Middagstips

W

Wricks

Guest
Hei.

Sambo og jeg har bestemt oss for å kun handle en gang i uka nå, for å spare penger, i alle årene vi har vært sammen har vi handlet hver eneste dag, og har da handlet for ca 500 kr per gang, så vi har brukt mange tusen på mat i mnd, og det kan vi ikke lenger...
Men vi spiser liksom det samme, det går i pølsegrateng, taco, pizza, makaroni eller slike ting... er så leeei..
Alle tips taes i mot med ett stoooort takk...
Jeg er ikke så glad i fisk, spiser ikke noe annet enn fiskeboller, så helst ikke så mange fiskeretter... hehe... vi er to voksne, og snuppa på 19 mnd, så må være barnevennlig mat også...

:)
 
Vi handler når vi får lønn, så ca en gang i måneden (Det som har kort dato som ferskvarer må vi gjerne handle kanskje to-tre ganger i måneden)
Hos oss er det mye potet middag i uke dagene som fiskegrateng, fiskeboller, hjemmelaget kjøttkaker, røktepølser.
kjøtt går det også en del av, greie varer å ha i fryseren. Dette blir gjerne ensformig så jeg pleier å bytte ut tilbehøret ganske ofte og variere på det, men stektepoteter, ris, pasta, potetstappe, grønnsaker osv. Fant ut at dette var lettere å bytte ut og variere siden vi er litt kresene og vender alltid tilbake til det samme på middagsbordet :)
Snuppa på snart 2 år liker litt variasjon på tilbehøret virker det som og spiser alltid godt når det kommer nye ting på bordet :)
 
Melder meg på denne, vil og gjerne ha noen nye tips! Gjerne med fiskemiddager da! :)

Her er noen av våre middager da:

Tikka Masala, ris, salat og Nanbrød

Wok med marinert svineindrefilet og nudler(bruk de grønsakene dere liker, vi bruker f.eks brokkoli, minimais, sukkererter, bambusskudd, rød/grønn/gul paprika.. Alt kan man ha i wok) jeg lager selv marinade med olje, soyasaus, hvitløk og revet ingefær og en liten dæsj med honning el brunt sukker, kan og bruke litt ketchup i.

Panerte snitzler med poteter, grønnsaker, saus og dampet spinat.

Bakte poteter med hjemmelaget tzatsiki, sprøstekt bacon, mais, salat, hjemmelaget hvitløkssmør, kryddersmør og skinke i terninger!

Kjøttsaus og spagetti

Helstekt indrefilet med hasselbakte poteter, ovnstekte hele løk og tomater

Omelett med salat og hvitløksbaguetter

Baconsurret kyllingfilet, ris, salat og saus(evt en bearnaise)

Stekte laksefileter med rømme, hjemmelaget tzatsiki, revet gulrot, rosiner, ananas og hjemmelaget agurksalat til

Biffsnadder, poteter og bearnaise

Lasagne, hvitløksbaguetter og salat

Kotteletter med surkål, poteter, lefser, kokte grønnsaker og hjemmelaget brun saus til

kjøttkaker med grønnsaker, saus og poteter til

Pastasalat med kylling(når jeg lager denne kjøper jeg en varm helstekt kylling til) Liker ikke så godt de kalde ferdigstekte i frysedisken

Hjemmelaget pizza

Hamburgerrygg(kalles det på dansk) røkt skinkestek tror jeg det heter på norsk(litt usikker) poteter og spinat stuing.

Pitabrød med tilbehør( vi bruker, stekt kjøttdeig med masse godt krydder, mais, salat, tomat, agurk, skinke, ost og bearnaise)

Taco

Lørdagskylling, ris og salat
 
Bare hyggelig :) Noen flere som har noen gode tips til middager og komme med?
 
Jeg er ikke så veldig glad i fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng osv..
Men jeg er veldig glad i fiskemiddag som smaker mer da. Her er noe av det vi bruker å ha til middag:

Stekt torsk, stekt løk, bacon og sjampingjong, som jeg koker inn i fløte etterpå slik at det blir en stuing, med potet til.

Laks i ildfastform med løk, hvitløk, 1 gul paprika, 1 rød paprika, perletomat. Noen ganger har jeg i fløte, noen ganger serverer jeg med en annen saus og kokt potet.

Samboeren er veldig glad i sprøstekt laks, med potet, baconsurret asparges og bearnaise saus.

Ellers av kjøttmiddag går det ofte i disse:

Potetmos nederst i en ildfastform, stekt kjøttdeig, 2 kjøttpølser, løk, 2 bokser hakket tomat (heller ut litt av væsken slik at det ikke blir så vått) og ønsket krydder, ost på toppen, gratineres i ovnen.

kjøttboller i fløtetsaus, grønnsaker og potet.

Nudelgryte, mannens favoritt.. Koker nudler, mens jeg steker kjøttdeig, har i sjampingjong, løk, mais, tomatsaus (på glass) og ønsket krydder. Når jeg har silt vannet av nudlene, blander jeg alt sammen, før jeg har 2-3 ss med rømme, rører alt sammen og lar det putre noen min før det serveres med loff/ hvitløksbaguetter.
 
Dytter.. Vil se flere middagstips :D
 
Denne uken er sånn for oss:

Elgbiff med poteter og grønnsaker
Ovnsbakt laks med poteter og grønnsaker
Sodd med gulrot, flatbrød og poteter
Risengrynsgrøt
Hjemmelaget pølsepizza
Fiskegrateng med poteter og grønnsaker
Koteletter med poteter og grønnsaker
 
Syntes denne så så god ut jeg..
så tenkte å prøve meg på den i løpet av uke eller noe:
http://www.matprat.no/oppskrifter/type-rett/middagsrett/gryter/gartnerens-hostfrikasse

Ellers hadde vi skavet reinsdyrkjøtt med creme fraiche saus og poteter til.. det var snadder..
i dag hadde vi bare fiskepinner og mos (Nikolai fikk velge i dag) :p
I morgen blir det sikkert pølselapskaus.

Ellers er det jo:
Hjemmelaga kjøttkaker med brunsaus, poteter og grønnsaker
Fiskegrateng med poteter og grønnsaker
Fiskeboller i hvit saus med poteter og råkost
Seibiff med løk, poteter og grønnsaker
Fiskepudding med poteter, gulrøtter og hvitsaus med løk i
Steikt Torskefilet med gulrotstuing og poteter
Løvbiff med lett bearnaise saus , poteter og grønnsaker
Pølser i brød
Pølsegrateng
Beta suppe
Blomkålsuppe med hvitløksbaguett
Tomatsuppe med egg og makaroni
Kylling i karri med ris
Kylling i søtsur saus
Diverse Woker
Hjemmelaga vårruller med ris og sweet chili saus
Skipperpai
 
Har ikke lest igjennom alle forslagene.
men her er noe vi ofte har;

hjemmelagde fiskepinner
ovsbakt omelett
taco grateng
hakkebøff
pannekaker
"millionbiff" ( stek kjøttdeig og løk og eventuelt andre grønnsaker. Tilsett tomatpute og matfløte og la det koke. Server med macaroni eller ris. Supergodt og poppis blandt barna)
indisk kyllingsuppe
kyllibg kashmir
kylling wrap
lapskaus
fiskekaker med råkost
 
Vi skrive meny for 2 uker, akkurat de to neste ukene jobber jeg sent på mandager så da ser forslaget sånn ut:
Vi handler inn melk, brød og annet ved behov, men tar de store tinga ca en gang i uka.
MENY
19-11 mandag Tore & Annes valg
20-11 tirsdag salat
21-11 onsdag flesk og tomatbønner, nudler
22-11 torsdag laks i lefse
23-11 fredag baligryte og ris
24-11 lørdag hjemmelagd pizza
25-11 søndag Egilmix Egilia bursdag J

JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ
26-11 mandag Tore og Annes valg
27-11 tirsdag torsk med poteter, hvit saus gulrøtter
28-11 onsdag suppe
29-11 torsdag seigryte
30-11 fredag lungemos salat
1-12 lørdag julepølsewrap
2-12 søndag kottletter
 
Mange gode tips her :D
 
Back
Topp