Nordlandssykehuset HF Bodø

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 75 53 43 50 / 75 53 43 51
Nettside: https://nordlandssykehuset.no/avdelinger/kvinnebarn-klinikk/fode-barsel-bodo
Adresse: Prinsens gate 16, 8003 Bodø (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Lystgass
- Steriltvannspapler
- Badekar


Barseltilbud og visittider:
Vi har fire fødestuer. På barselavdelingen er det 14 sengeplasser fordelt på sju rom.
Det er et familierom på avdelingen. Prisen for far/ledsager er 300,- pr døgn med frokost og 400,- pr døgn med alle måltid.
Visittider: Far: 10.00-14.00 Far og søsken: 17.00-21.00 Besteforeldre/andre nære pårørende: 17.00-21.00 Hviletid: 14.00-16.00 (ingen besøkende)

Gjennomsnittlig liggetid: 3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken ligger i dagligstuen så foreldre kan forsyne seg selv.

Parkering: Parkering mot avgift på sykehusets parkeringsplasser.
Antall fødsler i året: ca 1000.

Nyttige telefonnummer:
Sentralbord: 75 53 40 00
 
Last edited by a moderator:
jeg fødte datteren min her.
da var jeg 19 år. likte ikke holdningene til noen av personalet. Da jeg kom inn på kvelden satt de på vaktrommet og lo å sa" den ung jenta der kommer ikke til å kalve på mange dager" men 12 timer senere var jenta vår ute. jordmoren jeg hadde iløpet av natten satt og fortalte samboeren om hvor lite hun syntes om mannlige sykepleiere, noe som ikke passet seg siden samboeren min er sykepleier selv. Å når jeg fikk press rier var det kun samboeren min som trodde meg. De mente vist at jeg ikke hadde peiling på min egen kropp siden jeg var så ung. Da vi kom på barse
l kunne jeg nesten ikke ha besøk av samboeren. Vi hadde ingen plass å gjøre av oss. han fikk ikke lov å være på romme mitt siden jeg delte rom med en dame som hadde hatt keisersnitt. onkelen min ble nektet å besøke meg under hviletiden. no som jeg synes var kjempe domt siden vi hadde bare min tante og onkel i nærheten fikk ikke vite at han hadde vært der heller. det eneste jeg ville under oppholde der var å komme hjem til samboeren. reiste så fort jeg fikk lov. hadde hatt lang vann avgang så måtte være der i 60 timer. ellers hadde jeg reist hjem samme dag! glad jeg ikke skal føde i Bodø flere ganger!
 
Gutten min ble tatt med keisersnitt her 2.august 2012, pga lite fostervann. Hadde da startet prosessen 30.Juli, og møtte kun på meget flinke og dyktige medarbeidere, alt fra sykepleiere, jordmødre og leger. Etter fødsel fikk jeg være alene på rom i 4 dager før jeg fikk dele rom med ei annen med ks og baby på nyfødtintensiv. De la utrolig godt tilrette for at man skulle føle seg trygg og tilfreds, og var alltid tilgjengelig for hjelp, råd og veiledning eller en skulder å gråte på. Ammehjelperne her er helt fantastiske og må bare skryte voldsomt av damene på føden og barsel. En herlig gjeng og gleder meg til å få neste barn her. =)
 
Fødte her januar 2013. Var igangsetting. Var en del stress under fødselen, og de vurderte ks et par ganger men hver gang de tenkte at nå blir det ks, så ble tilstanden bedre ei stund for så å bli dårligere. Slik var det under hele fødselsforløpet til guttn kom ut. Hadde bare hyggelige jordmødre under fødselen, samt legene som var med. Når jeg endelig kunne få lov å presse(babyen lå for høyt til å begynne med) så bestemte de for å sett på vakum med en gang-noe som ble gjort av overlegen. Men uheldigvis så satt babyen fast(vanskeli skulderforløsning) så jeg fikk ikke gjort alt. Babyen var og i dårlig form da han kom til men ved god hjelp fra barnelegen tok han seg fort opp. Selv måtte jeg sy 20 sting. Mistet og MYE blod så måtte ha blodoverføring.

På barsel fikk jeg enerom og min samboer fikk egen seng på samme rom, vi bodde der i 5 døgn. Folke på barsel va vel så som så, var noen jordmødre jeg ikke likte og noen jeg likte, de fleste barnepleierne og ALLE legene jeg var borti var greie. Likte ikke de ansatta som var på om natta av en eller annen grunn...
 
fødte i juli2011. Har heldigvis bare positiv erfaring med bodø sykehus. Hyggelige jordmødre, barneleger. Ble godt tatt vare på.Kunne gjerne ha vært flere familierom der da, mannen måtte kjøre maange mil hver dag i 3 dager for å besøke oss. Men ellers var det bra :) Ser fram til å føde der igjen :)
 
Fødte her i 2009, veldig fornøyd med jordmora jeg hadde. Drømmefødsel =) Men var ikke så fornøyd med folkene på barsel, men god ammehjelp =) Så er fornøyd alt i alt, men er veldig spent denne gangen =)
 
Jeg fødte en jente 2006, jeg var selv bare 16/17 år på tidspunkte. Jeg ble tatt imot av en veldig hyggelig dame, kunne tippe hun var i slutten av 30 årsalderen, men når jeg var i åpningsfasen, fikk jeg en eldre jordmor. Hun tok meg ikke seriøs, følgte meg ikke godt nok opp, jeg lå inne på fødestuen, når jeg sa til henne jeg hadde vondt å ønsket epidural, fikk jeg det ikke, hun ble irritert når jeg spurte henne, og fikk ikke epidural før jeg hadde 6 cm åpning, noe som egentlig var forsent. ikke følgte hun meg opp og spurte om jeg ønsket klyster.. ingenting hjalp hun med. Når jeg sa i fra att jeg ville på toalette, ( press riene) hadde kommet, så kom det inn en ny jordmor uten førvarning, dem fliret av meg, styret på butene mine, og var rett og slett herslig. Noen dager etter fødsel, skulle jeg få til ammingen, jeg hadde så sår (begynnte å blø noen dager etter), fikk jeg beskjed om; var jeg en pyse? var ikke jeg vant med att kuene melken kalvene sine der jeg kom i fra. Jeg ble trist og deprimert, og følte meg ensom og dårlig behandlet. Ingen lærte meg og amme i rett stilling, så jeg kom hjem med blødende brystvorder, som var så sår å opprevet att det var ubeskrivelig vondt.

Jeg ønsker aldrig å føde på sykehuset i Bodø flere ganger... Dem plasserte meg også på ett rom med en annen dame som satt langt utover kvelden, og smelte med tyggis og lagde høye bobler så både jeg og barnet skvatt, jeg sa i fra men ingen tok hensyn til det før andre dagen att samboer gikk og sa i fra :( dårlig fødsels opplevelse, det skremmer meg litt, siden jeg var gravid med første, og jeg sitter med tanker om att opplever jeg dette igjenn ønsker jeg virkelig ikke fø ;-(
 
Fødte i Bodø januar 2014. Ble møtt av ei eldre jordmor når vi kom inn og hun kunne kjapt konstatere at jeg som førstegangsfødende ikke kom til å føde det første døgnet, og måtte belage meg på pasienthotell (bor ikke i Bodø) og at jeg måtte tilbake morgenen etter for å starte med antibiotika. Hun var også nøye med å presisere at samboer fikk ikke pasienthotell med meg, det var kun for meg. Er jo nemlig ikke viktig å ha partneren sin tilstede. Når jeg en time senere hadde fått regelmessige rier og ga beskjed om dette fikk jeg et ganske surt svar tilbake om at da fikk vi bare bli værende da. Så henne heldigvis ikke igjen, selv om jeg kunne tenkt meg at noen kom inn når samboeren sa ifra om at jeg begynte å få såpass vondt at jeg ønsket smertelindring.

Halvannen time senere kom heldigvis aftenvakta innom, med ei veldig hyggelig og flink jordmor som jeg følte tok godt vare på både meg og samboeren. Han sitter også igjen med et godt inntrykk! Hun var opptatt i en annen fødsel når jeg fikk pressrier, men hun som tok imot gutten vår var helt super hun også. Selv om hun kom inn bare 25 minutter før guttungen ble født, så følte vi oss trygge på henne hele veien.

Legen som undersøkte meg på dagtid, og barnelegen vi møtte dagen etter har jeg bare positivt å si om :) Enkelte av de eldre på barsel kunne både jeg og samboer lett klart oss uten. Mange partnerfiendtlige damer som jobber der :s Heldigvis veier de flotte damene som jobber der opp for de sure kjerringene ;)

Litt skuffet over at ingen kunne sette akupunktur da jeg hadde ønsket det som smertelindring, men man kan ikke være heldig med alt. Selve fødselen gikk som en drøm, og de som var tilstede når det gjaldt var utrolig flotte :)
 
Fødte i bodø nå i februar 2014. Og jeg er kjempefornøyd med ivaretakelsen av meg selv og samboer i tiden før, under og etter fødselen. Jordmoren var fantastisk!! Etter fødsel er det over på barselavdelingen, og ja, mange er ikke like "vennlige" som resten, men så jobber det så mange der at du møter flere mens du er der :) de var gode på ammeveiledning! Og avlastning om du behøvde det. Nå måtte jeg av medisinske årsaker føde i Bodø, og det er jeg glad for. Sitter igjen ned en flott opplevelse. Og må føde der om jeg skal ha flere barn også. :)


Mh
 
Noen som vet om de har lystgass i Bodø nå? Det er jo så mange sykehus som har sluttet med det.
 
Har noen av dere født på miljøstuen? Vet man ikke får lystgass når man ligger i badekaret, men er det lystgass tilgjengelig på rommet slik at jeg kan få lystgass når jeg ikke vil ligge i badekaret mer? Hvis ikke tørr jeg nesten ikke spørre om miljørommet i frykt for at de andre fødestuene skal være opptatte når jeg kommer til det punktet at jeg trenger lystgass. :p

Sist var jeg på vanlig fødestue. Var fornøyd med alt av helsepersonell, bortsett fra en sur barnepleier som ikke likte at samboer satt på sengekangen til ei oppreid seng med blåplast over hele seg. Han hadde jo ingen plasser å sitte han når vi var på barsel.
 
Fødte på sykehuset i 2010. Møtte mange hyggelige jordmødre i min lange fødsel.
Ho siste va ei super dame, som faktisk jobba litt overtid for å fullføre slutten på fødselen min :)
Var utslitt etter 3 døgn i fødsel, så når e ble trilla inn på barsel så sa de at de kunne ta sønnen min sånn at e kunne få sove, noe som va hærli.
Dagen etter ble det frokost, og rett i pumping. Hadde ikke fått melk enda, så pumpa va like tørr etter 1 time.
Måtte ligge på sykehus i 1 uke pga infeksjon hos både meg og junior. Men vi reiste hjem på dag 7 friske og raske.
 
Fikk min sønn i august 2014 på nordlandssykehuse i Bodø.
Jeg kan ikke rose jordmødrene nokk, noen så fantastiske personer har jeg aldri møtt før. Det hele startet en lørdagsmorgen, gikk på min tredje dag uten søvn å med store smerter. Ringte egentlig kunn for å få smertelindring, men siden jeg var alene og ikke er fra Bodø så fikk jeg komme inn å bli dær til fødselen var i gang. Jeg ble møtt av ei snill å god jordmor som fylte badekarre til meg å gikk å henta mat mens jeg badet, hadde også god musikk da det var under parkenfestivalen. Under vaktskifte fikk jeg ei enda snillere jordmor som virkelig passa på meg å var ofte innom for å høre hvordan det gikk å om det var noe jeg trengte. Etter fødsel kom jeg på barsel å der tok dem meg i mot med åpene armer, fikk bo alene da det var få fødende der å dem tilrettela slik at farmor kunne komme på besøk selv om det var siesta :) Dem var også veldig hjelpsom når det kom til ammingen. Så neste gang jeg skal føde så blir det uten tvil Bodø, kan egentlig ikke tenke meg til ett annet sted å føde !
 
Har fått 3 barn her, og alt i alt har jeg vært stort sett fornøyd.. Selvfølgelig har det vært enkelte jeg ikke synes passer i jobben sin da..

Men da jeg fødte første var jeg nettopp fylt 18, og var 1 av de 2 første som skulle få prøve det nye barselhotellet...

18 år og med en Bf som jobba fra tidlig til sent, å ingen familie i nærheten ble jeg stua inn på et hotellrom alene med en nyfødt baby i armene.. Satt der i 2 dager, eneste gangene jeg så folk var når jeg turte å ringe på jordmødrene.. Ikke overraska over at det ble et kortvarig opplegg de hadde der.. Funka ikke overhodet..

Med nr 2 var jeg 20, hadde hasteKS, fikk ikke sett gutten før dagen etter da han lå på nyfødtintensiven, å det kom ei jordmor inn med mat til meg å skrøt over hvor vakker han var, å jeg svarte "så hyggelig, det vet jeg ingenting om siden jeg ikke har fått sett han enda".. Hun ble helt sjokkert og skynta seg ned å ordna" perm" til han å tok han rett opp til meg <3

Men her var det ei jeg gjerne slipper å møte igjen.. Jeg fikk intravenøst jern og antibiotika..
En natt de skulle sette inn, var det så vondt at det kjentes ut som at hånda skulle sprenges.. JM som satt den, trodde ikke på meg å ba meg slutte å klage å legge meg til å sove.. Viste seg at hun hadde glemt å skylle den, å neste JM sa at det ikke var rart at det gjorde vondt...

Med nr 3 hadde jeg planlagt KS, fikk han opp til meg par timer etter, å spurte om han skulle være så lilla... Fikk til svar fra den sure JM at det var helt normalt......
Til slutt fant hun ut at de kanskje skulle sjekke han... Hadde vann i lungene, å trengte hjelp til å puste, så de satt han på Cpap, hvor til slutt lungen punkterte.. Alt ente godt da, å jeg kan ikke annet en å skryte over alle de som jobber på nyfødtintensiven, om det finnes engler i verden, så er jeg sikker på at alle jobber der nede! Er så fornøyd med all behandling av lillegutt, å de forklarte alt de gjorde å var både ærlige og gode.. En stund viste de ikke om han kom til å bli frisk, å det var liksom ikke noe de prøvde å gjemme for oss.. Var veldig godt å vite at vi kunne stole på dem.. :)

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd med avdelinga, at man møter på et par surpomper nå og da gjør ikke at jeg ikke vil føde der igjen.. :)
 
Jeg fødte der i 2009 og blir fremdeles lei meg når jeg tenker på erfaringene mine derfra. Møtte på ulike gynekologer, barneleger, jordmødre og barnepleiere; barnepleierne virket jevnt over ok, men ellers var det ikke mye å skryte av. Kanskje jeg bare var veldig uheldig, føler i hvert fall selv at vi møtte alle med en positiv væremåte og jeg var absolutt ikke en aggressiv fødende. ;) Vi håper veldig på barn nummer to, men kjenner at jeg er redd for hvordan en eventuell neste opplevelse kan bli. Har faktisk vurdert å reise til St. Olavs eller UNN, men mulig det er sykt å tenke sånn. :smiley-ashamed008
 
Føde i Bodø i starten av 2014. Tenker tilbake på det hele med en klump i magen, men egentlig bare småting å utsette på personalet.

På føden fikk jeg god oppfølging og egentlig ikke noe å klage på. Men mange nye fjes å forholde seg til siden jeg var i aktiv fødsel gjennom tre skift og rakk akkurat det fjerde før skatten kom. Skatten min fikk en hard start og vi trengte hjelp med sugekopp før han endelig kom. Lav appgar, men med god oppfølging fra barneleger kom han seg fint etter vært.

Tiden på barsel var ikke like bra. Mangefull og dårlig oppfølging i forhold til ammingen. Var så heldig å få et rom for meg selv og barnefaren fikk være der også. Syns det er helt sykt at mann vanligvis stues inn på flermannsrom med en nyfødt baby etter kanskje et døgn i fødsel. Men vet ikke hvordan det blir nå med det "nye" sykehuset?

Damene på barsel var for det meste greie, men følte jeg fikk dårlig oppfølging. Hun som hadde ansvar for meg var en pensjonert jordmor som var av den veldig gammeldagse typen. Lite oppdattert informasjon å bidra med og ammestarten ble rett og slett ødelagt av så mangelfull og dårlig oppfølging. Mye av det jeg ble fortalt er regelrett feil, men der og da viste jeg ingenting om amming og tok til meg alt som ble sagt. Dagen vi reiste hjem ble alt gjort i en veldig hast. Vi ønsket selv å reise men når alt kom til alt, følte jeg at vi ble regelrett kastet ut derifra av en sur ig sint jordmor. Hadde ikke fått oppfølgingssamtale engang (hadde vært der 4 dager) og da det ble oppdaget ble det gjort i full fart mens vi satt med bagger og baby på fanget. Reiste fra sykehuset etter fire dager og hadde enda ikke fått til ammingen og uten noen avtale om noe oppfølging.

Blir lei meg bare av å tenke på starten vi fikk Da vi forlot sykehuset var det med beskjed om å amme mye fordi gutten hadde gulsott (lå i lys et døgn på sykehuset), men jeg hadde enda ikke lagt til gutten en eneste gang og han var slapp og trøtt hele tiden. Jeg bare gråt og pumpet den første uke.
 
Jeg har ingenting positivt å si om føden på Bodø sykehus, neste gang skal jeg gjøre alt jeg kan for å føde hjemme! :smiley-angry002
 
Jeg har god erfaring fra føden i Bodø :)
Men jeg hadde på forhånd vært i kontakt med dem pga tungt svangerskap så kan ha hjulpet litt :) og tok bare en time :p
 
Back
Topp