Følelse av å ikke få nok luft

SA-87

Blir kjent med forumet
"Bare" 25 uker på vei, og jeg har en stadig fornemmelse av å ikke få inn nok luft:hungover:
Andre som har følt det så tidlig? Er klar over at jeg "puster for to", og at kroppen skal regulere alt selv, men jeg føler meg kvalt noen ganger.. Eneste som hjelper er å legge seg ned og slappe av, men formen blir ikke bedre av den grunn, så da skyver jeg bare i grunn problemet bort 2 minutter. Pulsen har gått opp fra rundt 65 til 80, men stiger raskt til 100 bare jeg beveger meg opp av sofaen.. Veldig ekkel følelse:bored:
Legen bare viftet bort det hele og sa jeg "kjenner for mye etter", men helt ærlig, det er sånn at jeg peser bare jeg forflytter meg litt..og det er ikke noe jeg bare tror som skjer...
 
Har du noen smerter ifm med dette? Har du mulighet for å måle oksygenmetningen i blodet ditt? SaO2.
 
Har du noen smerter ifm med dette? Har du mulighet for å måle oksygenmetningen i blodet ditt? SaO2.
Ikke smerter nei :) bare en følelse av å ikke få nok luft.. Har ikke noen mulighet for å måle oksygenm. så sant det ikke gjøres på f.eks apotek? Var som sagt innom legen, og fikk forklart dette, men ble kjapt avfeid..så tydeligvis ikke noe å måle synes legen?! :bored:
 
Ikke smerter nei :) bare en følelse av å ikke få nok luft.. Har ikke noen mulighet for å måle oksygenm. så sant det ikke gjøres på f.eks apotek? Var som sagt innom legen, og fikk forklart dette, men ble kjapt avfeid..så tydeligvis ikke noe å måle synes legen?! :bored:
Om du ikke har smerter er det sikkert bare at lungene kommer litt i klem av babyen og ikke noe farlig. :) Kan jo ringe jm om du er usikker. De har peil! :)
 
Jeg har det slik og har hatt det noen uker. Er 32+0 i dag, og fikk beskjed om at det kan ha sammenheng med at jeg har noe lav blodprosent.
 
"Bare" 25 uker på vei, og jeg har en stadig fornemmelse av å ikke få inn nok luft:hungover:
Andre som har følt det så tidlig? Er klar over at jeg "puster for to", og at kroppen skal regulere alt selv, men jeg føler meg kvalt noen ganger.. Eneste som hjelper er å legge seg ned og slappe av, men formen blir ikke bedre av den grunn, så da skyver jeg bare i grunn problemet bort 2 minutter. Pulsen har gått opp fra rundt 65 til 80, men stiger raskt til 100 bare jeg beveger meg opp av sofaen.. Veldig ekkel følelse:bored:
Legen bare viftet bort det hele og sa jeg "kjenner for mye etter", men helt ærlig, det er sånn at jeg peser bare jeg forflytter meg litt..og det er ikke noe jeg bare tror som skjer...
Jeg hadde det akkurat likt, i samme periode!
Fant ut at jeg hadde skrapt jernlager (ferritin) og HB (blodprosent) på bare 9. Dette var grunnen til andpustenhet og høy puls.
Sjekket O2 metning hos legen som var god hele veien, men kroppen måtte jobbe kjempehardt for å få fraktet oksygenet rundt i kroppen. Med lav blodprosent og jernmangel, betyr det at kroppen er i manko på røde blodceller- og det er jo dem som står for transporten...Så, mitt råd er å sjekke jernlager og blodprosent!
Jeg tok 200mg jern daglig (duroferon) og klarte på halvannen måned å stige til HB på 11!! Nå tar jeg 100 mg daglig.
Puls og pust er mye bedre!!!!
 
Jeg hadde det akkurat likt, i samme periode!
Fant ut at jeg hadde skrapt jernlager (ferritin) og HB (blodprosent) på bare 9. Dette var grunnen til andpustenhet og høy puls.
Sjekket O2 metning hos legen som var god hele veien, men kroppen måtte jobbe kjempehardt for å få fraktet oksygenet rundt i kroppen. Med lav blodprosent og jernmangel, betyr det at kroppen er i manko på røde blodceller- og det er jo dem som står for transporten...Så, mitt råd er å sjekke jernlager og blodprosent!
Jeg tok 200mg jern daglig (duroferon) og klarte på halvannen måned å stige til HB på 11!! Nå tar jeg 100 mg daglig.
Puls og pust er mye bedre!!!!
Takk for tips! Skal gå å få det sjekket til uka da :)
Rart ikke legen ville ta prøver å sjekke om dette ofte er tilfellet..:shifty:
 
Sykehuset sa til meg at siden jeg er så lav(156) og magen er stor,så føles det slik. Blodtrykket kan også øke pga denne sammenhengen:)
 
"Bare" 25 uker på vei, og jeg har en stadig fornemmelse av å ikke få inn nok luft:hungover:
Andre som har følt det så tidlig? Er klar over at jeg "puster for to", og at kroppen skal regulere alt selv, men jeg føler meg kvalt noen ganger.. Eneste som hjelper er å legge seg ned og slappe av, men formen blir ikke bedre av den grunn, så da skyver jeg bare i grunn problemet bort 2 minutter. Pulsen har gått opp fra rundt 65 til 80, men stiger raskt til 100 bare jeg beveger meg opp av sofaen.. Veldig ekkel følelse:bored:
Legen bare viftet bort det hele og sa jeg "kjenner for mye etter", men helt ærlig, det er sånn at jeg peser bare jeg forflytter meg litt..og det er ikke noe jeg bare tror som skjer...
Jeg sliter med det samme. Gjort det en god stund nå. Ringte lege og fikk høre det var helt normalt.
Mannen har regelrett ledd av meg flere ganger da jeg puster og peser som bare det av og til. Jeg har følt det er noen som sitter på brystet og gjør at jeg ikke får puste skikkelig. Hovedsakelig når jeg sitter. Viss du googler gravid og pusteproblemer får du opp mange gode forklaringer :)
Er forresten 25+2 i dag..
 
Sykehuset sa til meg at siden jeg er så lav(156) og magen er stor,så føles det slik. Blodtrykket kan også øke pga denne sammenhengen:)
Ok..jeg er 166, og sliter med lavt blodtrykk (60/100 nå for tiden), så tror kanskje jeg heller har lavt jernlager som andre nevner, men skal ha det i bakhodet:happy: takk for tips!
 
Jeg sliter med det samme. Gjort det en god stund nå. Ringte lege og fikk høre det var helt normalt.
Mannen har regelrett ledd av meg flere ganger da jeg puster og peser som bare det av og til. Jeg har følt det er noen som sitter på brystet og gjør at jeg ikke får puste skikkelig. Hovedsakelig når jeg sitter. Viss du googler gravid og pusteproblemer får du opp mange gode forklaringer :)
Er forresten 25+2 i dag..
Ja legen sa jeg "puster for to", og måtte belage meg på litt dårligere kondis, men synes det er så slitsomt at jeg tar meg en tur å forlanger sjekk av jernlager og blodprosent..høres logisk ut at det er noe som har sunket i det siste, og derfor kroppen synes alt er tyngre :) skjønner at babyen tar mer plass, men det burde være rimelig med plass til lungene ennå tenker jeg..ellers overlever jo ikke folk til uke 40;)
 
Jeg slet med dette forrige svangerskap. Var så ille at jeg måtte legge meg ned med en gang det oppstod. Hos meg var det stress som utløste det, og forsvant med en gang etter fødsel. Men var jo selvfølgelig helt forferdelig mens det stod på. Følte virkelig at lungene ikke kunne fylles opp nok.
 
Nå på senhøsten og ganske kort tid etter at jeg fant ut at jeg var gravid slet en stund med å føle med fryktelig tungpustet. Jeg måtte liksom gispe etter luft. Det var så utrolig ubehagelig! Men hos meg hjalp det absolutt ikke å legge seg ned og slappe av for da ble jeg altfor oppmerksom på det. Jeg grudde meg til jeg skulle legge meg! Uff, det var så fælt. Det eneste positive med det var at jeg ikke tenkte på å bekymre meg over at noe var galt. Jeg regnet liksom bare med at dette var en av de mange finurlige gravidsymptomene! Hehe. Vet ikke om det er det samme som du sliter med, men for min del hjalp det å rett og slett være opptatt med noe og gjerne noe lett fysisk arbeid. Husarbeid eller noe som krever litt konsentrasjon. Og hos meg ga det seg bare etterhvert sånn uten videre! Håper det gir seg fort for deg også! Det ikke noe særlig å ha det sånn[emoji53]
 
Jeg føler også jeg får litt lite luft, men føler det er en kombinasjon at at det er litt trangere for lungene siden magen har blitt ganske stor og jeg føler jeg bærer høyt. Den andre grunnen er muskulær, jeg er så anspent i ryggen av bekkensmertene at det hindrer meg i å trekke pusten dypt nok.
 
Jeg har hatt det slik helt fra start av. Akkurat som om lungene ikke fylles godt nok med luft. Må trekke pusten dypt flere ganger. Har ikke med stress å gjøre, kommer ofte når jeg ligger. Spurte også legen, som bare sa at det måtte jeg slutte med fordi da utvidet jeg lungene/pusterefleksen (eller noe) slik at hjernen hele tiden trodde jeg måtte gjøre det for å få luft. Litt a la Kløe avler kløe type ting. Spurte hvorfor jeg i så fall i det hele tatt hadde startet med det. Nei det visste han ikke... Idiot:wtf:

Er ihvertfall veldig ubehagelig ja! Som å være under vann å ikke få nok luft..
 
Økt blodvolum, lavere blodtrykk og sammenpressede organer kan gi dette veldig tidlig ja.
Helt normalt. :)
 
Back
Topp