Glukosebelastning...

Det var en lettelse :) Med mor og mormor med diabetes 2, overvekt hos meg selv, og mistanke om stor unge på grunn av høyt symfysemål på sist kontroll så fryktet jeg at jeg hadde det. Men nå har jeg en mindre ting å bekymre meg for :p
Så deilig! Skjønner at du har vært bekymret, men da kan du endelig slappe av!
 
Det var en lettelse :) Med mor og mormor med diabetes 2, overvekt hos meg selv, og mistanke om stor unge på grunn av høyt symfysemål på sist kontroll så fryktet jeg at jeg hadde det. Men nå har jeg en mindre ting å bekymre meg for :p
Da skjønner jeg godt lettelsen! MYe man skal bekymre seg for! :/
Jeg hadde også høyt sf mål sist. På vekstestimering målte de han en kg tyngre enn han var når han ble født! Trodde jeg skulle føde den svære ungen men ut kom det jo bare en liten spurv! Så ville nok bare tatt det med ro. Ikke alltid de viser sanninga de måla til "ekspertene" :)
 
Og er du bekymret for stor unge, så ville jeg faktisk bedt om en vekstestimering..
 
Og er du bekymret for stor unge, så ville jeg faktisk bedt om en vekstestimering..

Skal på det og :) har fått time til det 18 feb på sykehuset. Er da i uke 32. Først snakket hun om å henvise meg på grunn av min vekt og det høye sf målet hun gjorde etterpå gjorde henne nok enda mer sikker i avgjørelsen. I følge den røde streken så skulle jeg etter hennes mål vært 29-30 uker på vei sist kontroll, var bare 23. Så låg endel cm over normalområdet. Skal igjen til henne i morgen, så får vite om jeg har vokst enda mer på disse 4 ukene siden sist :p
 
Tok det idag. Hadde 5,8 i verdier etter de 2 timene hadde gått, som var veldig bra sa de. Vet ikke verdien fastende derimot. Var ganske sikker på at det kom til å gå bra også, tok diabetes test tidligere i høst så og hadde helt fine sf mål :)
 
Jeg tok testen på tirsdag og fikk beskjed av legen at hvis jeg ikke hørte noe dagen etter så var alt ok.. Jeg hørte ikke noe så trodde alt var bra.. Fikk tlf på fredagen om at jeg hadde litt for høy verdi etter 2 timer, så fikk legetime i dag.. Jeg hadde 8,1 som betyr mild svangerskapsdiabetes.. Så nå må jeg måle blodsukker fremover..
 
Jeg tok testen på tirsdag og fikk beskjed av legen at hvis jeg ikke hørte noe dagen etter så var alt ok.. Jeg hørte ikke noe så trodde alt var bra.. Fikk tlf på fredagen om at jeg hadde litt for høy verdi etter 2 timer, så fikk legetime i dag.. Jeg hadde 8,1 som betyr mild svangerskapsdiabetes.. Så nå må jeg måle blodsukker fremover..
Trist svar :-( Men det kommer noe godt ut av det ;-)
 
Hm jeg skal ta glukosetest i morgen. Er det blodprøve før og etter? Og er det i fingen eller armen. Greit å være litt forberedt. Litt sprøyteskrekk men går som regel bra, hehe.
 
Hm jeg skal ta glukosetest i morgen. Er det blodprøve før og etter? Og er det i fingen eller armen. Greit å være litt forberedt. Litt sprøyteskrekk men går som regel bra, hehe.

Jeg tok på torsdag og da måtte jeg ta blodprøve både før og etter. Tenkte at den før var logisk for da sjekket de et par andre ting også, men måtte ta etter også slik at de brukte samme maskin på begge prøvene! Det var hvertfall svaret jeg fikk:)
 
Hm jeg skal ta glukosetest i morgen. Er det blodprøve før og etter? Og er det i fingen eller armen. Greit å være litt forberedt. Litt sprøyteskrekk men går som regel bra, hehe.

Både før og etter ja. Den før for å sjekke fastende blodsukker og den etter 2 timer for å sjekke hvor høyt det er da. Er i armen dessverre. For den i fingen er ikke nøyaktig nok. Men mange tar i fingen og sånn du får sånn foreløpige ca verdier.

Jeg fikk ikke den ca i fingen så måtte vente 1 uke på resultatet :-/ men ser mange får svar i løpet av en dag og 2 og. Så sikkert litt etter hvor du bor.
 
Da var testen ferdig :) ble i armen ja, men har dått foreløbig svar på blodsukkeret. 3 etteøler annet før og 6 etteller annet etterpå så har mwst sannsynlig ikke svangerskapdiabetes. Men prøvene skal sendes til Haukeland og så da får jeg melding hvis det er noe. Men lwgwn tvilte på at det var noe. Og 6 er jo greit så er nok sikkert ingenting:) deilig å få det overstått. Fikk fikset eksemsalver til guttungen og :)
 
Jeg har målt blodsukker 4 ganger i dag og alle hadde normale verdier :) Måler 2 timer etter mat..
 
Jeg som var så glad for at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes. Det har jeg enda ikke altså, men var hos legen og fikk svaret på resten av blodprøvene som jeg tok på likt som glukosebelastningen. Og fikk beskjed om at jeg har høyt kolesterol. Var jo ikke så mye bedre det :p hehe. Typisk. Skal ta ny test I starten av mars. Men fram til da bruke mye sitron, minst 1 til dagen. I vann, på mat, rene sitronsaften/kjøttet. Skulle funke bedre der en medisiner mente legen. Merkelig, men kanskje sant.
 
Jeg som var så glad for at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes. Det har jeg enda ikke altså, men var hos legen og fikk svaret på resten av blodprøvene som jeg tok på likt som glukosebelastningen. Og fikk beskjed om at jeg har høyt kolesterol. Var jo ikke så mye bedre det :p hehe. Typisk. Skal ta ny test I starten av mars. Men fram til da bruke mye sitron, minst 1 til dagen. I vann, på mat, rene sitronsaften/kjøttet. Skulle funke bedre der en medisiner mente legen. Merkelig, men kanskje sant.
Lykke til ;-) Hørtes skikkelig grusomt ut med SURE sitroner!!!
 
Jeg skal snakke med legen i morgen og oppdatere han hvordan det går.. Hvordan oppfølging får du?
Jeg har kun vært og snakket med en diabetes sykepleier på sykehuset og fått et måleapparat! Jeg skal måle selv hver dag og flere ganger om dagen. Jeg har ikke hørt noe mer etter det egentlig, så derfor jeg lurer! Skal på vekstkontroll i uke 32 på sykehuset- så det er vel egentlig det!
 
Back
Topp