Helsekort for gravide

FrkVerpesyk

Gift med forumet
Marsboerne2017
Februarbarna 2020
Da jeg var på kontroll hos jordmor i dag tidlig, ba jeg henne forklare forkortelsene hun hadde brukt da hun skrev merknader for tidligere svangerskap, tenkte det kanskje kunne være av interesse for dere andre som også har født før :)

2014: RH: 2u>T. Lang fødsel. AE, RO, NP, jente 3406

Det er altså fødsel på Rikshospitalet to uker over termin, datteren vår veide 3406 gram (den biten hadde jeg selvfølgelig skjønt uten forklaring fra jordmor).

AE = anestesi epidural
RO = riestimulerende drypp med oxytocin
NP husker jeg i farten ikke akkurat hva sto for, men betyr visstnok vaginal fødsel - noen som tilfeldigvis vet hva NP faktisk står for?

Resten av forkortelsene står forklart her tror jeg :)

http://forum.babyverden.no/threads/helsekortet-forklaring-på-alle-forkortelsene.1520846/
 
Kan det være Not Performed? Dvs at det er kolonnen der de skriver opp om det er keisersnitt? Evt at det er kolonnen for hjelpemidler så tang og slikt ville også kommet der?
 
Jeg fikk ikke det selv om jeg spurte, men måtte sende epost til dokumentavdelingen på sykehuset og fikk svart-hvitt kopi av det pluss epikrisen, utrolig interresant :)
 
Tror det egentlig er sånn at de beholder den grønne og du får den gule. (På de gamle kortene). Jeg fikk iallefall beholde den gule. Men ikke sikkert alle er like flinke så pass på å spørre etter det.
 
Back
Topp