Stavanger universitetssjukehus

Dette blir langt og personlig. Har fått litt skrekken etter første fødsel, og fikk rett og slett angstanfall da jeg satte inn spiral 3 mnd etter fødsel. Det minnet meg om fødselssmertene og vonde følelser som tydeligvis hadde gitt meg traumer i følge min lege. Så nå når jeg mest sannsynlig er gravid for andre gang, skal jeg få samtaler underveis på sykehuset. Nå må det bli annerledes

Jeg fødte på SUS i 2014. Igangsatt, så var ikke på Fødeloftet, men i 1 etg. Fødselen trakk ut pga jordmødrene hadde for få hender og for mange fødende på en gang. Tilfeldigvis var det fødsler på hvert av de to naborommene og jeg ble skremt. Jordmor kom senere og sa det hørtes verre ut enn det var.

Lå på rommet alene med samboer som skulle samle krefter hjemme (han skulle bare blitt hos meg). Har noen allergier og spurte etter mat, og d kom først etter 45 min pga de var travle. Jeg hadde smerter, var redd og følte meg alene. Ringte samboer som kom bort. Men tiden jeg var alene - det sitter i meg enda. Jeg gråt og nattsykepleier ga meg både smertestillende, sovetablett og morfin (!) på en gang. Neste gang skal jeg ikke være alene!

Positivt med 1 etg føden:
Rom med badekar
Samboer sto på for at jeg skulle få ha jordmødre jeg trivdes med
Epidural uten å måtte be om det, jeg ble tilbudt, sa ja og de kom raskt
Jeg fikk tilbud om å føde på en krakk med samboer som ryggstøtte - og det gjorde jeg! Og jordmor syntes det var så artig, for det er visst ikke så vanlig.

Positivt med barselavd:
fikk stort rom (prematurrom) pga liten baby. De passet på babyen når jeg trengte å sove (2/3 hver time pumping/amming/kopp). Fikk støtte om å velge å amme/pumpe eller la være (sugesvak baby).
Nyfødtfotografering - kommer til sykehuset
 
Jeg fødte på SUS i mai. Var innlagt 2 dager før jeg ble igangsatt pga startende svangerskapsforgiftning, så fødte i 1.etg og lå på barselavdelingen. Oppholdet var tøft og vanskelig, men det var ikke pga personalet. Var kjempefornøyd med alle som hadde "ansvar" for meg (uten om ei som var på fødeloftet før fødselen)
Kunne se at alle var kjempetravle, men fikk uansett mye hjelp til amming og alt annet. Og alle på barsel var veldig hyggelige.
De ordnet til og med sånn at jeg fikk sove på et undersøkelsesrom siden jeg fikk en romkammerat på dag 2 og synes det var helt grusomt å måtte dele rom mens jeg hadde en baby som bare grein [emoji14]

Så alt i alt så er jeg veldig fornøyd når jeg ser tilbake. Akkurat der og da var alt bajs [emoji14]
 
Hei eg har fødd der 3 ganger. Alla 3 gangrt i 1 ettasje, var på fødeloftet sen. Et kjempefornøyd . Er det noen specielt du tenker på? Spør ivei eg svarar eg :)
Jeg lurer litt på, hvordan er det viss jeg får en jordmor som ikke "passer meg"..? :p Du kan kanskje ikke svare på det, men.. Merker at jeg har tenkt på det de siste dagene, da vi hadde en mixet opplevelse når vi var på kontroll på onsdag. Hadde en veldig flott jordmor, hun var erfaren, men hadde nettopp begynt å jobbe på sus og kunne ikke alle rutiner osv. Derfor var det ei jm til der, for å hjelpe hu første. Hu første var rolig, beroliget meg veldig, noe som igjen beroliget sambo, hun forklarte og gav ut en veldig positiv energi. Hun som var der for å hjelpe der i mot, var motsatt.. Følte hun var kald, hun ville ha ting gjort fort, var upersonlig, og både meg og sambo følte hun gjorde besøket stressende. Vi var inne med bekymring om mindre liv.
Har sett nå i etterkant at det har mye å si på opplevelsen, hvilken jordmor en får. Men jeg synes det er så ekkelt å skulle sende noen bort.. :p Tenker det blir tatt personlig, og at opplevelsen blir verre igjen om det ikke er mulighet å bytte jm likevel..
 
Hei eg har fødd der 3 ganger. Alla 3 gangrt i 1 ettasje, var på fødeloftet sen. Et kjempefornøyd . Er det noen specielt du tenker på? Spør ivei eg svarar eg :)
Vil gjerne vite hvordan erfaringen din var sånn generelt :) Har hørt så mye dårlig om blant annet barsel og gruer meg litt pga det :(
 
Vil gjerne vite hvordan erfaringen din var sånn generelt :) Har hørt så mye dårlig om blant annet barsel og gruer meg litt pga det :(

Hei eg har alla mina 3 barn på sus 1
Ettasje i 2012.2014.2016.
fødsel 2012 fick eg en jordmor som
Me ikkje fick så god kemi med.me hade hørt i førvei att de var så travelt just nå og den var mangen fødsel så me
Hade ikkje samvete å spør efter noen annen jordmor men heldvis så hade vi en barnpleier som var flink og støtt hjalp oss massa. På barsel blev ett gott tatt vara på før me var der i 1 uke Pga
Infeksjon hos baby. De snakkat mye med med var inne hver morgon og sa Godmorgon fråga hur eg hade det og om eg trengde hjelp till noet. På netterna tog de med gutten ut så eg fick sova. De var hjelpsomme .
Fødsel 2014 hade eg skrivit i i fødselsbrev att eg ikkje ønskar jordmor som
Eg hade i fødsel nr 1.
Eg skrev hur eg vill ha det och vad eg var redd før. Eg kom in med 10 cm åpning så ting gick veldig fort. Hade 1 super jordmor 1 barnpleier och 1 stundet. De tog gott vara på meg mannen og baby. De hørte på meg . De tog tom in en extra seng till mannen så han kunde sova med oss en natten. Veldigt førnøjd på barsel
Og .
Fødsel 2017 var eg syk nær eg skulle
In på inskrivning att eg sende bara in mina papirer. Eg kom in på føden hvem møter eg dær jo jordmor fra fødsel nr 1.
Men de var min feil før eg hade glømt
Å si ifra att eg ønsket ikkje hennne.
Men nå visste eg hur hon fungerte. Me gick in i undersøkelserummet og en fick beskjed att de var 9,5 cm
Åpning og fødsel var i gang. Men denna gang var det rett å slett med og mannen som sa ifra hur vi ville ha ting og vad som skulle gjøres og tro meg me fick en Fin fødsel og var kjempefornøyd med jordmor.
De blev en fantastisk upplevelse igjen. Eg er ikke redd å føda nr 4.
Så husk det er lov å vara redd
Det er lov å ha vont
du har lov å be om å bytte jordmor. Men syns bara du ska vara flink å si ifra vaddu syns e bra og ikkje bra før deg. Visst du ikkje vill si det till selva jordmor så kan du si det till barnpleiern.


Bara positivt :)
 
Jeg lurer litt på, hvordan er det viss jeg får en jordmor som ikke "passer meg"..? :p Du kan kanskje ikke svare på det, men.. Merker at jeg har tenkt på det de siste dagene, da vi hadde en mixet opplevelse når vi var på kontroll på onsdag. Hadde en veldig flott jordmor, hun var erfaren, men hadde nettopp begynt å jobbe på sus og kunne ikke alle rutiner osv. Derfor var det ei jm til der, for å hjelpe hu første. Hu første var rolig, beroliget meg veldig, noe som igjen beroliget sambo, hun forklarte og gav ut en veldig positiv energi. Hun som var der for å hjelpe der i mot, var motsatt.. Følte hun var kald, hun ville ha ting gjort fort, var upersonlig, og både meg og sambo følte hun gjorde besøket stressende. Vi var inne med bekymring om mindre liv.
Har sett nå i etterkant at det har mye å si på opplevelsen, hvilken jordmor en får. Men jeg synes det er så ekkelt å skulle sende noen bort.. :p Tenker det blir tatt personlig, og at opplevelsen blir verre igjen om det ikke er mulighet å bytte jm likevel..
Jo eg kan svara deg på det. Syns
Du ska vara ærlig og spør efter en annan jordmor visst du ikkje føler deg trygg på jordmor. Du trenger ikkje si det till jordmor si hellre det till barnpleiern da.
 
Jeg lurer litt på, hvordan er det viss jeg får en jordmor som ikke "passer meg"..? :p Du kan kanskje ikke svare på det, men.. Merker at jeg har tenkt på det de siste dagene, da vi hadde en mixet opplevelse når vi var på kontroll på onsdag. Hadde en veldig flott jordmor, hun var erfaren, men hadde nettopp begynt å jobbe på sus og kunne ikke alle rutiner osv. Derfor var det ei jm til der, for å hjelpe hu første. Hu første var rolig, beroliget meg veldig, noe som igjen beroliget sambo, hun forklarte og gav ut en veldig positiv energi. Hun som var der for å hjelpe der i mot, var motsatt.. Følte hun var kald, hun ville ha ting gjort fort, var upersonlig, og både meg og sambo følte hun gjorde besøket stressende. Vi var inne med bekymring om mindre liv.
Har sett nå i etterkant at det har mye å si på opplevelsen, hvilken jordmor en får. Men jeg synes det er så ekkelt å skulle sende noen bort.. :p Tenker det blir tatt personlig, og at opplevelsen blir verre igjen om det ikke er mulighet å bytte jm likevel..
Ser att du er fra Sandnes, er det din første?
 
Jeg fødte her i slutten av mars og er veldig fornøyd :) Var på fødeloftet under nesten hele fødselen og ble sendt ned til fødeavdelingen den siste halvtimen før hun ble født. Hadde jordmorstudent med meg under hele fødselen og en ekstra jordmor og to barnepleiere da trykkingen startet. Alle var flinke til å informere om hva som skjedde underveis. Jeg er også veldig fornøyd med barsel og hadde gruet meg på forhånd siden flere har klaget om det. Vi fikk veldig god oppfølging og de oppmuntret oss til å ringe etter hjelp uansett når på døgnet det var. Skulle nesten ønske jeg kunne blitt der litt lenger :p
 
Jeg fødte her i februar og har god erfaring fra den korte tiden jeg var i fødsel (bortsett fra den første jordmoren som satt klyster).
Effektive, positive og snille jordmødre øvrig. På barselhotellet var de også veldig omsorgsfulle, men noe negativt der var at når vi ringte på de for å få ammehjelp, så kom de kanskje ikke før 45 min, og noen ganger kom de aldri....
 
Noen som kan tipse om hva man bør ha med selv, og hva man får på sykehuset? :) noen andre gode tips og erfaringer? Termin i juli!
 
Noen som kan tipse om hva man bør ha med selv, og hva man får på sykehuset? :) noen andre gode tips og erfaringer? Termin i juli!
Jeg fødte i mars :) Anbefaler å ta med nettingtruser som du kjøper på apoteket! De har det på sykehuset også, men de er ekstremt gnien på det. Jeg fikk vel to stk totalt (en rett etter fødsel og en etter første dusj), men blødde de ut ganske raskt :oops: Ta også med eget dopapir! Det de har der er akkurat som sandpapir :nailbiting: Ellers får du alt av bind på sykehuset, men du burde kjøpe nattbind til når du kommer hjem igjen. Den første dagen etter fødsel blør du ganske mye og de to pysjbuksene jeg hadde med meg varte bare ut dag 1, så neste gang skal jeg ha med flere av de. Også er sykehusskjortene de har der veldig kjekke og enkle å amme i.

Ellers:
- Få gjerne noen til å ta med god mat som du kan kose deg med mellom måltidene på barsel (f.eks polarbrød og pålegg, sjokolade, nøtter). Jeg fødte på kvelden og fikk mat på fødestuen, men våknet midt på natten fordi jeg var kjempesulten. Da var det deilig å ha egen mat :) De har kjøleskap på rommene på barselhotellet!
- Jeg var veldig sliten de to første dagene, så mannen var den som fikk ansvar for å hente mat fra restauranten og ta med opp. Veldig greit å slippe å stresse med det.
- De har dusjsåpe der, men anbefaler å ta med shampoo. Jeg hadde også med ammesalve (forebyggende) og ammeinnlegg i ull som ble mye brukt.
- Ikke vær redd for å ringe/spørre pleierene om hjelp. De fleste var veldig kjekke og hjalp mer enn gjerne til med amming o.l - uansett om klokka var 03 på natta. De er der for å hjelpe deg.

Sorry, det ble litt langt :p Masse lykke til med fødsel! Jeg koste meg veldig på barselhotellet og ville nesten ikke dra hjem igjen :D
 
Jeg fødte i mars :) Anbefaler å ta med nettingtruser som du kjøper på apoteket! De har det på sykehuset også, men de er ekstremt gnien på det. Jeg fikk vel to stk totalt (en rett etter fødsel og en etter første dusj), men blødde de ut ganske raskt :oops: Ta også med eget dopapir! Det de har der er akkurat som sandpapir :nailbiting: Ellers får du alt av bind på sykehuset, men du burde kjøpe nattbind til når du kommer hjem igjen. Den første dagen etter fødsel blør du ganske mye og de to pysjbuksene jeg hadde med meg varte bare ut dag 1, så neste gang skal jeg ha med flere av de. Også er sykehusskjortene de har der veldig kjekke og enkle å amme i.

Ellers:
- Få gjerne noen til å ta med god mat som du kan kose deg med mellom måltidene på barsel (f.eks polarbrød og pålegg, sjokolade, nøtter). Jeg fødte på kvelden og fikk mat på fødestuen, men våknet midt på natten fordi jeg var kjempesulten. Da var det deilig å ha egen mat :) De har kjøleskap på rommene på barselhotellet!
- Jeg var veldig sliten de to første dagene, så mannen var den som fikk ansvar for å hente mat fra restauranten og ta med opp. Veldig greit å slippe å stresse med det.
- De har dusjsåpe der, men anbefaler å ta med shampoo. Jeg hadde også med ammesalve (forebyggende) og ammeinnlegg i ull som ble mye brukt.
- Ikke vær redd for å ringe/spørre pleierene om hjelp. De fleste var veldig kjekke og hjalp mer enn gjerne til med amming o.l - uansett om klokka var 03 på natta. De er der for å hjelpe deg.

Sorry, det ble litt langt :p Masse lykke til med fødsel! Jeg koste meg veldig på barselhotellet og ville nesten ikke dra hjem igjen :D

Takk for langt, men informativt svar :)
Nettingtruser har jeg notert meg, og dopapir står også på lista!
Greitt med en del bukser også skjønner jeg, får kjøpe sorte så vises det iværtfall ikke om man er uheldig!

Takk for goode tips! Blir spennende :) Var mannen med deg på natten? Hva betalte dere ev. for det?
 
Back
Topp