Sender du febersykt barn i barnehagen?

Om almentilstand er god, natta har vært god og feberen er bare 38 så sender jeg barnet i barnehagen.
Hos oss kommer det egentlig mest ann på hvor høy feberen er og om natta har vært god.
38 er feber, og kroppen har virus eller bakterier i seg som den jobber med å bli kvitt. Det kan være smittsomt, og andre barn og voksne kan bli smittet og da ruller den onde sirkelen.

Barn med 38 i temp har ikke noe i skole og bhg å gjøre.

Dessuten kan det føre til at det tar lenger tid før sykdommen går over.
 
Alle barnehager er vel ikke like? Barnehagen "min" har det slik - om barnet har øye katarr må det bli hjemme til behandling er begynt. (Datteren min trengte sterk behandling og slet med å bli kvitt dette) Er barnet i dårlig form, ser de ansatte det ann. Hvis barnet holder på å får tenner og er i "dårlig form" og noen ganger får feber, ser de ansatte det ann.
Det betyr ikke smittefare bare pga en anelse "feber". Om mann skal tenke slik så må barnet bare være hjemme i sterile omgivelser. Det er min mening.
Det er jo en grunn for at barnet har feber og en grunn for at bhg har 24 timer regel pga smittefare.

Jeg har ikke sagt at alle bhg er like. Jeg stoler også på at de ansatte ser ann formen på barna, men etter min erfaring kommer feberen fort tilbake hvis man ikke lar barna hvile.
 
Dette er det alle barnehager skal forholde seg til:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...:25,8900&List_6212=6218:0:25,8901:1:0:0:::0:0

Ikke alle Bhg følger denne og ikke alle Bhg har oppdatert seg på endringene i regelverket. Men 48 timers regel gjelder ikke lengre. Vår Bhg forholder seg kun til folkehelse instituttet sine regler for sykdom, pluss noen kommunale punkter som sikkert varierer fra kommune til kommune.

Samtidig har alle Bhg og ansatte forskjellige syn som blir blandet inn i det hele.

Edit: 48 timers regel i forbindelse med feber
 
Mitt barn er også veldig sjeldent syk, desto større grunn til å holde henne hjemme når hun først er syk, synes jeg da. ;)

Nå holder jeg også mitt barn hjemme om hun hoster, nyser og snørrer overalt, for å forhindre at hun hoster og nyser utover maten til alle de andre barna ved bordet. Håper og tror at de andre foreldrene i BHG gjør det samme, siden hun er så sjeldent syk.

Men min datter er ikke syk om hun har 38 i "feber". Kjempeflott at det fungerer så bra i din bhg, men ting funger flott i min også. Om bhg hadde vært usikker på noe som helst i forhold til datteren min, så hadde de sagt ifra. :)
 
Det er ikke en fast regel i min barnehage.
Veldig rart.
Jeg har jobbet i flere bhg, rundt om på Østlandet, og vi har hatt samme regel.

Hos oss nå har det vært en skikkelig epidemi med influensa. Både barn og voksne har ligget strødd. Tilogmed vikarene våre har blitt syke. Har man da ikke tatt hensyn og holdt barn med begynnende feber hjemme så har du det gående.
 
Men min datter er ikke syk om hun har 38 i "feber". Kjempeflott at det fungerer så bra i din bhg, men ting funger flott i min også. Om bhg hadde vært usikker på noe som helst i forhold til datteren min, så hadde de sagt ifra. :)
Hva mener du med ikke syk?
Selv om hun ikke ligger rett ut betyr ikke det at hun ikke er syk ;)
 
Det er jo en grunn for at barnet har feber og en grunn for at bhg har 24 timer regel pga smittefare.

Jeg har ikke sagt at alle bhg er like. Jeg stoler også på at de ansatte ser ann formen på barna, men etter min erfaring kommer feberen fort tilbake hvis man ikke lar barna hvile.

Min erfaring er annerledes. Og om jeg holdt barnet hjemme så hviler hun i allefall ikke!
 
Høres rart ut . Alle bhg jeg har jobbet i har den regelen

Som sagt, ikke alle er like og de ansatte i min bhg har "skjønn" om du skjønner. Det syns jeg er veldig fint. Om de der at barnet ikke fungerer så ringer de hjem. Smittefare eller ikke. Min bhg er veldig opptatt av den 48 timers regelen ved diaré/oppkast og øye katarr.
 
Hva mener du med ikke syk?
Selv om hun ikke ligger rett ut betyr ikke det at hun ikke er syk ;)

Er du fastlegen min eller?
Er du hjemme fra jobb hver gang du føler deg litt dårlig? Dette blir for dumt, vi har helt klart forskjellige meninger om hva som er rett og galt her. Jeg syns ikke min datter er syk nok til å være hjemme fra bhg om almentilstanden osv er bra.
Et eksempel: Alle barn sier de har vondt i magen, men mann kan vel ikke holde de hjemme hver eneste gang? Eller er det jeg som har misforstått noe?
 
Veldig rart.
Jeg har jobbet i flere bhg, rundt om på Østlandet, og vi har hatt samme regel.

Hos oss nå har det vært en skikkelig epidemi med influensa. Både barn og voksne har ligget strødd. Tilogmed vikarene våre har blitt syke. Har man da ikke tatt hensyn og holdt barn med begynnende feber hjemme så har du det gående.

Det har vært slik i Nordland også, men det vil alltid være noen som er syk, noen er i bhg og noen hjemme.
 
Er du fastlegen min eller?
Er du hjemme fra jobb hver gang du føler deg litt dårlig? Dette blir for dumt, vi har helt klart forskjellige meninger om hva som er rett og galt her. Jeg syns ikke min datter er syk nok til å være hjemme fra bhg om almentilstanden osv er bra.
Et eksempel: Alle barn sier de har vondt i magen, men mann kan vel ikke holde de hjemme hver eneste gang? Eller er det jeg som har misforstått noe?
Jeg spurte bare fordi jeg er nysgjerrig, trenger ikke være frekk pga det.
Min har feks ikke dårlig allmenntilstand selv om han har 40 i feber men jeg sender han da ikke i bhg fordetom
 
Jeg spurte bare fordi jeg er nysgjerrig, trenger ikke være frekk pga det.
Min har feks ikke dårlig allmenntilstand selv om han har 40 i feber men jeg sender han da ikke i bhg fordetom

Hadde du lest hva jeg skrev så hadde du vist at jeg sender ikke barnet mitt heller i bhg med 40 i feber.
Jeg syns du er like frekk som ikke godtar at jeg har andre meninger enn deg.
 
Men så er det forskjell på aktiviteten hjemme og i bhg.

Hva vet du om det? Kanskje det er 5 barn i bhg min? Kanskje barnet mitt har andre sykdommer som gjør at det ikke har noe å si om hvilke aktivitetsnivå det er i bhg? Mine erfaringer er det at hun er i bedre humør/form etter en dag i bhg (5-6 timer) enn når jeg holder henne hjemme. Uansett "feber" eller dårlig/frisk form. Da kunne hun like godt vært i bhg, foruten om selvfølgelighetene: høy feber, oppkast og diaré.
 
Hadde du lest hva jeg skrev så hadde du vist at jeg sender ikke barnet mitt heller i bhg med 40 i feber.
Jeg syns du er like frekk som ikke godtar at jeg har andre meninger enn deg.
Jeg så du snakket om 38 o g at barnet ditt ikke hvilte om det var hjemme
For meg er det samme om det er 38.3 i feber eller 40 for syke er de uansett så lenge det er over 38 grader selv om det ikke er dårlig allmenntilstand
 
38 er feber, og kroppen har virus eller bakterier i seg som den jobber med å bli kvitt. Det kan være smittsomt, og andre barn og voksne kan bli smittet og da ruller den onde sirkelen.

Barn med 38 i temp har ikke noe i skole og bhg å gjøre.

Dessuten kan det føre til at det tar lenger tid før sykdommen går over.
Enig med deg !
Skjønner jo nå hvorfor noen barnehager har sykdom konstant på barna
 
Jeg så du snakket om 38 o g at barnet ditt ikke hvilte om det var hjemme
For meg er det samme om det er 38.3 i feber eller 40 for syke er de uansett så lenge det er over 38 grader selv om det ikke er dårlig allmenntilstand

Okei, det er din mening og det er flott. Heldigvis er vi forskjellige :)
 
Back
Topp