Er det overgrep mot baby

Barnet i magen kan få lungeskade, hjertefeil, hjernefeil, tarmsykdommer osv osv eller faktisk dø! Spiller det noen rolle om det ikke kan få lungekreft? Du understreker jo bare at folk tydeligvis ikke vet om farene;) Og derfor søker ikke alle hjelp for "det er ikke så farlig". Den røyken gjør mer skade hos fosteret enn moren.

Hva foreldre må igjennom spiller ingen rolle når det kommer til ungene. Og det er så mye aksept for å bruke unnskyldingen "det er ikke så lett".

Ang sammenligning med video er ift å begå et overgrep mot et barn, synes kakedeig beskriver eksempler på ting som er overgrep som kan sidestilles på samme måte.

Jeg er fullstendig klar over farene, men som sagt så syns jeg ikke det kan sammenlignes i den forstand du gjør her og jeg står ved det at jeg ikke syns det er overgrep!

Jeg har forklart akkurat hva jeg mener, og hvorfor jeg mener det ikke er overgrep og uansett hva dere sier så kommer ikke det til å forandre min mening (som virker som det er det dere gjør)

Og som sagt så forsvarer jeg ikke røyking uansett, og jeg har personlig sett hva det kan gjøre, men det forandrer fortsatt ikke min mening.
 
Noen babyer sov, noen beveget seg og var tydeligvis våkne. Så begynte mødrene å røyke. Alle begynte å skjelve og få spastiske bevegelser. Det varte lenge etter siste trekk var tatt. Deretter lå alle babyene helt i ro, noe som legen sa var pga utmattelse. De pustet samtidig gjevnlig ut i sånn som ligner alkotest, som målte nivået av stoffer i pusten og hadde sammenheng med innhold i blodet. De snakket samtidig om hvor redusert oksygennivået var mtp verdiene i den pustegreia og det var det som ga utslag på ul. Så tilførsel av giftstoffer kommer i tillegg og er ikke synlig, kanskje med unntak av sløvhet etterpå.

Alle mødrene ble skremt og tok ikke mange trekkene. Bortsett fra ei. Som like så greit tente opp en ny rett etterpå og sa hun hadde hørt at det gjorde fosteret sterkt når det måtte "kjempe" pga for lite oksygen.
 
Noen babyer sov, noen beveget seg og var tydeligvis våkne. Så begynte mødrene å røyke. Alle begynte å skjelve og få spastiske bevegelser. Det varte lenge etter siste trekk var tatt. Deretter lå alle babyene helt i ro, noe som legen sa var pga utmattelse. De pustet samtidig gjevnlig ut i sånn som ligner alkotest, som målte nivået av stoffer i pusten og hadde sammenheng med innhold i blodet. De snakket samtidig om hvor redusert oksygennivået var mtp verdiene i den pustegreia og det var det som ga utslag på ul. Så tilførsel av giftstoffer kommer i tillegg og er ikke synlig, kanskje med unntak av sløvhet etterpå.

Alle mødrene ble skremt og tok ikke mange trekkene. Bortsett fra ei. Som like så greit tente opp en ny rett etterpå og sa hun hadde hørt at det gjorde fosteret sterkt når det måtte "kjempe" pga for lite oksygen.

Den der så jeg også. Gjorde direkte vondt å se på :(
 
Noen babyer sov, noen beveget seg og var tydeligvis våkne. Så begynte mødrene å røyke. Alle begynte å skjelve og få spastiske bevegelser. Det varte lenge etter siste trekk var tatt. Deretter lå alle babyene helt i ro, noe som legen sa var pga utmattelse. De pustet samtidig gjevnlig ut i sånn som ligner alkotest, som målte nivået av stoffer i pusten og hadde sammenheng med innhold i blodet. De snakket samtidig om hvor redusert oksygennivået var mtp verdiene i den pustegreia og det var det som ga utslag på ul. Så tilførsel av giftstoffer kommer i tillegg og er ikke synlig, kanskje med unntak av sløvhet etterpå.

Alle mødrene ble skremt og tok ikke mange trekkene. Bortsett fra ei. Som like så greit tente opp en ny rett etterpå og sa hun hadde hørt at det gjorde fosteret sterkt når det måtte "kjempe" pga for lite oksygen.

Nei, fy fader! :/ Nå fikk jeg skikkelig vondt inni meg. :( Jeg håper noen sa til hun ene at det var bullshit??
 
Nei, fy fader! :/ Nå fikk jeg skikkelig vondt inni meg. :( Jeg håper noen sa til hun ene at det var bullshit??
Ja det gjorde de men hun trodde ikke på de. Eller valgte å ikke tro på det/ville ikke.
 
Noen babyer sov, noen beveget seg og var tydeligvis våkne. Så begynte mødrene å røyke. Alle begynte å skjelve og få spastiske bevegelser. Det varte lenge etter siste trekk var tatt. Deretter lå alle babyene helt i ro, noe som legen sa var pga utmattelse. De pustet samtidig gjevnlig ut i sånn som ligner alkotest, som målte nivået av stoffer i pusten og hadde sammenheng med innhold i blodet. De snakket samtidig om hvor redusert oksygennivået var mtp verdiene i den pustegreia og det var det som ga utslag på ul. Så tilførsel av giftstoffer kommer i tillegg og er ikke synlig, kanskje med unntak av sløvhet etterpå.

Alle mødrene ble skremt og tok ikke mange trekkene. Bortsett fra ei. Som like så greit tente opp en ny rett etterpå og sa hun hadde hørt at det gjorde fosteret sterkt når det måtte "kjempe" pga for lite oksygen.
Så faktisk den jeg også. Ble litt frustrert av hu som tente seg en røyk etterpå. Men er jo fortsatt det samme med snus.
 
Røyking igjen? Blir snart gal av det. Skal ikke rettferdiggjøre det på noen måte og jeg måtte slutte for å få oppfølging pga en komplikasjon i forrige svangerskap. Men hvorfor er der aldri snakk om snus? Det er jo bevist verre enn røyking. Nikotinen sitter lengre i kroppen ved snusing. Røyker man og ammer så kan man ta en røyk rett etter amming og nikotinen blir borte fra melken til neste amming ( vel å merke ved ca to timer mellom). Men ved snusing så blir nikotinen i kroppen og melken. Så da må jo det være verre ved en eventuell graviditet også. Er mange flere snusere enn røykere i dag.
Så faktisk den jeg også. Ble litt frustrert av hu som tente seg en røyk etterpå. Men er jo fortsatt det samme med snus.
Absolutt, gjelder snus også! Men ikke det ang oksygen da...
 
Jeg synes det er overgrep. Jeg synes ikke det er greit med verken passiv røyking eller å røyke selv som gravid. Man har et ansvar som forelder allerede så tidlig. Jeg ville ikke latt mitt foster ta seg en sigg for å si det på den måten.
 
Er hovedsakelig nikotin som ødelegger for baby og da er snus verre.
Ang å få for lite oksygen i blodet gjelder det bare røykere, fordi det er lungene som tar opp oksygen og det reduseres når røyk trekkes ned i lungene. Snusen påvirker ikke dette. Så mtp den dokumentaren ultralyden der de ser at baby får for lite oksygen og kan måle for lite oksygen, så gjelder det kun røykere. Ang quoten av innlegget om den dokumentaren.

Men ang nikotin så er snus værre ja, helt klart!
 
Ang å få for lite oksygen i blodet gjelder det bare røykere, fordi det er lungene som tar opp oksygen og det reduseres når røyk trekkes ned i lungene. Snusen påvirker ikke dette. Så mtp den dokumentaren ultralyden der de ser at baby får for lite oksygen og kan måle for lite oksygen, så gjelder det kun røykere. Ang quoten av innlegget om den dokumentaren.

Men ang nikotin så er snus værre ja, helt klart!
Jeg mente det var nikotinen i blodet som gjorde at det ble lite oksygen og ikke det at man faktisk røyker. Man får jo ikke lov til å bruke nikotinell under graviditet heller pga det.
 
Ang å få for lite oksygen i blodet gjelder det bare røykere, fordi det er lungene som tar opp oksygen og det reduseres når røyk trekkes ned i lungene. Snusen påvirker ikke dette. Så mtp den dokumentaren ultralyden der de ser at baby får for lite oksygen og kan måle for lite oksygen, så gjelder det kun røykere. Ang quoten av innlegget om den dokumentaren.

Men ang nikotin så er snus værre ja, helt klart!
Snus påvirker dette i veldig stor grad, da nikotin gjør så blodårer trekker seg sammen, dvs også navlestreng og morkake, slik at fosteret får mindre oksygen.
 
Jeg mente det var nikotinen i blodet som gjorde at det ble lite oksygen og ikke det at man faktisk røyker. Man får jo ikke lov til å bruke nikotinell under graviditet heller pga det.
Snus påvirker dette i veldig stor grad, da nikotin gjør så blodårer trekker seg sammen, dvs også navlestreng og morkake, slik at fosteret får mindre oksygen.
Ah ok ja da var det jeg som misforstod forklaringen på hvorfor ang den blåsegreia. Takk:)
 
Jada, men å kalle røyking i svangerskapet for overgrep og mishandling blir likevel for drøyt. Eg er heldig, har aldri røkt, men eg syns at ein skal vera veldig forsiktig med denne typen begrepsbruk som du lanserer i denne tråden. Gravide som røyker skal få ros for kvar einaste vesle sigg dei lar vera å ta, og så skal vi la det vera med det. Dei blir jammen meg dømt nok i denne typen forum om ikkje dei skal bli kalt barnemishandlere i tillegg. Fleire får heller ikkje den hjelpa og støtten dei treng. Såg ei lenger opp i tråden som skreiv om vilje, men det handler om avhengighet. Og avhengighet er faktisk noko ein skal ta på alvor - og oppmuntre til brudd på avhengigheten i stadenfor å dømme pga avhengighet.
Avhengiheten sitter også i hodet. Hvor innstilt og villig er man. Jeg har røkt i godt over 12år og aldri klart å slutte uansett hvor mye jeg har prøvd, men har alltid sagt til meg selv at den dagen jeg blir gravid er jeg ferdig.

Har ikke tatt et trekk etter positiv test og der bare fordi jeg virkelig har bestemt meg for det. Det går på vilje og vilje overstyrer avhengihet om man vil nok.
 
Avhengiheten sitter også i hodet. Hvor innstilt og villig er man. Jeg har røkt i godt over 12år og aldri klart å slutte uansett hvor mye jeg har prøvd, men har alltid sagt til meg selv at den dagen jeg blir gravid er jeg ferdig.

Har ikke tatt et trekk etter positiv test og der bare fordi jeg virkelig har bestemt meg for det. Det går på vilje og vilje overstyrer avhengihet om man vil nok.
Viljestyrke er det eneste uansett hvordan man ser på det ja :)
 
Det er alvorlig når mor gjør noe for egen vinning når hun vet hvor skadelig dette er for barnet i magen. Jeg røyka i 10 år, og har sagt hele tiden at jeg skulle slutte hvis jeg ble gravid! Jeg slutta å røyke i august i fjor, snusa litt noen måneder, sluttet å snuse og så begynte igjen! Jeg snusa da jeg fant ut at jeg var gravid, men har ikke tatt en eneste snus etter positiv test, jeg er 6+3 idag! Jeg har hatt lyst på det, men det er virkelig ikke verdt det i mine øyne.
Jeg merker jeg blir veldig provosert hvis jeg ser gravide som røyker, snuser eller drikker, men ville ikke gått så langt som å kalle det overgrep.
 
Om du setter barnets helse og liv i fare så er det jo omsorgssvikt utenfor magen. Hvorfor er forskjell på en ufødt baby? Hva er forskjellen på en baby i feks svangerskapsuke 37 inni og utenfor magen? Når barn har lovfestet rett til å ikke bli utsatt for disse stoffene så burde det vel gjelder uansett? Og det er jo attpåtil værre når de får de rett inn i blodet.
Jeg er imot røyking i svangerskapet.

Men hvis røyking i svangerskapet skal ses på som omsorgsvikt, så burde vel abort ses på som drap? Med mindre alle her mener det er greit og røyke til du er 12 uker på vei......
 
Jeg er imot røyking i svangerskapet.

Men hvis røyking i svangerskapet skal ses på som omsorgsvikt, så burde vel abort ses på som drap? Med mindre alle her mener det er greit og røyke til du er 12 uker på vei......
Interessant vinkling :p
Tja ved røyking så plager man jo babyen da og man kan ikke garantere død fremfor et liv med skader...

Blir litt merkelig sammenligning. Det blir som å si at alle som røyker prøver å få igang en sa...
 
Back
Topp