oppgitt over systemet her jeg klapper meg selv i panna?
 
Jeg får forkuddsbidrag hos nav og det dekker alt hun trenger når jeg regner på det. Så når noen sier de får 3-4000 og klager på at det er lite blir jeg litt forbauset.
 
Jeg får forkuddsbidrag hos nav og det dekker alt hun trenger når jeg regner på det. Så når noen sier de får 3-4000 og klager på at det er lite blir jeg litt forbauset.

Kan jeg spørre om hvor mye du får og hvor ganmelt barnet er?
 
Kan jeg spørre om hvor mye du får og hvor ganmelt barnet er?
Klart du kan. :) Hun er 2008 modell og jeg får det som heter forhøyet bidrag. Det er 1400 og noen kroner pr mnd.
 
Back
Topp